paperdownfile

محصولات دانشجویی

پاورپوینت بررسی معماری سبک خراسانی ، معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی معماری سبک خراسانی ، معماری اسلامی

پاورپوینت بررسی معماری سبک خراسانی ، معماری اسلامی در 92 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات92
حجم5 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری سبک خراسانی ، معماری اسلامی در 92 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 

 


فهرست مطالب:


مقدمه

آغاز شکل گیری سبک خراسانی:

چرا نمود گسترش اسلام توسط اعراب از خراسان آغاز شد؟

مروری بر تاریخ ایران از قرن نخست تا قرن چهارم

تاثیر اقلیم در سبک

روند گسترش سبک درایران

سبک خراسانی

ساخت مسجدالنبی

گسترش مسجدالنبی

مسجدالنبی در حال حاضر

ویژگی های سبک خراسانی

دگرگونی ویژگی های معماری ساسانی با ورود اسلام

سیر تکاملی سبک

بررسی تک بنایی سبک

مسجد نیشابور:

مسجد جامع قاین

مسجد جامع فهرج

تاریخانه دامغان

مسجد جامع اصفهان

مسجد عتیق شیراز

خدایخانه

مسجد جامع اردستان

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نیریز

جمع بندی:

منابع

 

پاورپوینت بررسی معماری سبک خراسانی ، معماری اسلامی

 

مقدمه:


ایران كشوری پهناور با تمدن چندین هزار ساله و دارای معماری اصیل به سبك های پارتی و پارسی است كه بناهای همچون پاسارگارد ،تخت جمشید ، قصر شیرین ،طاق كسری و... را از خود به جا گذاشته است.

پس از فتح ایران توسط مسلمانان و ورود مذهب نوپای اسلام به این سرزمین نیاز به مكانی بشه نام مسجد پدیدار شد.

مسجد سجده گاه انسانی است که خود مسجود ملاَیک بوده است.مسجد جایگاه امن برای پیوند روح آدمی با خالق هستی است و محل پاکترین و صمیمانه ترین آشنایی ها و ارتباطات میان بندگان خداست.

آمیختگی صفات خدادادی این مکان مقدس با هنرمعماران اهل دل بناهایی خلق کرده است که علاوه بر حظ بصر˛ روح خسته آدمی را برای لحظاتی هر چند کوتاه از قفس تن می رهاند و آرامش می بخشد.

با توجه به اینكه در ایران الگویی برای ساخت مسجد وجود نداشته ،ایرانیان تازه مسلمان با اشتیاق فراوان كه به اسلام و پیامبرش داشتند روش ساخت مساجد خود را از مسجد النبی  در مدینه الهام گرفتند و این شیوه ای تقلیدی برای ساخت اولین مساجد در ایران و پایه گذار سبک خراسانی شد.

به مرور زمان تغییراتی در این سبك پدید آمد كه باعث شکل گیری سبكهای رازی و آذری و ... شد.

 

آغاز شکل گیری سبک خراسانی:


در سال ۶۲۲م پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه مهاجرت فرمود و خانه ای برای سکونت خود و خانواده اش بنا نهاد. مشخصات ابعاد آن خانه بیانگر آن است که صرفا سکونت گاه یک خانواده معمولی نبوده بلکه برآورنده دو منظور دیگر در ارتباط با جامعه مسلمان آن روزگار بوده است.نخست اینکه علاوه بر خانواده گنجایش و امکان پذیرش جمعی از تهیدستان   بی خانمانان مسلمان و مراجعین روزمره را داشته باشد و دوم اینکه صحن وسیع و باز آن خانه ظرفیت داشته باشد تا جمع کثیری از اهالی مدینه بتوانند در آن برای نماز صف ببندند.

 به عبارت دیگر می توان گفت  صحن خانه پیامبر در واقع نخستین مسجد مسلمانان بود که به دست مبارک رسول خدا و یاران آن حضرت ساخته شد و این مسجد الگویی شد برای مساجد بیشماری که در ایران و دیگر سرزمین های قلمرو اسلامی ساخته شدند.

چرا نمود گسترش اسلام توسط اعراب از خراسان آغاز شد؟

هنر اسلامی تقریبا با روی كار آمدن سلسله امویان در سال ۴۱ ه.ق و انتقال مركز خلافت امویان از مدینه به دمشق پدید آمد.در آن زمان معاویه حاكم امویان بود و به دلیل دور بودن خراسان از مرکز خلافتش همواره احساس خطر میکرد که مبادا آنجا را از دست بدهد˛ به همین دلیل عبدالله بن عامر را به عنوان والی خراسان همراه پنجاه هزار مرد جنگی عرب با خانواده هایشان به خراسان فرستاد و از آنجا که موقعیت جغرافیایی و نوع اقلیم خراسان بیش از نقاط دیگر ایران به عربستان شباهت داشت در آن مستقر شدند و در آنجا شروع به ساخت مكانهای مورد نیازشان كردند كه مسجد شبستانی یكی از مهمترین و اصلی ترین آن مكانها بود.

 

سبک خراسانی


با توجه به مطالب ذکر شده اولین نمونه های هنر و معماری مسجد در منطقه خراسان شکل گرفت، در این منطقه شاهد شکل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هستیم .

این شیوه که به خراسانی (شبستانی) معروف می باشد، در قرن اول ه.ق، ابتدای پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان آغاز گردید وتا دوره آل بویه و دیلمیان (قرن ٤ه.ق)ادامه پیدا کرد.در این شیوه نقشه مساجد از مسجدالنبی الهام گرفته شده است.

