paperdownfile

محصولات دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات33
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

اختلالات خوردن یکی از اختلالات شایع روانی روان  تنی به شمار می روند که مشکلات فراوانی در سلامت جسمانی و عملکرد روانی را باعث می شوند و همچنین، کیفیت زندگی فرد مبتلا را مختل و باعث مرگ و میر می شوند. اختلالات خوردن می توانند با تغییر الگوی غذایی و دریافت نامطلوب مواد مغذی باعث ایجاد اختلالات مرتبط با تغذیه شوند و سلامتی فرد را تهدید کنند (مارتینسن و همکاران، 2010).

اختلالات خوردن، با رفتارهایی از جمله کاهش خوردن، روزه داری، زیاد خوردن و خوردن همراه با استفراغ و استفاده از داروهای ضد یبوست و ادرار آور مشخص می شود این اختلالات همچنین، می توانند منجر به سوء تغذیه، پوکی استخوان، آمنوره، بیماری های قلبی-عروقی و افسردگی شوند. اشکال بالینی این اختلالات بی اشتهایی روانی و پرخوری روانی است (فاوارو و همکاران، 2013).

 

 

بی اشتهایی عصبی

اصطلاح بی اشتهایی به از دست دادن اشتها اشاره دارد و اصطلاح عصبی نشان می­دهد که نداشتن اشتها نتیجه علل هیجانی است. اغلب افراد مبتلا به این اختلال در همان حال که به خودشان گرسنگی می­دهند، با غذا اشتغال ذهنی پیدا می­کنند.

گارنر و بامیس (2012) در تحقیقی نشان داده­اند که تقریباً نیمی از افراد مبتلا به بی­اشتهایی روانی، اندازه­های بدن خود را بیش برآورد می­کنند.

در متن بازبینی شده­ی ویرایش چهارم کتابچه­ی تشخیصی وآماری اختلالات روانی  (DSM-IV-TR) (کاپلان و سادوک، 2007) معیارهای  بی­­ا­شتهایی روانی عبارتند از:

الف) امتناع از حفظ حداقل وزن طبیعی متناسب با قد و وزن.

ب) ترس شدید از افزایش وزن.

پ) درک اشتباه از وزن یا شکل بدن.

ت) قطع شدن حداقل سه دوره­ی پیاپی عادت ماهیانه.

ویژگی­های تشخیصی بی­اشتهایی روانی خودداری از حفظ کمترین وزن بهنجار، ترس شدید از افزایش وزن و اختلال قابل ملاحظه در درک تصویر یا اندازه بدن را شامل می­شود (كاپلان و سادوك، 2007). شاخص توده­ی بدنی مبتلایان به این اختلال باید ≥5/17 باشد. اغلب از دست دادن وزن از طریق کاهش در میزان غذای مصرفی صورت می­گیرد، اما برخی افراد با کنار گذاشتن غذاهای پر کالری از رژیم غذایی خود وزنشان را کاهش می­دهند. افراد مبتلا به بی­اشتهایی روانی از روش­هایی مانند استفراغ عمدی، سوءمصرف ملین­ها و مدرها و ورزش بیش از اندازه برای از بین بردن کالری­های مصرفی استفاده می­کنند. برخی تحقیقات نشان داده­اند که بین نمرات نگرش­های خوردن، تمایل به لاغری و نارضایتی از بدن با ورزش کردن شدید رابطه­ی معناداری وجود دارد. همچنین، شدت ورزش کردن با مدت بستری شدن در بیمارستان ارتباط وجود دارد. مبتلایان به این اختلال به شدت از افزایش وزن و چاق شدن می­ترسند. این افراد از اندام و وزن خود ادراك تحریف شده­ای دارند. عزت نفس این افراد به شدت تحت تأثیر اندام و وزنشان قرار دارد. اگر فردی در جریان رشد (اوایل نوجوانی) دچار بی­اشتهایی روانی شود، به جای از دست دادن وزن، ممکن است به وزن مورد انتظار نرسد (كاپلان و سادوك، 2007).



