paperdownfile

محصولات دانشجویی

جزوه پاورپوینت درس مبانی تغذیه ورزشی

جزوه پاورپوینت درس مبانی تغذیه ورزشی

جزوه پاورپوینت درس مبانی تغذیه ورزشی در 47 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات47
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپزشکی

توضیحات کامل

جزوه پاورپوینت درس مبانی تغذیه ورزشی در 47 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx



  
آموزشی: اهداف
 


-آشنایی با مواد مغذی و نقش آنها در بدن

-آشنایی با  نیازمندیهای تغذیه ای ورزشكاران


            
موادمغذی مورد نیاز بدن


1-كربوهیدرات

2-پروتئین

3-چربی

4-ویتامین ها

5- مواد معدنی(املاح)

6-آب


غذاونقش آن در بدن:


-تولیدانرژی وحرارت

(كربوهیدرات،پروتئین و چربی)

-ترمیم وبازسازی سلول هاوبافتهای بدن وتامین رشد(پروتئین،.....)

-كمك به تنظیم واكنشهای بیوشیمیایی بدن (ویتامین ها و مواد معدنی)

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:14 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی اهمیت انسان شناسی

پاورپوینت بررسی اهمیت انسان شناسی

پاورپوینت بررسی اهمیت انسان شناسی در 48 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات48
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیروانشناسی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی اهمیت انسان شناسی در 48 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 


اهمیت انسان شناسی :


انسان همواره به عنوان یک دغدغه شناخته شده است. علّت توجه به انسان علاوه بر اینکه یکی از موجودات این عالم است در واقع شناخت ماهیت و حقیقت خویشتن است. به طوری که در آموزه های ادیان الهی پس از خداشناسی بیشترین اهمیت به شناخت انسان است این در حالی است که یکی از اهداف اساسی انبیاء توجه به انسان و خویشتن        می باشد. حضرت علی (ع) در روایتی چند خودشناسی و انسان شناسی را افضل المعرفه ، افضل الحکمه ، انفع المعرف، فوزاکبر و ... دانسته است.

l جهان بینی که همان تفسیر کلی جهان هستی یا مجموعه ای از عقاید کلی و هماهنگ درباره نظام هستی است به سئوالات مختلفی در زمینه های آفرینش، انسان، حقیقت مرگ و غیره پاسخ می دهد. اینگونه سئوالات به هم پیوسته و جدا شدنی می باشد. روایت معروف « من عرف نفسه فقد عرف ربه» به رابطه انسان شناسی و خداشناسی توجه دارد. در قرآن کریم نفس انسان به عنوان یکی از آیات مهم الهی معرفی شده است رابطه بین انسان شناسی و خداشناسی دوسویه است یعنی شناخت یکی منجر به شناخت دیگری و فراموشی یکی منجر به فراموشی دیگری می شود در همین رو قرآن کریم فراموشی خداوند را موجب خود فراموشی می داند. رابطه انسان شناسی با فرجام شناسی هم دوسویه می باشد یعنی توجه به روح و ابعاد متعالی انسان ما را به اندیشه جاودانگی و زندگی پس از مرگ سوق می دهد. عکس این مسئله هم درست است . دو ساحتی بودن انسان این مسئله را اثبات می کند که جهان منحصر به ماده و مادیان نیست بلکه امور ماورای مادی نیز در جهان وجود دارند.

 

انسان دارای دو آفرینش است.


1- انسان موجودی صرفاً مادی و محصول فرآیند تکامل کورزیست محیطی است که در این صورت آمدن رو به این جهان تصادفی است

l2- اگر انسان مخلوق خدا و خلیفه او بر زمین باشد آمدن او به این جهان هدفمند بوده است.


lحداکثر بهره برداری از زندگی دنیوی :


عمر انسان محدود است اما این سئوال به میان می آید که چگونه انسان می تواند در این فرصت محدود بیشترین استفاده را بکند؟ پاسخ به این سئوال به چگونگی  تفسیر انسان بر می گردد. اگر انسان با دیدگاه کاملاً مادی تفسیر کند زندگی  و رفاه هدف اصلی اوست و برای رسیدن به آن هر گونه ظلمی می کند و رسیدن به آرزوها و هواهای نفسانی مهمترین آرمان چنین شخصی است. اما اگرانسان خود را مخلوق خدا، آفرینش را امری هدفمند بداند. او خود را نه محدود به این جهان بلکه موجودی جاودانه دانسته بر اساس این تفکر معیار سود و زیان انسان ها نزدیکی به خدا ویادورشدن از خداست کمک به دیگران نه موجب زیان می شود بلکه موجب سود و رضایت خدا می گردد تلاش فرد برای رضایت خدا موجوب رسیدن به افتخار فوزاکبر می گردد. که با تعاریف این دو دیدگاه می توان انسان را تعریف کرد.