 

ویژگی های سبک خراسانی


- سادگی بسیار در طراحی

- پلان مستطیل شکل (زیرا شبستانها مكانی بودند كه به دلیل گسترش از هر طرف این نیاز را بر آورده می كرد و دید را از هر طرف به همه قسمت ها ممكن می ساختند)

- فضای شبستانی یا چهل ستونی

- پرهیز از بیهودگی (همه فضاها باید كاربری و بهره وری داشته باشند)

- مردم واری (حفظ تناسبات اندام انسانی با بلندای ساختمانها)

- بهره گیری از ساختمایه های بوم آور (۱- در دسترس بودن همیشگی مصالح و شتاب و سرعت بالا در ساخت ۲- ارزان بودن ۳- سازگار بودن با محیط اطراف )

- قوس های بیضی ,تخم مرغی و ناری

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:51 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک در 34 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات34
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک در 34 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 

 


مقدمه

معماری ارگانیك


بینش معماری ارگالنیك ریشه در فلسفه رمانتیك دارد. رمانتیسم یك جنبش فلسفی، هنری و ادبی در اواخر قرن هجده و نوزده میلادی در شمال غربی اروپا بود كه به سایر نقاط اروپا و آمریكا سرایت كرد.

این جنبش واكنشی در مقابل خردگرایی عقل مدرن بود. گوته (1832-1749) و شیلر (1800-1759)، دو شاعر بنام آلمانی، واژه رمانتیك را در مقابل كلاسیك برای اولین بار به كار بردند.

رمانتیك‌ها همانند پیروان تفكر كلاسیك به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیك‌ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند كه بیشتر درباره احساس و عواطف بود. در صورتی كه برای فلاسفه كلاسیك مانند دكارت ولیبنیتز، عقل و منطق اهمیت داشت.

كلا سیستم یا خرد باوری به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیك، ریاضی و خرد و منطق معتقد است. در حالی كه رمانتیسم یا احساس باوری به تخیل، احساس، هیجان و عاطفه نظر دارد

کلاسیسم یا خرد باوری به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیک

زیاضی خرد ومنطق معتقد است در حالیکه رمانتیسم یا

احساس باوری به تخیل احساس هیجان وعاطفه نظر دارد..

 

تاریخچه ارگانیك


نكته حائز اهمیت این كه اكثر فلاسفه رمانتیك شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت، عواطف و تخیل می‌پرداختند. در حالی كه اكثر فلاسفه كلاسیك ریا‌ضی‌دان بودند.

لذا در آثار ادبی و هنری كلاسیك می‌توان وضوح، عدم ابهام، نظم، تقارن و تناسب را مشاهده كرد. ولی در آثار رمانتیك برانگیختن احساس و هیجان، ایجاد ابهام و توهم و مناظر تماشایی طبیعی مورد نظر است. كلاسیك به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالی كه رمانتیك در پی تحسین طبیعت است.

فردریش ویلهم هیتیناگ (1854-1775) كه یكی از بنیانگذاران مهم فسلفه رمانتیك محسوب می‌شود،‌ معتقد بود كه طبیعت چربی و خودنشان است و بین انسان و طبیعت جدایی نیست.

الف والدو امرسون (1882-1803) نویسنده، شاعر و كشیش آمریكایی، هنرمندان را تشویق می‌كرد كه از طبیعت الهام بگیرند. وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملكرد در طبیعت هدایت كرد. او می‌نویسد: «طبیعت سیستمی از فرم‌ها و روش‌های به وجود آوردن را خلق می‌كند كه مستقیماً قابل تطبیق در هنر است».

هوراتیوگرینو (1852-1805)، مجسمه ساز و هنرمند آمریكایی، نظریه زیبایی پیشنهاد می‌كرد كه بر اساس مطالعه دقیق طبیعت بود. «قانون تطبیق پذیری، قانون زیر بنایی طبیعت در تمام ساختارها است». ساموئل تیلور كولریج (1834-1772) شاعر، ادیب و فیلسوف انگلیسی، معتقد بود كه «فرم ارگانیك همانگونه كه از درون رشد می‌كند، شكل می‌گیرد».

و بالاخره ویوله لودوك (1879-1814)، معمار معروف فرانسوی كه بر ضد ضوابط مدرسه هنرهای زیبا قیام كرد، سازه ساختمان‌های گوتیك را سازه پویا و دینامیك می‌دانست. «وی معماران را ترغیب كرد كه قوانین طبیعی خلقت را به كار گیرند. همانند مجسمه‌سازان قرون وسطا كه گیاهان و حیوانات را مطالعه می‌كردند تا بفهمند كه چگونه فرم‌های آنها همواره یك عملكردی را نشان می‌دهند و یا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می‌دهند». لودوك بر این نظر بود كه «ارتباط بین عملكرد و سازه یك اصل زیربنایی در معماری قرون وسطا بود و باید به عنوان یك اصل مهم، راهنمای هنرمندان مدرن باشد.»

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک

 

زیر بنای فكری معماری ارگانیك


لذا می‌توان بیان نمود كه عقاید رمانتیك‌های اروپا و آمریكا، بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی، زیر بنای فكری معماری ارگانیك را تشكیل می‌دهد.

معماری ارگانیك در آمریكا در قرن 19 توسط فرانك فرنس و لویی سالیوان شكل گرفت. اوج شكوفایی این نظریه را می‌توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرح‌های فرانك لوید رایت مشاهده كرد.