- Garner & Bemis

 

 

پراشتهایی عصبی

پراشتهایی عصبی شایعتراز بیاشتهایی است، ولی در حالت کلی اختلالات خوردن بسیار نادرند. علامت اصلیپراشتهایی میل غیرقابل کنترل مکرر برای خوردن مقدار زیادی غذا در مدت کوتاه می­باشد. بعضی از مبتلایان به پراشتهایی عصبی، بعد از پرخوری اقدام به پاکسازی می­کنند (نوع پاکسازی)، درحالیکه بعضی دیگر از رژیم هایی سفت و سخت در فواصل پرخوری هایشان بهره می­جویند

..........

...................

................................


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات21
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

داروین (1809-1882) از جمله کسانی است که تکامل زیستی و مرحله به مرحله اخلاق را وارد مباحث روان شناسی کرد. او سنگ بنای اخلاق در انسان را همدردی دانست. او همچنین غریزه اجتماعی را در حیوانات نیز پیدا کرد. در نتیجه، استنباط کرد که همدردی، از اخلاق درون گروهی (گروه انتخاب شده) رشد و نمو می یابد. بنابراین به نظر وی اخلاق و تحول اخلاقی هر فرد را گروهی تعیین می کند که فرد در آن تکامل یافته است. از زمان داروین تا کنون تعاریف فراوانی از اخلاق و عوامل موثر بر شکل گیری آن صورت گرفته است (دیسیولی و کورزبان، 2014). 

به طور کلی، مفهوم اخلاق در روانشناسی به سلسله ارزش ها و باورهای درونی شده­ای اطلاق می شود که به عنوان یکی از عوامل مهارکننده عمل می کند. به نظر بعضی از روان شناسان با رشد اخلاق در انسان، شخص به هنگام تخطی از آن احساس گناه می کند . اخلاق حتی پیش بینی احساس گناه را به هنگام مسامحه در پیروی از ارزش های درونی شده برای انسان به وجود  می آورد . اخلاق، مقاومت در مقابل سرپیچی از ارزش ها و معیار های انسانی را حتی زمانی که هیچ کس از آنها آگاهی ندارد برای انسان فراهم می کند. به این ترتیب وجدان از یک قضاوت ساده نسبت به درست یا نادرست فراتر می رود و فرد به مقام تشخیص و به کار بستن اصول،  تکالیف و قوانین اخلاقی می­رسد.

قریب به سه دهه بعد از انتشار آراء پیاژه در زمینه تحول اخلاقی، لارنس کلبرگ تحقیقات خود را در این زمینه به سنت پیاژه دنبال کرد و به گسترش نظریه او پرداخت (1963 -1958). کلبرگ مرحله­ای بودن تحول اخلاقی را قبول کرد و تعیین مراحل تحول اخلاقی در هر فرد را بر اساس توانایی های شناختی و ذهنی او پذیرفت. ولی معتقد است که تحول اخلاقی بعد از 12 سالگی نیز ادامه می یابد. گلبرک اخلاق را با مفهوم عدالت تببین می کند و معتقد است که قضاوتهای اخلاقی کودکان و نوجوانان متضمن برداشتهای متفاوتی از عدالت است و بالاترین سطح آن دست یافتن به حقوق مساوی و جهانی برای همه مردم است. (مک لود، 2013).



 -Darwin

 - DeScioli

 - Kurzban

 - Lawrence Kohlberg


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات14
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف خانواده

خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر میبرند.خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگیهای خاص خود را دارد.این نظام اجتماعی مجموعه از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقشهای متنوعی تعیین میکند.ارزش اصلی خانواده حاصل شبکه روابطی است که توسط اعضای آن به وجود آمده است.در چنین نظامی افراد به وسیله علایق و دلبستگیهای عاطفی نیرومند،دیرپا و متقابل به یکدیگر متصل شده اند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، 2008).

خانواده یکی از مهمترین نهادهای جامعه و  شکل دهنده شخصیت آدمی است. مطلوبیت، رضایت، خشنودی، کیفیت و کارکرد بهینه خانواده عوامل بسیار موثری درشکوفایی،رشد و پیشرفت اعضای خانواده هستند. خانواده اولین بافتی است که فرزندان در آن فکر،احساس و رفتار میکنند،یادمیگیرند وتحول می یابند (زاپوسنی و همکاران، 2013).

خانواده واحد زیستی، اجتماعی و بنیادی در جامعه است که از افراد بزرگسال تشکیل شده است که باهم زندگی میکنندودر زمینه مراقبت وتربیت فرزندان (چه فرزندان زیستی، چه فرزندخوانده ها) باهم همکاری دارند (تامپسون و هندرسون، 2014).