 

یافتن هویت واقعی:


انسان با موجودات دیگر عالم اعم از گیاه، حیوان،تفاوت دارد. یکی از دلایل این تفاوت این است که چون هر کدام از ما فردی از نوع یکی انسان هستیم شناخت هر ویژگی انسان موجب شناخت هر چه بیشتر خودمان می شود. به طور مثال اگر به این نتیجه برسیم که انسان دارای سرشتی پاک و گوهری متعالی است نتیجه می گیرییم که من دارای سرشت پاک هستم، چگونگی شکل گیری هویت و شخصیت انسان بسیار مهم است. هویت انسان تابع تصویری است که از انسان دارد. اگر ما انسان رااین گونه تعریف کنیم که حیوانی است تابع غرایز درونی، برون ارداده و اختیار و فاقد هر گونه مسئولیت و تکلیف، نمی توانیم هویتی جز این داشته باشیم اما اگر انسان را موجودی متعالی و پاک تعریف کنیم او را با هویتی دیگر خواهیم شناخت.

عرفان، فلسفه، اقتصاد و ... از جمله علومی هستند که هر کدام دوباره یکی از ابعاد انسان بحث می کنند: علم به دو دسته: 1- حضوری، 2- حصولی که خود به حسی، عقلی، دینی، تاریخی، تقسیم می شود. انسان دارای پنج رویکرد متفاوتی می باشد که صورت خلاصه در زیر بیان می شود.

درون نگری و انسان شناسی عرفانی: انسان در این عالم به همه امور علم حصولی دارد جز به خود، حالات خود و خداوند .

 درونگری موجب خودیابی وعلم حضوری عمیق به خویشتن می شود. به طوری که کاسیر فیلسوف آلمانی تاکید به درون بینی دارد و می گوید بدون توسل به روش درون بینی و برون آگاهی حضوری بی واسطه به احساسات و عواطف و ادراک و افکار نمی توان حوزه علم روان شناسی انسان را معین کرد. این سخن واکنشی به کسانی است که می خواهند تنها از طرق عقلی یا روانشاسی جدید مبتنی بر شواهد حسی، انسان را بشناسند. عرفا در شناخت انسان و جهان و حتی خدا از این روش استفاده می کنند.

 بنابراین انسان شناسی عرفانی ، نوعی انسان شناسی درون نگراست، عرفا معتقدند که انسان از راه باطن خویش می تواند علاوه بر شخصیت خود با حقیقت واحد جهان به گونه ای حضوری و شهودی ارتباط برقرار کند و این زمانی میسر است که از تعلقات ظاهری رها شود. پس از دیدگاه عرفانی معرفت و شناخت حقیقی به واسطه کشف و شهود حاصل می شود. مشکلاتی که بر سر راه انسان است به دلیل بی توجهی به خود و توجه بی از حد به بعد غیر معنوی خویش است که علت اصلی آن نادیده انگاشتن دین و آموزه های دینی است به تعبیر فلاسفه «موجود مجرد پیچ گاه از خود غافل نمی شود.»

روش عقلی وانسان شناسی فلسفی: راه دیگر شناخت انسان از طریق عقل است یکی از مباحث گسترده فلسفه اسلامی که تقریباً هم فلاسفه به آن پرداخته اند ( معرفت النفس) می باشد. بحث های فلسفی انسان را (حیوان ناطق) می نامند. ملاصدرا  برای انسان سه  وجود  قائل است:      1) انسان حسی که در معرض فادوزوال است. 2) انسان عقلانی که ثابت و حقیقت انسان حسی است. 3) وجود شبحی برزفی که فاصله بین این دواست که آن انسان نفسی می نامند.