فرانك فرنس كه استاد سالیوان محسوب می‌شد و سالیوان برای مدتی در دفتر او كار كرد، بیشتر تحت تأثیر سبك نئوگوتیك بود. به اعتقاد فرنس «براساس نظریه ارگانیك، همه فرم‌های طبیعی پویا (دینامیك) هستند.

نیروها و فشارهایی كه در ساختار یك حیوان دخیل هستند، كشش ماهیچه‌ها و مفاصل هنگامی كه موجود حركت می‌كند، طرح رشد و گسترش كه در فرم گیاهان و صدف‌ها دیده می‌شود، تصویری از یك شكل زنده است، اگر یك كار هنری بخواهد بیان كننده باشد، باید به صورت ارگانیك ساخته شود، اجزاء آن نمی توانند به صورت بخش های مجزا باشند، بلكه آنها باید در یك سیستم پویا و شكل پذیر در یكدیگر ادغام شده باشند. بیان در معماری باید، در حل كردن نیروهای فیزیكی كه در یك كالبد ارگانیك عمل می كند، صورت گیرد».

سالیوان از پایه گذاران سبك مكتب شیكاگو و معماری مدرن در آمریكا بود. وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرم های طبیعی و سبك ارگانیك داشت. سالیوان به روشی معتقد بود كه مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود. او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملكرد است». یعنی سالیوان فرم تابع عملكرد را در پروسه رشد و حركت طبیعی می‌دید.

اگر چه معماران مدرن نیمه اول قرن اخیر مانند گروپیوس نیز فرم تابع عملكرد و اشعار اصلی خود می‌دانستند، ولی آنها فرم را تابع تكنولوژی و عملكرد ماشین می‌دانستند.

سالیوان در مورد مصالح می‌گوید:« سنگ و ملات در ساختمان ارگانیك زنده می‌شود» موضوعی كه فرانك لویدرایت، شاگرد وی، بهتر از هر معمار معاصر دیگری آن را در ساختمان‌هایش نشان داده است.

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک

پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک در 32 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات32
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک  در 32 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx

 




زندگی نامه فرانک لویدرایت

فرانک لوید رایت: در آغاز پی بردم که سکونتگاه اساسا مانند غار نیست بلکه مانند سرپناهی وسیع در هوای آزاد هم آهنگ با چشم انداز به بیرون و درون است.”

 رایت: نگذارید دیوار سقف و کف اکنون شریک یکدیگر نشوند بلکه جزئی از یکدیگر باشند و هر یک بر دیگری و در دیگری تاثیر بگذارند.

 رایت بین سالهای 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپریال را در توکیو طراحی کرد . در این سالها شدیدا تحت تاثیر معماری ژاپن بود . ارتباط خانه با محیط ، الهام از طبیعت ، معماری ارگانیک ( ژاپنی ) ، سیالیت فضاهای داخلی . دومدرسه معماری شمال و جنوب در شیکاگو و نیومکزیکو ، تاسیس کرد . در کل می توان معماری رایت را چنین توصیف کرد : معماری ارگانیک ، ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت ، ساختمان باید در دل تپه ساخته شود و به صورت افقی ( که در رقابت با طبیعت مطرح نشود ) ، مصالح بکار رفته باید منطبق با همان طبیعت که ساختمان ساخته می شود باشد . شکل ساختمان بی قاعده و منفصل بندی شده و این عمل نه تنها بدلیل عملکرد ها بلکه به دلیل بی قاعده گی طبیعت بستر ساختمان ، توجه به مورفولوژن سایت و توجه به عملکرد و تکنولوژی ساخت ، یکی از شاخصه های اصلی در طراحی مسکن رایت آتشگاه در مرکز خانه و تنها عنصر عمودی معماری رایت بود و این عنصر عمودی بقیه فضاهای مسکن را سازمان می داد.

 

در کل سه هدف عمده رایت عبارتند از :

 

- ارتباط سیال بین داخل و خارج با گشودگی های مداوم و عناصر برنامه ریزی شده.
- افقی بودن چشمگیر آنها که ارتباط کامل با زمین به وجود می آورد.
- تقارن محوری برای تمرکز سیالیت نقاط مشخص.
 

پاورپوینت بررسی معماری سبک ارگانیک
 

نظریات رایت در مورد معماری:

 
در سال 1930، اصول برنامه ریزی برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی:

1- کم کردن دیوارهای داخلی و ایجاد یک محیطی برای جریان هوا ، نور و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود
2- هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است )
3- پلان آزاد
4- نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه بر روی آن
5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جدید
6- دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها
7- قرار دادن تاسیسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسیسات روشنایی و لوله کشیها در استخوان بندی ساختمان بطوری که جزئی از پیکره ساختمان باشد
8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانیک معماری و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد
9- حذف تزئینات ( دوره های معماری ) حذف ظرایف کاریها لارکین