گلدنبرگ و گلدنبرگ (2008) در تعریف خانواده میگویند،که خانواده نظام عاطفی پیچیده ای است که چند نسل را در بر میگیرد  و وجه تمایز آن باسایر نهادهای اجتماعی در وفاداری، عاطفه و دائمی بودن عضویت در آن است.وجه تمایز آن باسایر سیستمهای اجتماعی به این صورت است که ورود به سیستم خانوادگی از لحظه تولد یا فرزندخواندگی، یا ازدواج آغاز میشود و جدایی تمامی ارتباطات خانوادگی غیرممکن است (کار، 2012).



-Goldenberg & Goldenberg

-Family Optimal Performance

  -Szapocznik

-Thompson & Henderson

-Loyalty

-Carr



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی در 56 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات56
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی در 56 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

اسچوماچر (2010)، مهمترین عامل رضایت زناشویی را انطباق بین زوج ها توصیف می كند و معتقد است این عامل سطح رضایت زناشویی را افزایش  می دهد .رضایت زناشویی، میزان علاقه مندی زوج ها به یكدیگر و نگرش مثبت به متأهل بودن است كه با عواملی از جمله تحریف آرمانی، مسائل شخصیتی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت، رابطة جنسی، فرزندان، دوستان و جهت گیری مذهبی وابسته است. کرادوک (2009)، بر روی مقوله های مؤثر در رضایت زناشویی تحقیق كرده و به این نتیجه رسیده است كه زوج هایی كه انعطاف پذیری، سازگاری و همبستگی بیشتری داشته اند از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار بوده اند و همچنین همبستگی مثبت را بین رضایت زناشویی با مؤلفه های همسویی در اوقات فراغت، همگرایی در مسائل مربوط به فرزندان، ازدواج و دوستان به دست آورده اند. شرونیک و پلاکوا (2014)، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند كه شباهت زوج ها از نظر ویژگی های شخصیتی، باورها و اعتقادات بر رضایت زناشویی و سبك زندگی آنها تأثیر مثبت دارد. ورود به دنیای زناشویی و به تبع آن رضایت از زندگی، نیازمند نوعی داشتن مهارتهای پایه زندگی نسبت به زندگی مشترک است(یارمحمدیان، بنکدار هاشمی و عسگری، 1390)، که نبود  مهارتهای زندگی و نداشتن این توانمندها می تواند پیامدها و مشکلاتی برای زندگی فرد و زوجین در بر داشته باشد که می توان به افسردگی، ناسازگاری، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن و الکلیسم. این مشکلات می‏تواند سطح رضایت از زندگی را کاهش و اختلافات زناشویی را افزایش دهد


. Schumacher

. Craddoc

. Chronic & Plahakova


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات37
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد به مواد در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

اعتیاد

اعتیاد یک مشکل پزشکی، روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی پیچیده است. مشخصه ی اعتیاد به مواد، میل شدید غیر قابل کنترل و وسواسی به مصرف مواد است که در آن آثار مخرب مصرف مواد همچنان ادامه می یابد (اختیاری و همکاران، 1390). اعتیاد از نظر لغوی، اسم مصدر عربی از ریشه «عاد» است که در فرهنگ لغت معین، به مفهوم عادت کردن و خو گرفتن می باشد. در فرهنگ نامۀ دهخدا، اعتیاد به مفهوم در پیاپی خواستن چیزی» آمده است. عادت و اعتیاد دو اصطلاح و عنوانی هستند که در افکار عمومی به غلط مشابه و معادل هم در نظر گرفته می شوند. در صورتیکه اختلاف کلی و اساسی باهم دارند. عادت عبارت است از تطابق موجود زنده با محیط زیست و شرایط جدید و بی سابقه. در انسان انواع مختلف عادت وجود دارد که عبارتند از: عادت حیاتی (بیولوژیکی)، عادت روحی، عادت غریزی و عادت عضوی. اعتیاد عبارتست از تطابق بدن با هر دارو یا ماده شیمیایی خارجی غیر لازم به مدت طولانی که یکی از انواع عادات حیاتی یا عادات بیولوژیکی محسوب می گردد. استعمال مداوم و طولانی مواد مخدر منجر به ایجاد سخت ترین انواع عادات حیاتی در بدن می شود که همان اعتیاد به مواد مخدر می باشد. معتاد کسی است که بر اثر مصرف مکرر و مداوم مواد مخدر یا دارو به آن متکی شده باشد. به عبارت دیگر، قربانی هر نوع وابستگی جسمی یا روانی به مواد مخدر، معتاد شناخته می شود. از نظر جامعه شناسی، معتاد کسی است که به مواد ایجاد کننده تغییرات غیر قابل قبول اجتماعی و فردی وابستگی دارد و در صورتی که دارو به بدن وی نرسد، اختلالات روانی و فیزیکی موسوم به سندرم محرومیت در او ایجاد می شود. (پیروی، بخش پور، نوکنی و استوار 1387: نقل از راهب و همکاران، 1388).