عرفا انسان را عصاره عالم هستی می دانند و به او (عالم صغیر) می گویند و به کل عالم هستی (انسان کبیر) می گویند و به بیان دیگرانسان را (عالم اکبر) و هستی (عالم کبیر) می گویند


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:14 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت مبانی نظری و مفاهیم كارآفرینی ، تدوین طرح كسب و كار

پاورپوینت مبانی نظری و مفاهیم كارآفرینی ، تدوین طرح كسب و كار

پاورپوینت مبانی نظری و مفاهیم كارآفرینی ، تدوین طرح كسب و كار در 156 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات156
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمهندسی کشاورزی

توضیحات کامل

پاورپوینت مبانی نظری و مفاهیم كارآفرینی ، تدوین طرح كسب و كار در 156 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


 


مباحث قابل ارائه در این دوره


•چند تعریف

•نشانه های كارآفرین

•برنامه تجاری كسب و كار چیست؟

•مزایا و دلایل نگارش طرح كسب و كار

•تعریف طرح كسب و كار

•انواع رویكردها به مدل كسب و كار

•اجزای اصلی یك برنامه كسب و كار

•نكات مهم و قابل توجه در ارائه طرح كسب و كار


تعریف كار آفرینی

§تعریف ساده كار آفرینی: كار آفرینی یعنی راه اندازی واحدهای تولیدی جدید، بطوری كه هم منجر به تولید فرصت های شغلی جدید شود و هم تولید ثروت حلال از طریق ایجاد ا رزش افزوده دنبال داشته باشد. § §تعریف علمی كارآفرینی: كارآفرینی فرایندی است با طعم كسب و كار كه:

  - باعث ایجاد ((تغییر و تحول)) شود.

  - از طریق ((نوآوری)) محقق می شود.

  - بانی آن افرادی هستند ...

  -  كه ((فرصتهای)) اقتصادی را در می یابند و یا خود چنین فرصتهایی را خلق می كنند.

  - و خالق ((ارزش)) هایی برای خود و جامعه می شوند.


§بنا به تعریف پرفسور هاروارد استون سون كارآفرینی یعنی:


  - افزایش فرصتها

  - فراتر از منابع و امكاناتی كه هم اینك در اختیار دارید.

 تعریف دیگر: كار آفرینی فرایند خلق چیزی نو و با ارزش از طریق اختصاص زمان وتلاش بسیار زیاد و با پذیرش ریسكهای مالی و روانی و اجتماعی به منظور رضایت شخصی، استقلال و دریافت پاداش مالی است.

یا به عبارت دیگر: تشخیص و استفاده خلاقانه از فرصتهای موجود برای تبدیل این فرصتها به موقعیت های تجاری سودآور.

و به طور خلاصه تبدیل علم به ثروت از طریق نوآوری را كارآفرینی می نامیم.


 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:14 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی متابولیسم (مقدمه‌ای بر بیوشیمی)

پاورپوینت بررسی متابولیسم (مقدمه‌ای بر بیوشیمی)

پاورپوینت بررسی متابولیسم (مقدمه‌ای بر بیوشیمی) در 54 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات54
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیشیمی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی متابولیسم (مقدمه‌ای بر بیوشیمی) در 54 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی محاسبات لامبدا

پاورپوینت بررسی محاسبات لامبدا

پاورپوینت محاسبات لامبدا در 10 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات10
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

پاورپوینت محاسبات لامبدا در 10 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 


محاسبات لامبدا


¨سیستمی با سه جزء: ¡نشانه گذاری برای تعریف توابع

سیستمی برای اثبات تساوی گزاره ها

مجموعه ای از قوانین که کاهش (reduction) نام دارد


تاریخچه


¨هدف اصلی:

تئوری اصلی جانشینی

برای توابع قابل محاسبه موفق تر بود

جانشینی  محاسبه سمبلیک

تز Church

طراحی لیسپ، ML و زبانهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده است.


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی محیط زیست وحفاظت از آن

پاورپوینت بررسی محیط زیست وحفاظت از آن

پاورپوینت محیط زیست وحفاظت از آن در 22 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات22
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیزیست شناسی

توضیحات کامل

پاورپوینت محیط زیست وحفاظت از آن در 22 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 


محیط زیست وحفاظت از آن


محیط زیست مجموعه پیچیده ای است از عوامل متعدد است كه با یكدیگر در ارتباطند


بخش های اصلی محیط زیست


آب

خاك

هوا

حیات بیولوژیك

انرژی


آلودگی هوا وپیشگیری از آن

هوا ونقش آن درطبیعت


هوایی كه ما تنفس می كنیم،مجموعه از21درصداكسیژن ،78 درصدازت ،1درصد سایرگازها و موادی مثل co ،آب،گازهای كمیاب مثل كریپتون، نئون،گزنون،آرگون و...... است