       سالیوان بنیانگذار مدرسه معماران شیکاگو است و «فرانک لویدرایت» معمار افسانه ای آمریکایی از شاگردان او بوده است. «لوییس هنری سالیوان» در سوم سپتامبر ۱۸۵۶ در شهر بوستون به دنیا آمد و مدت کوتاهی در «موسسه فناوری ماساچوست» (ام آی تی) به تحصیل مشغول شد و دریافت که قادر است تحصیلات دبیرستان خود را یک سال زودتر تمام کند و با گذراندن یکسری امتحانات، دو سال در دانشگاه پیش بیفتد. او تنها ۱۶ سال داشت که وارد دانشگاه ام آی تی شد و پس از یک سال تحصیل به فیلادلفیا رفت و برای خود شغلی در کنار معماری به نام «فرانک فرنس»(Frank Furness)پیدا کرد. رکود اقتصادی سال ۱۸۳۱ بسیاری از زحمات «فرانک فرنس» را بر باد داد و او به واسطه مشکلات مالی مجبور به اخراج «سالیوان» شد. در این زمان «سالیوان» به شیکاگو رفت تا در جریان ساختمان سازی آن شهر که پس از وقوع یک آتش سوزی گسترده در سال ۱۸۷۱ آغاز شده بود شانس خود را بیازماید. او خیلی خوش شانس بود که موفق شد در کنار «ویلیام لبارون جنی» مشغول به کار شود. «جنی» اولین معماری است که از اسکلت فلزی در اجرای ساختمان بهره برده. پس از کمتر از یک سال فعالیت در کنار «جنی»، «سالیوان» به قصد تحصیل بار سفر بست و یک سال در دانشگاه هنر پاریس مشغول به فراگیری شد. پس از اتمام دوره آموزشی به شیکاگو بازگشت در حالی که هنوز هجده سالگی اش تمام نشده بود. او چند سال بعد را به فعالیت در کنار معماران مختلفی گذراند تا اینکه در سال ۱۸۷۹ «دانکمار آدلد» معمار مشهور آن زمان، «سالیوان» را استخدام کرد و یک سال بعد او را در شرکت خود شریک کرد. این اتفاق سرآغاز دوران پیشرفت و موفقیت سالیوان بود. طی این سال ها «سالیوان» و «آدلد» موفقیت هایی پی درپی به دست آوردند که از جمله آنها می توان به طرح و اجرای تالار سخنرانی شهر شیکاگو در سال ۱۸۸۹ اشاره کرد که در پایان پروژه «سالیوان» و «آدلد» طبقه بالای این ساختمان را به عنوان آتلیه خود انتخاب کردند.

از دیگر موفقیت های این دو شریک می توان به ساختمان واگن سازان (Wainwright Building) در سنت لوییس اشاره کرد که اولین آسمانخراش تاریخ معماری جهان به شمار می رود. «لوییس سالیوان» اولین معماری است که روش صحیح استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان های بلند و مزایای آن را به طرز بهینه ای مورد استفاده قرار داد. از آنجایی که در ساختمان هایی که با اسکلت فلزی بنا می شوند معمولاً غیر یک یا دو دهنه دیوار برشی در سایر نقاط ساختمان نه تنها عضو باربری وجود ندارد که به عنوان مثال از دیوارهای ساختمان فقط به دلیل پوشندگی و محافظت سرمایی گرمایی استفاده می شود و هیچ خاصیت باربری ندارد. «سالیوان» با علم به این نکته در ساختمان های بلند از پنجره هایی با ابعاد بزرگ بهره می برد که نه تنها باعث روشنایی بیشتر فضای داخلی می شد که با حذف دیوارها و ضخامت پائین شیشه های پنجره سطح مفید ساختمان افزایش یافت. توجه سالیوان به مزایای اسکلت فلزی موجب شد محدودیت های دست و پاگیر مهندسی که همیشه بر سر راه طراحان معمار وجود داشته است تا حدی از بین برود و این تحولی شگرف در معماری مدرن را باعث شد. در سال ۱۸۹۰ «سالیوان» یکی از ۱۰ معمار منتخبی بود که برای اجرای ساختمان «نمایشگاه جهانی کلمبیا» که قرار بود در سال ۱۸۹۳ در شیکاگو برگزار شود انتخاب شد. ساختمانی که بعدها «شهر سفید» لقب گرفت. از دیگر شاهکارهای خلق شده «سالیوان» می توان به ساختمان عظیم ترمینال شیکاگو و «دروازه طلایی» که طاقی است عظیم که در «شهر سفید» قرار دارد اشاره کرد. شراکت «آدلد» و «سالیوان» پس از اجرای فروشگاه زنجیره ای «کارسون پیری اسکات» به اتمام رسید و در پی انحلال شرکت «سالیوان» یک دوره بیست ساله را با سیری نزولی چه در زمینه مالی و چه زمینه احساسی سپری کرد. از او به پاس تلاش ها و زحمات بسیار در هنر معماری بارها تقدیر شد و در سال ۱۹۲۲ به عنوان یک طراح خبره از مسابقه ای که برای طرح و اجرای «برج تریبیون» برگزار شده بود شدیداً انتقاد کرد.

یک برج با اسکلت فلزی و نمایی از سنگ که ساختمان های سنگی معماری گوتیک را تداعی می کرد اما سالیوان یک تحریف بزرگ تاریخی را در طراحی آن کشف کرده بود. «لوییس سالیوان» عاقبت در چهاردهم آوریل ۱۹۲۴ در شیکاگو چشم از جهان فروبست. «فرانک لوید رایت» که به نوعی شاگرد او محسوب می شد مراسم تدفین این معمار بزرگ را که در زمان مرگ فقیر و تنها در اتاق هتلی در شیکاگو درگذشته بود آبرومندانه برگزار کرد. اکنون که سال ها از مرگ او می گذرد هنوز تاثیر تفکرات این اولین معمار پیشرو در معماری جهان به چشم می خورد.