در سال 1950: سازمان ملل متحد در مورد اعتیاد به مواد مخدر تعریف زیر را ارائه کرد: اعتیاد به مواد مخدر عبارت است از مسمومیت تدریجی یا حادی که به علت مصرف مداوم یک دارو، اعم از طبیعی یا ترکیبی، ایجاد می شود و به حال شخص و اجتماع زیان آور می باشد.

به عبارت ساده تر، وابستگی به موادی که مصرف مکرر آن با کمیت مشخص و در زمانهای معین، از نظر مصرف کننده ضروری بوده و دارای ویژگیهای زیر است:

-           وابستگی جسمی ایجاد می کند.

-           وابستگی روانی ایجاد می کند.

-           پدیده تحمل در بدن نسبت به مواد مخدر ایجاد می شود.

-           ماده مورد نیاز به هر شکل و از هر طریق باید به دست بیاید.

-           ماده مصرفی بر مصرف کننده، خانواده و جامعه تأثیر مخرب دارد (هوارد ابادنیسکی، 1384)

در چند دهه اول قرن بیستم واژه اعتیاد به مواد شیمیایی، به حالت خاص اطلاق می شد که در اثر مصرف مداوم آن مواد ایجاد می گشت. این اعتقاد نیز وجود داشت که افراد مصرف کنندۀ این مواد به نحوی، وجدانی غیر طبیعی دارند. اما این اعتقاد در سال 1931 میلادی با مطرح شدن واژه های عادت دارویی و اعتیاد دارویی از سوی « تاتوم وسیوند » افول کرد. طبق تعریف این دو محقق، معتاد فردی است که ماده شیمیایی خاص را استفاده و بدان وابستگی پیدا کرده است. به این معنی که با قطع آن ماده و نرسیدن آن به بدن واکنشهای جسمی و روانی غیر ارادی پیدا می کند که همان اعتیاد داروئی است. در صورتیکه خصوصیات مذکور بروز نکند و تنها اختلال عاطفی دیده می شود، واژه عادت داروئی مطرح می شود. در سال 1964 میلادی سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسید که واژه اعتیاد و معتاد علمی نیست و از دقت و وضوح کافی برخوردار نیست و به جای استفاده از واژه های اعتیاد دارویی و عادت دارویی، واژه وابستگی دارویی معرفی شد. برای توضیح وجوه وابستگی در مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد.

1-       وابستگی رفتاری که در آن به فعالیت های فرد برای کسب دارو و الگوی مصرف بیمار گونه تأکید می شود.

2-       وابستگی جسمی که عمدتاً بر علائم ترک و تحمل تأکید دارد. «ترک» یک وضعیت فیزیولوژیک (جسمانی-رفتاری) است که به دنبال قطع یا کاهش مقدار ماده مصرفی ایجاد می گردد و « تحمل » یعنی کاهش تدریجی اثر یک ماده که برای دستیابی به همان میزان اثر، نیاز به مصرف مقدار بیشتری از آن ماده احساس می شود.