نقش هوا عبارت است از


تنفس

شركت در به چرخش درآوردن آب

جلوگیری از ورود تابش های مضر خورشیدی

محیط واسطه برای تبادل مواد وانرژی توسط جانداران

محیط واسطه برای تخلیه وتزریق آلاینده ها

تامینco2برای فتوسنتز گیاهان

ماده اولیه صنعت،خنك كننده موتورها درصنایع


آلودگی هوا ومنابع آلوده كننده آن


oآلودگی هوا عبارت است از:ورود یك یاچند ماده آلوده كننده گاز،مایع وجامد به هوای آزاد به مقدار ومدتی كه كیفیت هوا را به نحوی تغییر دهد كه برای انسان وموجودات زنده دیگر همچنین آثار وابنیه مضرباشد


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی روش های برداشت از مخازن

پاورپوینت بررسی روش های برداشت از مخازن

پاورپوینت بررسی روش های برداشت از مخازن در 10 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات10
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمهندسی مکانیک

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی روش های برداشت از مخازن در 10 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


 


روش‌های‌افزایش بهره برداری‌ازمخازن نفتی


vتزریق بخار

vتزریق بخار به صورت متناوب

vاحتراق درجا

vتزریق موادسطحی وپلیمر

vتزریق پلیمر

v  تزریق کربن دی اکسید

v  تزریق گازبی اثر

v  تزریق امتزاجی هیدروکربن ها


احتراق درجا


üمکانیسم روش

احتراق‌‌‌ درجاعبارت است‌ازایجاد‌‌‌ یک ‌جبهه آتش درمخزن وپخش

 این جبهه به وسیله تزریق هوا.


احتراق درجا به دوروش صورت می گیرد


احتراق رو به جلو(که احتراق خشک هم نامیده می شود)

احتراق روبه عقب



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی جامع مخمرها

پاورپوینت بررسی جامع مخمرها

پاورپوینت بررسی جامع مخمرها در 12 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات12
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمهندسی کشاورزی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی جامع مخمرها در 12 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


 


مخمر چیست؟

•خمیر مایه یا مخمر یك قارچ میكروسكوپی است . در طبیعت در همه جا یافت میشود و قادرست قندها را به الكل و گاز دی اكسید كربن و تركیبات معطر تبدیل كند. مخمر شرایط اسیدی را برای تخمیر ترجیح می دهد و پ-هاشن بین 4 الی 6 برای فعالیت آن ایده آل است. در خارج از محدوده مذكور ، فعالیت مخمر به مقدار قابل ملاحظه ای كاهش می یابد . مواد نگهدارنده مانند تركیبات بازدارنده رشد كپك به قدرت مخمر برای تولید گاز آسیب وارد مینماید . درجه حرارت صحیح برای نگهداری مخمر و حفظ فعالیت آن بسیار حائز اهمیت است. درجه حرارت های خیلی سرد یعنی صفر درجه سانتیگراد و یا كمتر لزوماً مخمر را نمی كشد . در حقیقت مخمر میتواند منجمد شود و زنده بماند اما انجماد غیر صحیح میتواند سلولهای مخمر را تخمیر نماید كه در این صورت توانائی تخمیر را از دست می دهد


تولید مثل مخمرها

•مخمرها معمولا با جوانه زدن تکثیر می‌یابند. در این پدیده ، جوانه بر سطح خارجی سلول مادر بوجود می‌آید و با دراز شدن آن ، هسته سلول مادر تقسیم گشته ، یکی از هسته‌های حاصل بدون جوانه زدن مهاجرت می‌کند. آنگاه مواد دیواره سلولی بین جوانه و سلول مادر بوجود آمده ، سرانجام جوانه از سلول مادر جدا می‌شود. یک سلول مخمر ممکن است با روش جوانه زدن تا 24 جوانه تولید نماید.
در برخی موارد ، سلولهای مخمر با شکاف برداشتن سلول مادر رشد می‌کنند. بدین معنی که سلول مادر دراز شده ، هسته آن تقسیم شده ، دو سلول بوجود می‌آید. افزایش تعداد سلولهای مخمری بر روی محیط سفت ، کلونی شبیه باکتری‌ها بوجود می‌آورد.


رشد و فعالیت مخمرها

مخمرها قادر هستند به طریقه بی‌هوازی اختیاری ، رشد نمایند. بدین معنی که از اکسیژن یا ترکیبات آلی به عنوان پذیرنده نهایی الکترونها استفاده می‌کنند. در محیط واجد اکسیژن فراوان ، مخمرها مواد قندی را تخمیر کرده ، اتانول و دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. این فرآیند اساس صنایع تهیه مشروبات الکلی و شیرینی پزی است.