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری اسلامی قرن هفتم تا دهم سبك آذری

پاورپوینت بررسی معماری اسلامی قرن هفتم تا دهم سبك آذری

پاورپوینت بررسی معماری اسلامی قرن هفتم تا دهم سبك آذری در 37 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات37
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری اسلامی قرن هفتم تا دهم سبك آذری در 37 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx




سبک آذری:

 
با ورود مغولان (ایلخانی) این شیوه معماری آغاز گردید و تا زمان صفویه ادامه داشته است.
 چون اولین بناها درتبریز احداث گردید به سبک آذری معروف است. دوره‌ی حکومت غازان خان را آغاز سبک آذری می‌دانند.
سبک آذری خود به دو شیوه قابل تفکیک می‌باشد:

الف: شیوه‌ی اول سبک آذری مربوط به دوره‌ی ایلخانی به مرکزیت تبریز با ویژگی‌های زیر:

 
-1. ساخت بناهای سترگ و عظیم
-2. توجه به تناسبات عمودی بنا
-3. ساخت ایوان با پلان مستطیل شکل
-4. تنوع در ایوان سازی
-5. استفاده از تزئیناتی چون گچ‌بری، کاشی زرین فام و کاشی نقش برجسته.
 


ب: شیوه ی دوم سبک آذری مربوط به دوره‌ی تیموری به مرکزیت سمرقند با ویژگی‌های زیر:

 
-1. ساخت ساقه (گلوگاه) بین فضای گنبد و گنبد خانه.
-2. ایجاد سطوح ناصاف در تمامی بنا.
3. استفاده از تزئینات کاشی -معرق -موزاییک کاری

دوره‌ی تیموری اوج معماری سبک آذری می‌باشد.

 

تفاوت سبك آذری با دوره سلجوقی

1. افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازه‎های افقی آنها

2. بلندتر و باریک‎تر ساختن ایوانها

3. افزودن به بلندی ساختمانهای گنبددار

4.  ایجاد شباهت و تجانس میان طرح گنبدها

5.  پوشاندن گنبد با آجر یا سفال نیلی رنگ

 6. باریک جلوه‎دادن جزئیات ساختمان

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت معماری اسلامی و اقلیم گرم و خشک

پاورپوینت معماری اسلامی و اقلیم گرم و خشک

پاورپوینت معماری اسلامی و اقلیم گرم و خشک در 26 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات26
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت معماری اسلامی و اقلیم گرم و خشک در 26 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx




عناوین :

خصوصیات کلی شرایط اقلیمی در مناطق گرم وخشک

ویژگی بافت شهری و روستایی در مناطق گرم وخشک

کلیات فرم بنا ها در مناطق گرم وخشک

نوع مصالح در مناطق گرم وخشک

بازار در مناطق گرم وخشک

مساجد در مناطق گرم وخشک


خصوصیات کلی شرایط اقلیمی در مناطق گرم وخشک :

.1آب و هوای گرم وخشک در تابستان و سرد وخشک در زمستان

.2بارندگی بسیار اندک

.3رطوبت بسیار کم هوا

.4پوشش بسیار کم گیاهی

.5اختلاف زیاد درجه حرارت بین شب و روز

.6در نواحی کویری و حاشیه کویری بادهای همراه با گرد و غبار




توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری باروك

پاورپوینت بررسی معماری باروك

پاورپوینت بررسی معماری باروك در 36 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات36
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری باروك در 36 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


 

 


سبك باروك

از اوایل قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، اندیشه‌ها و سلیقه نو ـ معماری ـ هنر اروپا را دگرگونی بخشید كه محققان این دوره را باروك نام نهاده‌اند. باروک از نظر لغوی از واژه پرتقالی باروكو به مروارید نامنظم است.

هنر باروك بیش از آنكه در ادبیات بكار رود، در هنر معماری رخ نمود و به تدریج در هنرهای تجسمی و موسیقی آشكار شد. سبك باروك تركیب‌بندی‌های دقیق و اكید رنسانس را گرفت. معماران ایتالیایی زبان كاملاً جدیدی در معماری بوجود آوردند كه آن را هم در پلان و هم در نما می‌توان دید. خم‌ها و اخم‌ها، سطوح محدب و مقعر، پیش‌آمدگی‌ها و فرورفتگی‌ِها و فضاهای بسیار بزرك به معماری آنها جلوه‌ی ویژه‌ای بخشید.


مفهوم باروك


باروك نوعی هنر است كه در آن قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه‌ چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. باروك یك تداوم فرهنگی است كه در سرتاسر تاریخ هنر بارها تكرار شده است. باروك چیز پیچیده‌ای است كه پیچیدگی‌اش به غنای آن می‌افزاید. باروك هنر جنبش ضد تجدد دینی است. هنرمندان در دوره‌ی باروك با احساس خود حركت می‌كردند و احساس را مقدم بر عقل می‌دانستند.


واژه‌ها و اصطلاحاتی كه به هنر باروك مربوط می‌شوند:


سرزندگی، تجمل، شكل‌های اغراق شده، پرهیز از خطوط مستقیم، شكل‌های كشف شده، تحرك اعضای بدن، شكل‌های پرواز كننده، فضا در حالت انفجار، نامتوازن، بی‌قرینگی، پویایی مورب، هنر زیاده‌روی.

پاورپوینت بررسی معماری باروك

 

معماری باروك


معماری باروك از ایتالیا آغاز گردید و بخش بزرگی از اروپا را زیر پوشش خود درآورد. از ویژگی‌های معماری و هنرهای دیگر،‌ حفظ تعادل و وحدت آفرینی در میان عناصری متراكم و گوناگون است.