v      سازمان بهداشت در سال 1964 میلادی واژه وابستگی به مواد یا سوء مصرف داروئی را جایگزین واژه اعتیاد کرد. بهر حال کاربرد واژه تغییری در ماهیت قضیه نمی دهد. بدین معنی که شخص گرفتار استفاده از موادی می شود که رهایی از آن دشوار و گاهی ناممکن است (شاملو، 1382) وابستگی داروئی به طور کلی توسط سازمان بهداشت جهانی سندرمی تعریف شده است که استفاده از یک دارو یا طبقه ای از داروها، الویتی بالاتر از آنچه پیش تر برای فرد ارزش داشته است پیدا می کند (کاپلان و سادوک، 2007، ترجمه رضاعی، 1390)

DSM_IV برای اختلالات مرتبط با مواد دو طبقه مجزا ارائه داده است. سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد. سوئ مصرف اینگونه تعریف می شود: استفاده از یک ماده علی رغم عواقب قبلی نا مطلوب آن سوء مصرف کننده مواد کسی است که به علت استفاده زیاد از مواد، به طور مکرر، امّا متناوب (با فاصله زمانی نامنظم) به مشکلات مختلفی دچار می شود. وابستگی به مواد مخدر اینگونه تعریف می شود: ادامه مصرف دارو به رغم پیامدهای منفی آن. کسی که به مواد وابسته است به طور پیوسته و اجباری به مصرف آنها می پردازد (گنجی، 1392).

در حالیکه DSM_IV در طبقه مجزا و مستقل برای مصرف مواد در نظر گرفته بود DSM_5 در طبقه بندی خود یک تغییر بسیار عالی یا رادیکال داده است. بدین صورت که دو طبقه مستقل (سوء مصرف مواد) و (وابستگی به مواد) را حذف کرده است و یک طبقه واحد به نام اختلالات اعتیادی و مرتبط با مواد را جایگزین آنها کرده است. منطق پشت پرده ادغام این دو طبقه این است که گروه تبلیغاتی DSM_5 به این نتیجه رسید که بین سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد هیچ مرز مشخص وجود ندارد و هر دو روی یک بعد قرار دارند. اختلالات این طبقه در یک دسته کلی اختلالات مصرف مواد، مسمومیت مواد و ترک مواد جای گرفته اند.

تاریخچه مواد مخدر

تحقیقات تاریخی و مردم شناختی نشان داده است که استفاده از مواد مخدر در گذشته صرفاً به بزرگسالان محدود بود و نوجوانان به آن روی نمی آورند. مصرف مواد به طور پراکنده در مراسم اعتقادی و مذهبی منحصراً توسط گروههای خاص در شرایط معینی صورت می گرفت. امّا بعدها هنگامی که مورفین، هروئین و کاکوئین به بازار آمد. مواردی از اعتیاد جوانان نیز مشاهده شد. در دهه 1960 تعداد معتادان به این پدیده آنقدر اندک بود که توجه اجتماعی را در مقایسه وسیع به خود جلب نمی کرد؛ امّا در اوایل 1970 استفاده از مواد مخدر ناگهانی در میان جوانان و نوجوانان شایع شد و به صورت مسئله ای جهانی درآمد و ابعاد همه گیر آن بصورت یک موج از قاره ای به قارۀ دیگر گسترش یافت (ستوده، 1392).



 Tolerance

 Withdrowal

 Kaplan & Sadock

شیوع مواد مخدر

بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل متحد (2005) تعداد مصرف کنندگان مواد موجود در بین جمعیت 15-44 ساله ی سراسر دنیا، 200 میلیون نفر یا به عبارتی 5 درصد کل جمعیت می باشد که از این تعداد حدود 16 میلیون نفر یا به عبارتی 4 درصد جمعیت مصرف کننده ی مواد افیونی هستند (دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد، 2005)، مواد افیونی در ایران بیشترین مواد مصرفی می باشد (مکری، 2002).