برخی از گونه‌های ساکارومایسس مانند ساکارومایسس سروزیه را برای تهیه اتانول و دی‌اکسید کربن جهت ورآمدن خمیر نان بکار می‌برند.


مخمر آبجو

مخمر آبجو و یا مخمر تغذیه‌ای ، سلول‌های خشك شده و غیر فعال مخمری بنام  SACCHAROMYCES CEREVISIAE  می‌باشد . منظور از غیر فعال اینست كه خاصیت تخمیر كنندگی خود را از دست داده است . مخمر ها جزو قارچ‌های تك سلولی می‌باشند . مخمر  ساكارومایسس سروزیه  در تهیه مشروبات الكلی و  ور آمدن خمیر نان در نانوایی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . اما از آنجایی كه این ماده ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد به عنوان مكمل غذایی نیز عرضه می‌گردد .
مخمر آبجو معمولاً طعمی بسیار تلخ دارد .



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی مفهوم و معماری مدرسه

پاورپوینت بررسی مفهوم و معماری مدرسه

پاورپوینت بررسی مفهوم و معماری مدرسه در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات25
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی مفهوم و معماری مدرسه در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


 


تاریخ نخستین گونه


مدرسه را به طور خلاصه می‌توان: مؤسسه‌ای برای آموزش عالی تعریف كرد كه در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن – آموزش داده می‌شود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسكونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بناهای اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم كردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدن‌های همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه كه سنت‌های هزار ساله دنیاهای كلاسیك و خاور نزدیك كهن از طریق امپراطوری‌های بیزانس و به روی معماری مسجد، مناره و مقبره بر جا گذارده بودند. ولی مدرسه، پاسخی به نیازهای معینی از جامعة اسلامی بود؛ مدرسه طراحی شده بود تا در خدمت یك نهاد كاملا ابداعی قرار گیرد. افزون بر آن، مدرسه مخلوق تمدنی خودباور، شكل یافته و نزدیك به اوج توفیق خود بود: نخستین مدارسی كه از آنها در متون یاد می‌شود مدارس قرن دهمی خاور ایران است.

در این زمان معماری اسلامی سبك‌های خود را توسعه داده و فكر تبدیل‌پذیری انواع بنا به یكدیگر نیز – با همین درجه اهمیت امری شناخته شده بود كه رباط‌های تونسی نشانگر آن است. از این رو معماران قرن دهم برای الهام، اختیار جستجو در معماری خود را داشتند. ممكن است این تبدیل‌پذیری، همانگونه كه می‌توان از حدیث منقول از ابوهریره استنباط كرد، در اعتقاد فرد مسلمان ریشه دوانده باشد: «هر كس به قصد تعلیم و تعلم نیكیها به مساجد ما گام نهد بسان مجاهدان فی سبیل‌الله است». بدین طریق فعالیتهای آموزشی، عبادی و به خصوص جهادی به یكدیگر پیوسته‌اند. عملا، بعضی از ریشه‌های مبهم مدرسه چنین به ذهن متبادر می‌سازد كه نمونه‌های اولیه این مدارس چیزی جز نهادهای دولتی نبوده‌اند، كه برای این امر خاص طراحی شده و در همین جهت عمل می‌كردند.

این نهاد به آرامی و با گامهایی طبیعی رشد كرد، و احتمالا متداول شدن آن به واسطة تغییر عمده‌ای بود كه در شیوة آموزش به وجود آمد. در سده‌های نخستین اسلام اطلاعات صرفاً به طریق دیكته به شاگردان منتقل می‌شد. از قرن دهم، اگر پیش از آن نباشد، این شیوه آموزش همراه با تشریح و تفسیر «تدریس» شد كه به نوبة خود با مباحثه و مناظره توأم بود. بدیهی است كه مسجد برای چنین امری، فضایی مناسب نبود و این هم درست نبود كه طلاب فقیر در مناره مسجدی بخوابند كه در آن درس می‌خواندند.