معماری باروک با مایه گرفتن از انسانگرایئ بساط «شیوه گری» را برچید و  حق اولویت را از عقل گرفت و به احساس سپرد. در معماری به جای دیوارهای ساده و روشن میكل آنژ پالادیو حالتی پر رمز و راز برقرار بود. جای دیوار واقعی را حایل‌هایی متشكل از ستون‌های بسیار نزدیك به هم یا نیم ستون‌های پس و پیش گرفته بود. طرح قرنیزها پیچیده شد و به شكل چنگ خرچنگی درآمد. طاق‌ها هم گنبدهای ساده رنسانس را كنار می‌گذارند و به سطوح مواجی كه عمدتاً بیضی‌های خانگی‌های تو در تو بود روی آوردند.

 

كلیسای ایل جزو


نخستین اثر معماری این دوره، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکومودا وینیولا» آن را طراحی کرد و ساخت.

معمار دیگری به نام «جاکومو دادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به عهده گرفت.

نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا 2 قرن قابل توجه بود.

البته اصل نما در این سبك، تازگی ندارد. سابقه‌ی اتصال طبقات بالا و پایین به كمك دیوارهای پشت‌بند توماری، به كلیسای سانتاماریا باز می‌گردد و نمونه‌ی سنتور كلاسیك آن در آثار آلبرتی و پالادیو دیده می‌شود. ستون‌های مزدوج متصل به بدنه آن نیز در طرح میكل آنژ برای كلیسای سان پیترو ظاهر شده‌اند،‌ ولی كل نمای مزبور تركیب ماهرانه‌ای از موضوعات پیشین است. دو طبقه‌ی اول و دوم به خوبی با یكدیگر وحدت دارند و حركات افقی ستون‌های متصل به بدنه و ستون‌های آزاد در بلوك مركزی به اوج می‌رسد و بلوك‌های نما بی‌هیچ تباینی با شبكه‌ی صحن و نمازخانه‌ی پشت سر جور درمی‌آید.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی

پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی

پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی در 40 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات40
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی در 40 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx



 


اصول معماری ایرانی

هنر و معماری ایران از دیرباز دارای چند اصل بوده كه به خوبی در نمونه‌های این هنر نمایان شده است. این اصول چنین هستند:

مردم‌واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش،

خوبسندگی و درون‌گرایی.

مردم‌واری: مردم‌واری به معنای رعایت تناسب میان اندام‌های ساختمانی با اندام‌های انسان و توجه به نیازهای او در كار ساختمان‌سازی است.

پرهیز از بیهودگی: در معماری ایران تلاش می‌شده كار بیهوده در ساختمان‌سازی نكنند و از اسراف‌ پرهیز می‌كردند.

نیارش: واژه نیازش در معماری گذشته ایران بسیار بكار می‌رفته است. نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمانیه (مصالح)شناسی گفته می‌شده است.

خودبسندگی: معماران ایرانی تلاش می‌كردند ساختمانیه مورد نیاز خود را از نزدیكترین مكان‌ها بدست آورند و چنان ساختمان می‌كردند كه نیازمند به ساختمانیه جاهای دیگر نباشد و خودبسنده باشند.

درون‌گرایی: اصولاً در ساماندهی اندام‌ها گوناگون ساختمان به ویژه خانه‌های سنتی، باورهای مردم، بسیار كارساز بوده است. یكی از باورهای مردم ایران، ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده كه این امر به گونه‌ای معماری ایران را درونگرا ساخته است.

 

معماری پیش از پارسی


تا پیش از كوچ آریاییان به ایران، تیره‌ها و ملت‌هایی نه چندان شناخته شده در ایران زندگی می‌كردند كه معماری پیشرفته‌ای داشتند.

تپه زاغه: یكی از مراكز اولیه استقرار كشاورزی در ایران است. این مكان در دشت قزوین قرار دارد و آثار مهمی از اواخر هزاره هشتم تا اواسط هزاره پنجم پیش از میلاد در آن بدست آمده است.

پاورپوینت بررسی معماری سبک پارسی

 

شیوه معماری پارسی


شیوه پارسی، نخستین شیوه معماری ایران است كه روزگار هخامنشیان تا حمله اسكندر به ایران، یعنی از سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم را دربر می‌گیرد.

یكی از ویژگی‌های ایرانیان كهن و هنرمندان آنها، باور به تقلید درست بوده كه آن را بهتر از نوآوری می‌دانستند. تقلید یا برداشتی كه منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی‌ها چون مردمی کشاورز بودند و در سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند، خوبی آشتی جو و سازگار داشتند. به گمان فراوان آریایی‌ها هنگام كوچ و گذر از كنار درچه ارومیه، در برخورد با معماران ارارتویی، از آن الگو گرفته و آن را برساو كرده‌اند (برساو كردن برابر الگو گرفتن از نگاره‌های طبیعت و دگرگون كردن آنها به ریخت‌های ناب هندسی است). مردم ایران از هزاران سال پیش، از چنین شیوه معماری پیروی می‌کرده‌اند، چنانکه مردم ابیانه و افوشته (در نطنز) هم که نامی از ارارتو نشنیده‌اند چنین کرده‌اند.

نمونه‌های این الگوبرداری هم در معماری و هم نیارش شیوه پارسی یافت می‌شود که دو نمونه از آنها «تالار ستوندار» و «کلاوه»ها بوده است.