در سال 2009 در آمریکا 5/22 میلیون نوجوان و بزرگسال (یعنی 9/8 درصد جمعیت) معیارهای یکی از اختلالات مصرف مواد در یک دورۀ 12 ماهه را داشته اند. از بین آنها، 2/3 میلیون نفر سوء مصرف الکل و مواد مخدر داشتند، 5/3 میلیون نفر مواد مخدر مصرف می کردند ولی الکل مصرف نمی کردند. و 4/15 میلیون نفر فقط سوء مصرف الکل داشتند،7% درصد افراد بزرگسال در مرحله ای از زندگی خود سوء مصرف مواد خانوادۀ تریاک داشته یا به آن معتاد بوده اند. شیوع اعتیاد با افزایش سن کاهش می یابد، و به گزارش DSM-5 نسبت مردان به زنان، برای هروئین 3 به 1، و برای سایر مواد، 5/1 به 1 است در کل اختلالات مصرف اوپیوئید در مردان 4/0% و در زنان 26/0% است. (سازمان وابستگی به مواد و شبکه بهداشت، 2010؛ به نقل از گنجی، 1392). نتایج بررسی سریع وضعیت سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد مخدر در 128 استان کشور در سال 1383 نشان داده است که می توان رقم معتادان در ایران را بین -/200/1 تا -/800/1 نفر اعلام کرد. لازم به یادآوری است که این تخمین مربوط به معتادانی است که نیازمند دریافت خدمات درمانی و بازتوانانی هستند و این محاسبه شامل افراد مصرف کننده تفننی (سوء مصرف و مصرف نابجا) نمی شود


 The Substance Abuse And Health Service (Samhsa)


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات31
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

ازدواج پیمان مقدسی است که از طریق آن خانواده تشکیل می شود و تقریباً از ابتدای زندگی انسان در تمام زمان ها و مکان ها در میان اقوام و ملل و جوامع وجود داشته و مورد تأکید بیشتر ادیان بوده است. آن را پیوند مطلوب انسانی دانسته اند که به زندگی افراد معنا می بخشد (ایزدی، 1392). ازدواج در جامعه متغیر امروزی یک پدیده پیچیده است. انسان ها به دلایل مختلفی ازدواج می کنند. در کنار تمایلات جنسی که از مسائل اولیه هستند، عشق، امنیت اقتصادی، محافظت، امنیت عاطفی، احساس آرامش و فرار از تنهایی نیز بعضی از عواملی هستند که باعث گرایش به ازدواج می شوند (برانن، 2012). در واقع، ازدواج موفق و شروع رابطه زناشویی قادر است بسیاری از نیازهای روانی و جسمی را در یک محیط امن برآورده سازد و تأثیر بسزایی بر سلامت و بهداشت روانی افراد داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت نیز خانواده را به عنوان عامل اجتماعی اولیه در افزایش سلامت و بهزیستی معرفی کرده است. پژوهش های مختلف بر این امر اشاره کرده اند که ازدواج موفق موجب می شود افراد شادتر، با نشاط تر و سالم تر زندگی کنند (دانلی، 1993؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1392).

غریزه جنسی از نیازهای ذاتی انسان است، به طوری که مزلو (1976) این نیاز را در رده نیازهای جسمانی یا نیازهای حیاتی اولیه قرار داده است. در زمینه رابطه جنسی نیز می توان گفت که اگرچه زندگی زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه ای مربوط به رابطه جنسی است ولی این رابطه ممکن است از مهم ترین علل خوشبختی یا عدم خوشبختی در زندگی زناشویی باشد. زیرا اگر این رابطه قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی (به خطر افتادن سلامت روان) و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده می شود ( شاملو، 1380؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1392).

 تحقیقات بسیاری نشان داده است که مشکل در روابط جنسی علت ناسازگاری های زوجین است وناسازگاری های زوجین علت مشکل در روابط جنسی است. الیس می نویسد طرق مختلفی برای تعریف رضایتمندی زناشویی وجود دارد که یکی از بهترین تعریف ها  توسط هاکینز (1968) ارائه شده است. وی رضایت زناشویی را احساسات عینی از خشنودی و رضایت، لذت تجربه شده توسط زن و شوهر زمانی که همه جنبه های ازدواجشان را در نظر می گیرند، تعریف می کند رضایت جنسی احساس خوشایندی است که فرد از درآمیختن روانی و فیزیکی با لذت حاصل از آمیزش جنسی به دست می آورد (مرادی، 1392).