در آغاز، مدرسه اطاقی در خانه خود مدرس بود و طبعا مراد از آن صرفا فراهم آوردن فضایی برای درس خواندن طلاب بود نه اینكه در آن بخوابند. نمی‌توان به دقت گفت كه چند سال طول كشید تا این حالت منتهی به تدبیری تا حدی رسمی و دائمی گردید. ولی شواهد بدست آمده از كاوشهای مورخین امروزی كه بر روی دوره‌های پیش از عهد سلجوقی كار می‌كنند، دلالت بر این امر دارد كه دورة حیات «پیش ازتاریخ» مدرسه حداقل به یك قرن و نیم پیش از زمانی برمی‌گردد كه سلاجقه به مدرسه شكل یك نهادی رسمی دادند. به هر حال، بسیار بعید به نظر می‌رسد كه این مدارس اولیه اساساً بناهایی عمومی بوده باشند. تعداد آنها خود دلالت بر این واقعیت دار. به سال 416/6-1025 بیش از بیست مدرسه در شهر كوچك ایالتی ختال گزارش داده شده كه هر كدام از آنها دارای موقوفاتی نیز بوده‌اند. حركت تبلیغی كرمیه، كه در سدة دهم و یازدهم در بخش خاوری ایران از قدرت زیادی برخوردار بود، تمایلات سیاسی و مذهبی مشخصی  داشت و مدارس و خانقاههای متعددی از سوی پیروان آن فرقه ساخته شد. غزنویان نیز موقوفاتی را به مدارس اختصاص می‌دادند تا اسلام را در سرزمین معاندین كافر غور، احتمالا از طریق اعزام هیئت‌هایی از سوی كرمیه، انتشار دهند.

 این گونه بنیادها، بیش از همه باید در بستر سنت پایدار شده مدرسه‌سازی در شهرهای بزرگ ایران شرقی دیده شود. بهترین مورد مستندسازی شده آن نیشابور است كه در آنجا حدود سی و هشت مدرسه پیش از تأسیس نظامیه بزرگ آن شهر (حدود 450/1068) گزارش شده است. ظاهرا قدیمی‌ترین آنها، كه در منابع از آن یاد شده، مدرسه میان داهیه است. این مدرسه احتمالا  در پایان قرن نهم بنیان گذارده شده و بولیه (Bulliet) دلایل قانع‌كننده‌ای آورده تا ثابت كند كه آن نخستین مدرسه نبوده است. بعضی از این بناها یا توسط معلمینی بر پا شده كه در آن آموزش می‌داده‌اند، یا توسط اهل تصوف، یا توسط ثروتمندان برجسته‌ای كه گاه تولیت مدرسه را در طول قرنها به اعضای خاندان خود می‌سپردند. اتصال مدرسه به خانة بانی آن امری معمول بود و گاه خود خانه تبدیل به مدرسه می‌شد. غالبا مدرسه در جوار و یا درون مسجدی قرار می‌گرفت و بانی و یا مدیر آن می‌توانست در آن دفن شود. برخی از مدارس نیشابور چون تحت توجهات حاكم وقت بوده‌اند، لذا دارای اهمیت خاصی هستند. مثلا پیش از سال 372/3-982، مدرسه این فورك را حاكم سیمجوری ایجاد كرد؛ برادر محمود غزنوی مدرسه السعیدی/ سعدیه را به سال 390/1000-999 بنیان گذارد؛ طغرل بیگ، سلطانی سلجوقی، مدرسه سلطانیه را به سال 437/6-1045 ساخت. در قرن بعد نیز می‌باید دیگر شاهزادگان سلجوقی مدارسی را در مرو، بغداد، اصفهان و همدان ساخته باشند. بدین ترتیب بنظر می‌رسد كه مقدم بر سرمایه‌گذاری حكومت، این نوع بناها دارای سابقه‌ای قابل توجه بوده‌اند و نمونه‌هایی كه شاید قدیمی‌ترین مدارس باقیمانده از گذشته باشند- نظیر بنای سمرقند منتسب به 3/4 ابراهیم اول قره‌خانی (60-444/68- 1052)، مدرسه معروف خواجه مشهد در تاجیكستان كه  مشابه و شاید هم عصر بنای قبلی است- نمایانگر این نكته هستند، ولی برنامه ساختمانی در مقیاس عظیم و با اهداف سیاسی مشخص، كه توسط نظام‌الملك آغاز شد، اساسا پدیده‌ای نو بود.


ریشه‌های معماری


خاستگاه مدرسه در شرق ایران است و همین امر جستجوی ریشه‌های معماری این نهاد را در آن منطقه روشن می‌كند. دو شق محتمل وجود دارد، كه اگر یكی را بپذیریم آن دیگری را باید كنار بگذاریم.