نیایشگاه ارارتویان دارای تالاری با آسمانه تخت چوبی بود و چون دهانه آن بزرگ بود، ستونهایی چوبی در میان تالار هم زده می‌شد. همین روش را آریایی‌ها در شوش پی گرفتند. البته آنها ستون‌ها را از سنگ و دیوارهای گرداگرد تالار را از خشت می‌ساختند که ستبرای (قطر) برخی دیوارها تا پنج گز می‌رسید. با بکار بردن خشت و پوشش دو پوسته تلاش می‌کردند جلوی ورود گرما به درون را بگیرند. بدین گونه از معماری ارارتویی الگوبرداری می‌شد، در حالی که ساختمایه‌ای که سازگار با آب و هوای سرد قفقاز بود، در شوش دگرگون شده بود.

ساخت تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تیر پوش، پس از اسلام نیز دنبال شد. نمونه‌هایی از آن در مسجد جامع ابیانه، مسجد گزاوشت و مسجد میدان در بناب یافت می‌شود.

کلاوه‌های ارارتویی به گونه‌ای دیگر در معماری پارسی ساخته شد. نمونه این الگوبرداری، ساختمان کعبه زرتشت در نقش رستم است که ساختمانی چهار گوشه سنگی که درگاه آن بلندتر از کف زمین است.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری پل

پاورپوینت بررسی معماری پل

پاورپوینت بررسی معماری پل در 63 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات63
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری پل در 63 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


 

 


فهرست مطالب :


مقدمه

تاریخچه شکل گیری پل

معماری پل ها

مصالح ساختمانی پل ها

پل در دوره های مختلف

موارد استفاده از پل

آسیب پذیری پل ها

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری روستایی ایران

پاورپوینت بررسی معماری روستایی ایران

پاورپوینت بررسی معماری روستایی ایران در 140اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات140
حجم3 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی  معماری روستایی ایران در 140اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx





تنوع سیمای روستاها


نگاهی گذرا به سیمای روستاهای ایران گویای تنوع بسیار در میان آنهاست. در جایی روستا بافت به هم پیچیده‌ای از خانه‌هائی است که به صورت پلکانی بر دامنه شیب کوه قرار گرفته‌اند. این نوع روستاها را اغلب در مناطق کوهستانی می‌بینیم. در جای دیگر خانه‌های روستا در دل کوه‌ها کنده شده و خطوط ارتباطی دشوار و پیچیده‌ای آنها را به یکدیگر مربوط می‌سازد، چون روستای کندوان در آذربایجان و میمند در کرمان... در جای دیگر، روستا قلعة دفاعی مستحکم برج و بارو داری است که خانه‌ها در درون آن به هم تنیده شده‌اند. این نوع روستاها را در نواحی مرکزی ایران و در میان دشت‌ها مشاهده می‌کنیم؛ در ناحیه‌ای دیگر از ایران، روستا مجموعه‌ای از خانه‌های منفرد است که در میان کشتزارها پراکنده شده‌اند. نمونه این روستاها در نواحی ساحلی دریای خزر به وفور مشاهده می‌شود.

سقف و بام ساختمان‌های روستاها نیز در هر یک از نواحی ایران با ناحیة دیگر آن متفاوت است؛ در جائی بام‌های خانه‌ها یا گنبدی است و یا گهواره‌ای (طاق آهنگ)، ساخته شده از خشت و گل و پوشیده شده از اندود کاهگل، چون نواحی مرکزی و دشتی و حاشیه‌های کویر. در جائی دیگر سقف‌ها تیر پوش، مستوی و پوشیده از کاهگل است مثل اکثر جاهای ایران که تنوع مصالح امکان اجرای هر نوع فنی را فراهم می‌کند؛ و در جای دیگر سقف‌ها شیبدار، تخته پوش، سفال پوش، گالی‌پوش کولش پوش و غیره است. این نوع خانه‌ها را اکثراً در نقاط جنگلی و پرباران مثل نواحی جنگل‌های شمال و غرب ایران می‌بینیم.

دیوارها و جداکننده‌های ساختما‌ن‌های روستاهای نواحی گوناگون ایران نیز از تنوع خاصی برخوردارند؛ در جائی دیوارها خشتی و قطور با ملات گل است، در جائی دیوارها سنگی هستند با ملات یا بدون ملات و خشکه چین؛ در جائی دیوارها را شبکه‌ای از تیرهای نازک تشکیل می‌دهند و بین آنها با[SP]ِگل پر می‌شود؛ در جائی دیگر دیوارها از تیرهای قطور روی هم سوار شده تشکیل می‌گردند.

در طرح و شکل کلی خانه‌ها و واحدهای ساختمانی روستاهای نواحی متفاوت ایران نیز با چنین تنوعی رو در رو هستیم؛ در جائی ساختار باز حاکم است و خانه‌ها عیان و در دید عام و در جائی دیگر ساختار بسته به کل روستا سایه انداخته و خانه‌ها در درون چهار دیواری حیاط‌ها محصور هستند و همه چیز از نظرها پنهان است. در جائی طرح کلی خانه بسیار ساده است و از دو یا سه اتاق مستطیلی تشکیل شده که به هم تکیه داده‌اند؛ در جای دیگر فضاهای خانه به گرد یک حیاط مرکزی حلقه زده و احیاناً در دو طبقه قرار گرفته‌اند؛ در جائی دیگر محوطه خانه بیشتر به قطعه‌ای از بیابان می‌ماند که احیاناً با دیواری کوتاه و چینه‌ای محصور شده و فضاهای خانه ظاهراً بطور نامنظم و جدا از هم در بخش‌هائی از این محوطه سر برافراشته‌اند.