 تحقیقات نشان داده اند که عدم رضایت جنسی زوجین با افزایش مشکلات اجتماعی از قبیل جرائم، تجاوزات جنسی، خیانت به همسر و بیماری های روانی و احساس پوچی و ناسازگاری ارتباطی تنگاتنگ دارد. رضایت جنسی می تواند به طور چشمگیری از تنش ها بکاهد و متقابلاً عدم رضایت، تنش را افزوده و باعث تشدید فشار های روانی و بزرگنمایی دیگر مشکلات زندگی مشترک می شود


 Brannon

 - Dannelly

آسیب شناسی صمیمیت و رضایت جنسی در بین زوجین

- تعاریف صمیمیت جنسی

صمیمیت در ازدواج با ارزش است زیرا تعهد زوجین به ثبات رابطه را محکم می کند و به طور مثبتی با سازگاری رضایت زناشویی همراه است. صمیمیت اغلب به عنوان یک فرایند پویا توصیف می شود. به نظر هات فیلد (1988) صمیمیت شامل فرایندی است که در آن افراد تلاش می کنند به یکدیگر نزدیک شوند و شباهت ها و تفاوت هایشان در احساسات، افکار و رفتارها را کشف کنند. به نظر استرنبرگ (1987) صمیمیت احساسی است که نزدیکی، تعلق و تماس را ایجاد می کند. اسکنارچ (1991) صمیمیت را فرایند در تماس بودن، درک خود و افشای خود در حضور همسر مفهوم سازی می کند. اسچافر و اولسون (1981) صمیمیت را فرایند و تجربه ای می دانند که نتیجه افشای مسائل صمیمانه و در میان گذاشتن تجارب صمیمانه است(به نقل از هلر و وود، 1998).

صمیمیت یک نزدیکی، تشابه و روابط شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است که مستلزم شناخت و درک عمیق از فرد دیگر و همین طور بیان افکار و احساساتی است که نشانه تشابه با یکدیگر می باشد. صمیمیت یک فرایند تعاملی است. محور این فرایند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر، قدردانی یا پذیرش دیدگاه منحصر بفرد فرد دیگر از دنیاست. صمیمیت یک نیاز اساسی و واقعی انسان است و تنها یک تعامل یا آرزو نیست(باگاروزی، 2001).

پدیده های مهم که در تعریف صمیمیت در ادبیات تعریف می شوند عمدتاً شامل تشابه، پذیرش، خودافشایی، رابطه جنسی، استقلال، تطابق، نزدیکی هیجانی- بدنی و عقلی هستند. بینر و مورنن (1988) معتقدند که تشابه یک مسأله مهم در حفظ روابط صمیمانه است.

اسچنایدر (1989) معتقد است که تشابه زوجین به آنها کمک می کند احساس کنند به وسیله همسرشان درک و فهمیده می شوند. تشابه بین همسران هم چنین مربوط به بافت روابط صمیمانه است. وقتی همسران در نیازهایشان به میزان صمیمیت و نوع خاصی از صمیمیت مشابه باشند، احساسات صمیمانه ایجاد می شود. تالماج و دابز (1990) خاطر نشان می کند که میزانی که همسران ادراکشان درباره خود و فرایند رابط را با یکدیگر در میان می گذارند، میزانی که می توانند صمیمانه عمل کنند را منعکس می کند. وین (1986) صمیمیت را به عنوان یک تجربه و ارتباط ذهنی تعریف می کند که پدیده اصلی آن خود افشایی، پاسخ امن و همدلی است. وین گارتن (1992)هم چنین اشاره می کند که تعامل صمیمانه شامل مشارکت و تجربه درک احساسات است. این تجربه ارتباطی به درک متقابل و اطمینان بستگی دارد. خود افشایی نیز برای صمیمیت زناشویی ضروری است، زیرا افراد را به طور ذاتی در درک متقابل و همدلی درگیر می کند. کیر کاپاتریک (1975) خاطر نشان می کند که ساختار خود افشایی متقابل در یک رابطه مداوم است که صمیمیت عمیق دو جانبه ایجاد می کند.



  -Hotfild

  -Strenberg

  -Schnarch

  -Schaefer&ohlson

  -Heller&Wood

  -Bagarozzi

  -Bynre&Murnen

  -Schneider

  -Talmadgz&Dabbs

  -Wynne

  -Weingarten

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:07 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد و رضایت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد و رضایت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد و رضایت جنسی در 69 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات69
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد و رضایت جنسی در 69 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعاریف رضایت جنسی