اولی، شصت سال پیش توسط بار تولد و با زیركی خاص او ابراز شده است كه می‌خواهد مدرسه را با Vihars بودایی مرتبط سازد كه در آسیای میانه و افغانستان دیده شده است. مكتب بودایی در سده‌های پیش از فتح مسلمانان این منطقه را اشباع كرده بود و دور از ذهن نیست كه نهادی بودایی كه كاركردهای عبادی، آموزشی، زندگی اجتماعی و تدفینی را در هم آمیخته، توانسته باشد در ارتباط با  شكل‌گیری مدارس اولیه مؤثر گردد. پیش‌گویی بار تولد با كشف یك چنین محوطه‌ای در ادژینه تپه Tepe Adzhina واقع در شمال بلخ تأیید شد. این محوطه مشتمل بر یك مجموعة مركب از دیر و استوپا است كه كلا از دو قسمت مساوی تشكیل شده و بوسیلة گذرگاهی به یكدیگر مرتبط هستند. هر یك از این قسمتها حدود پنجاه مترمربع مساحت دارد. هر دو عنصر دارای نقشة چهار ایوانی و یك حیاط مركزی است. قسمت مربوط به دیر، علاوه بر حجره‌های متنوع فرعی، مشتمل بر بناهای جدید، حجره‌هایی برای راهب‌ها و تالار اجتماعات بزرگی است كه همگی آنها با یك راهرو به یكدیگر مرتبط می‌شوند.

 با این كه تأكید مسلمین بر آموزش تا حدی مشخص‌تر است، مع‌ذالك روح این بنای قرن هفتم- هشتم میلادی در اصول و حتی از نظر طرح چهار ایوانی، به طور قابل ملاحظه‌ای نزدیك به یك مدرسه است. در دو دهة اخیر محوطه‌های متعدد دیگر بودایی در آسیای میانه كاوش شده است كه از آن میان می‌توان از اق‌بشیم Ak-Beshim، آیرتم Airtam، قلعه كافر میگن حالیست كه در ایران مهمترین محوطة بودایی احتمالا در جنوب آمودریا- نوبهار بلخ – بوده است.

منبع معماری دیگری كه برای مدرسه ایرانی پیشنهاد شده، خانه متداول خراسانی، همانند نمونة قرون وسطایی بامیان است. مدافع این نظریه گدار است. او اول بار مجبور شد تداوم سنتی پیوسته‌ای را بین خانه‌های قرون وسطایی و هم عصر منطقه فرض كند. سپس این شكل مسكونی را با مدارس بعدی مقایسه كرد و نتیجه گرفت كه بنای خانه شخصی مبنای به وجود آمدن بنای عمومی شده است. با این كه شواهد نوشتاری بسیاری وجود دارد كه بهره‌گیری از خانه‌ای شخصی برای كاربری‌های مدرسه را محرز می‌كند، هیچ نمونه‌ای از یك چنین خانه‌ای در دست نیست. بدین ترتیب نظر گدار یا اینكه نغز است ولی جز حدس و گمان نیست.


1. مكتب‌خانه:

مكان خاصی نداشته است و معمولاً در خانه، بالاخانه، سركوچه یا در خانه ملا بوده و مقدمات الفبا، قرآن و خواندن را در آن فرا می‌گرفتند.

2. مدرسه:

در دو سطح بوده است:

یكی، سطح مقدماتی: شامل صرف و نحو، ادبیات فارسی و علوم فقهی كه در این واقع حكم مدرسه مدرسه متوسطه را داشته است.

دوم، درس خارج: در بعضی از قسمت‌های مدرسه برای درس خارج یا درس تخصصی مكانی درنظر گرفته شده است. درس خارج منحصر به مباحث مذهبی نبوده و درس‌هایی مثل ریاضیات، موسیقی و ... نیز در آنجا تدریس می‌شده است. افرادی مثل بوعلی سینا، زكریای رازی و صدها دانشمند بزرگ اسلامی از این مدارس بیرون آمده‌اند.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:13 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی مدرسه باهاوس (bahouse)

پاورپوینت بررسی مدرسه باهاوس (bahouse)

پاورپوینت بررسی مدرسه باهاوس (bahouse) پاورپورینت در 83 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات83
حجم3 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی مدرسه باهاوس (bahouse) پاورپورینت در 83 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 



باهاوس:

 مدرسه‌ای كه یك مكتب معماری شد


باهاوس نام یك مكتب معماری است كه از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری كه از سال 1919 تا 1933 فعالیت می‌كرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته‌های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می‌شود. ساختمان و كارگاه‌های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.