همین مرور بسیار ساده و گذرا بیانگر تنوع بسیار در معماری روستائی سرزمین ایران است. ولی سؤال بنیادی در اینجاست که علت این همه تنوع چیست؟ اگر بدون آن که در دام جبرگرائی (یا به قول فرنگیها دترمینیسم) بیفتیم، مثل جبر جغرافیایی، جبر اقتصادی، جبر دفاعی و امنیتی، بتوانیم با مطالعه مصادیق آنها به علت این تنوعات پی ببریم، احتمالاً خواهیم توانست به احکام و اصول لازم برای اقدامات عمرانی صحیح، در روستا در عصر حاضر، دست پیدا کنیم. بنابراین تلاش ما این است که رابطة علت و معلولی را در کالبد روستا و خانه‌ها و فضاهای تشکیل دهندة آن بشناسیم و نه این که نمونه‌های متعدد و گوناگون از روستاها را گردهم آوریم. این قبیل تحقیقات را تحت عنوان گونه‌شناسی استان‌های مختلف بعضاً دیگران انجام داده‌اند و علی‌الاصول می‌باید برای تمامی سرزمین ایران انجام شود.

پاورپوینت بررسی  معماری روستایی ایران


الف- عوامل مؤثر در شکل‌گیری کالبد روسوتا



به راستی این همه تنوع را کدام مجموعة از عوامل به وجود آورده است؟ آیا در شکل کلی مسکن و در معماری کالبد روستا، همه عوامل دخالت دارند؟ آیا نظریه جبرگرایان صحیح است و عواملی هستند که در  معماری روستا نقش قطعی و تعیین کننده دارند؟ و بسیاری آیاهای دیگر. در ابتدای امر سعی می‌کنیم با یک بررسی جامع، نظری و گذرا پاسخی اولیه برای این نوع سؤالات داشته باشیم و سپس با توجه به مصادیق به ذکر جزئیات بپردازیم.

قبلاً از الگو صحبت کردیم و می‌دانیم که هر منطقه‌ای در ارتباط با کلیة عوامل مشترکی که جامعه با آنها روبروست و به آنها عمل می‌کند، دارای الگوی خاص خودش می‌باشد. در گام اول باید بدانیم که یک جامعه روستائی در کدام مرحله از زندگی خود به سر می‌برد، آیا انسان و دام، بدون هیچ نوع حایلی، هنوز در زیر یک سقف هستند و یا مرحله تفاوت‌گذاری شروع شده و حایلی‌ (مثل چپر، دیوار نئی، دیوار کوتاه سنگی و غیره) بین آنهاست و لذا بدانیم که آیا کارکرد هر فضا مشخص گردیده است؟ آیا جامعه روستائی از این مراحل پا فراتر گذاشته‌ و انسان و دام در مکانهای جدا از هم هستند و هر بخشی از مسکن کارکرد مشخصی را پیدا کرده است و آیا بعضی از بخش‌های مسکن و حتی فضاهای کالبد روستا کارکردهای چند منظوره دارند؟ آیا ساختمان‌هائی که دارای مشخصه‌های مذهبی و یا اجتماعی و یا هر دو می‌باشند، به دلیل داشتن ارزش نمادین خاص، در مقایسه با خانه‌های معمولی، با شکل کلی الگو متفاوت می‌باشد یا نه؟ این تفاوت‌ها در کجاست، آیا در ابعاد است؟ در تزئینات است؟ یا در طریقه و شیوه معماری خاص است؟ آیا فضاهای عمومی روستا در رابطه با جنس و سن و کاربری و غیره از یکدیگر متمایز هستند؟ آیا مکان اجتماع زنانه، مکان اجتماع مردانه، مکان اجتماع کودکان و بازی‌های آنها و غیره مشخص شده‌اند؟ آیا مکان بازارهای هفتگی مشخص است و همیشه جای ثابتی دارد؟ و باز هم بسیاری آیاهای دیگر که پاسخ به آنها و طبقه‌بندی آنها منجر به کشف قانونمندی‌های معماری روستائی می‌گردد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ بابک ]
[ ]

پاورپوینت بررسی معماری در اسلام

پاورپوینت بررسی معماری در اسلام

پاورپوینت بررسی معماری در اسلام در 17اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات17
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیمعماری و شهرسازی

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی معماری در اسلام  در 17اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx




چند نمونه موردی :



مسجد النبی: به هنگام هجرت پیامبر از مکه به مدینه ، برای سکونت ایشان و خانواده شان و نیز به عنوان پایگاهی برای دین اسلام بنا گردید این بنا در زمان خلیفه ولید عبدالملک تخریب شد .


قبه الصخره : قبه الصخره کهنترین بنایی است که از آغاز دوره اسلامی در نهایت کمال و به همان شکل اولیه باقی مانده است این بنا از دستاورد های برگ دوره امویان است که تاریخ ساخت آن به سال های 69 و 73 هجری درزمان خلیفه اموی با میگردد. سبک بنا شامی و محل احداث آن شهر اورشلیم می باشد این بنا بر روی یک سکوی مصنوعی برپا شده است.

 

مسجد جامع اموی در دمشق : مسجد جامع دمشق از دیگر بناهایی است که در دوره امویان میان سالهای 88 و 96 هجریبه فرمان ولیدبن عبدالملک ، خلیفه اموی به سبک شامی ساخته شده است .


مسجود جامع قیروان در تونس : این مسجد ازکهنترین مساجد باقی مانده و نخستین مسجد مغرب است که در تونس ساخته شده است


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 28 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ بابک ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 صفحه بعد