• • •مدیریت این مدرسه نیز به ترتیب بر عهده والتر گروپیوس (1919 تا 1928)، هانیس مه‌یر (1928 تا 1930) و میز وان دروهه (1930 تا 1933) بود. •باهاوس در سال 1919 توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تأسیس شد. هدف اولیه از تأسیس مدرسه باهاوس، ایجاد مكانی بود كه تركیبی از مدارس معماری، صنایع دستی (چون نجاری، آهنگری و...) و آكادمی هنری بود.

•باهاوس نام یك مكتب معماری است كه از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری كه از سال 1919 تا 1933 فعالیت می‌كرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته‌های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می‌شود. ساختمان و كارگاه‌های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است. •مدرسه معماری باهاوس كه در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است، در دوران فعالیت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتكت بزرگ كه مدیریت باهاوس را نیز بر عهده داشته‌اند، فعالیت كرده است. این مدرسه ابتدا از سال 1919 تا 1925 در شهر وایمار، سپس از سال 1925 تا 1932 در دسائو و بالاخره از سال 1932 تا 1933، یعنی زمانی كه این مدرسه به دستور حكومت نازی آلمان تعطیل شد، در برلین فعالیت می‌كرد

•گروپیوس اعتقاد داشت كه با پایان جنگ جهانی اول، دوره جدیدی از تاریخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبك معماری جدیدی را كه بازتابی از این دوران باشد، به وجود بیاورد. به اعتقاد گروپیوس، این سبك معماری كه می‌شد اصول آن را به تمام كالاهای مصرفی تعمیم داد، باید ارزان، كاركردگرا و سازگار با تولید انبوه می‌بود. گروپیوس برای دستیابی به این هدف، می‌خواست هنرمندان و صنعت‌گران را با هم متحد كند تا به محصولی كاركردی و قابل استفاده، و در عین حال با ارزش از لحاظ هنری، دست یابد. این ایده در بیانیه افتتاحیه مدرسه باهاوس به خوبی مشخص است: «ما در پی آنیم كه جامعه تازه‌ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن‌ها دیگر تعصب حرفه‌ای كه اكنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا می‌سازد، وجود نداشته باشد.»

•برنامه‌ریزان مدرسه باهاوس هنرهای زیبا را از صنایع دستی كاربردی ممتاز و متفاوت نمی‌دانستند و بر این باور بودند كه هنر و معماری مدرن باید پاسخگوی نیازها و اقتضائات جامعه صنعتی مدرن باشد و طراحی خوب باید از عهده آزمون‌های زیباشناختی و مهندسی برآید. ویژگی عمده سبك باهاوس تكیه هر چه بیشتر بر كاركردگرایی، بهره‌گیری بهینه از خواص مواد و مصالح صنعتی، احتراز از تزئینات تجملی در نمای ساختمان‌ها و فرآورده‌های صنعتی بود.

•دستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت‌های كاركردی و كیفیت زیباشناختی، خوش‌ساختی و خوش تركیبی محصولات صنعتی از دیگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود. •استادان باهاوس به شاگردان خود یاد می‌دادند كه همه چیز را بر مبنای نیازها طراحی كنند و از هیچ عنصری كه فاقد كاركرد باشد و تنها جنبه زیباشناسانه داشته باشد استفاده نكنند. در مدرسه باهاوس تاریخ معماری جایی میان دروس دانشجویان نداشتند، چرا كه در باهاوس قرار بود همه چیز بر مبنای اصول اولیه معماری و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود.

•باهاوس در ابتدا برای تأمین بودجه خود به سوبسیدی كه از جمهوری وایمار می‌گرفت وابسته بود. اما بعد از ایجاد تغییراتی در حكومت محلی وایمار، این مدرسه در سال 1925 به شهر دسائو كه بافت صنعتی و شهری بیشتری داشت و با ایده‌های مدرن مدرسه‌ی باهاوس هم‌خوان بود، منتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو، بخش طراحی صنعتی این مدرسه كه مشكل كمتری با حكومت محافظه‌كار محلی داشتند، در وایمار باقی ماندند. مدرسه طراحی صنعتی باهاوس بعدها نام خود را به دانشكده فنی معماری و مهندسی عمران تغییر داد و از سال 1996 به بعد نیز به نام دانشكده باهاوس آلمان خوانده می‌شود. •در سال 1927 سبك باهاوس و آثار آرشیتكت‌های مشهور آن نمایشگاه معماری اشتوتگارت را كه با موضوع خانه‌سازی برگزار می‌شد، به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:12 ] [ بابک ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 صفحه بعد