دایره المعارف فلسفه وروان شناسی، رضایت را خوشی برآمده از آگاهی به یک وضعیت راحت تعریف نموده که معمولاً با ارضاء بعضی تمایلات خاص پیوند خورده است و از آنجا که رضایت به همراه خوشایندی حاصل می شود پس می توان گفت:  افراد رضایت را در فکر کردن بر وضعیتی که در وهله اول از خوشایندی برای آنها حاصل شده به دست می آورند. با این اوصاف خوشایندی حالتی است که از ارضاء نیازهای نهاده شده در انسان به وجود می آید، حال آنکه رضایت، از ارزیابی منطقی درباره حالات خوشایند ایجاد می گردد و در کنش های متقابل اجتماعی و بروز حالات روانی افراد نسبت به همدیگر به دست می آید و به عبارت دیگر رضایت از تعامل بین حالات خوشایند و کند و کاوهای عقلانی در افراد ایجاد می گردد (مک کوی و مارسلین، 2012).

سیرز (1988) رضایت را ارزیابی ذهنی فرد از کیفیت رابطه می داند. او رضایت را مبتنی بر ٢ عامل می داند: ١- نتیجه یک رابطه ٢- درک و ذهنیت فرد از رابطه. گاه نتیجه یک رابطه مثبت است ولی ارزیابی ما از آن رابطه منفی است و درنتیجه رابطه ما رضایت بخش نمی شود (نقل از ناپی و همکاران، 2008).

پارسونز (1998) با طرح نظام شخصیتی در نظریه خود به تعریف رضایت می پردازد و تمایلات را عنصر نظام شخصیت می داند. به عقیده وی بیشتر در قالب کلی نظام شخصیتی، بین حالت خوشایندی و رضایت تمایز وجود دارد، یعنی رضایت به عنوان حالتی درونی در مقابل خوشایندی که حالت ظاهری دارد، مطرح می شود (به نقل از ریتزر، 2011).



 - Sayers

 - Parsons

 - Ritzer


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:07 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرزند خواندگی (فرزند پذیری)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرزند خواندگی (فرزند پذیری)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرزند خواندگی (فرزند پذیری) در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات17
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرزند خواندگی (فرزند پذیری) در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

فرزند­پذیری موضوعی كهن هم در عالم واقع و هم در عالم افسانه­هاست. در تمام كتاب­های آسمانی حداقل چند بار درباره­ی فرزند­پذیری، اهمیت آن و داستان­های مرتبط با آن صحبت شده است. داستان موسی و فرعون شاید یكی از كهن­ترین این داستان­ها باشد. داستان ادیپ و به فرزندی پذیرفته شدن او توسط شاه و ملكه سرزمین كورینس نیز از جمله افسانه­های مربوط به فرزندپذیری است كه فروید با الهام از آن، یكی از با نفوذترین مقوله­های روانشناسی رشد و شخصیت را معرفی كرد (رزاقی، 1392).

مطالعات جامعه­شناختی نشان می دهد كه فرزندپذیری در ابتدا، كاركردی مذهبی داشته است . برای بسیاری از ادیان فرزندپذیری راهی به سوی گشودن دروازه­­ی بهشت بوده و برای برخی قبایل، پذیرش كودك دشمنان راهی برای مصالحه و آشتی و دور ماندن از تهاجم آن­ها بوده است (کول و دانلی، 1987). در اسلام نیز آنكه هیچ رابطه­­ی نسبی بین والدین فرزندپذیر و فرزندخوانده وجود ندارد اما همواره رسیدگی و مراقبت از ایتام مورد توجه بوده است و نگهداری و مراقبت از كودكان یتیم درون خانواده مورد تاكید بوده و در احادیث پاداش بهشت برای مراقبین نوید داده شده است (دلیرنقی­نیا، 1393).

سازمان بهزیستی فرزندپذیری را اینگونه تعریف می­كند: "فرزندخواندگی عبارت است از سرپرستی كودكان بدون ولی شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده­های متقاضی كه واجد شرایط قانون جاری حمایت از كودكان بی سرپرست باشند" (دفتر امور شبه خانواده، 1379). فرزندپذیری به فرایندی اطلاق می­شود كه در آن بچه­ای از سوی یك یا چند شخص بالغ كه والدین بیولوژیك او نیستند ولی قانوناً والدین او شمرده می­شوند در خانواده­ای پذیرفته می شود (سادوک و سادوک، 2009). فرزندپذیری را شیوه­ای از مراقبت كودكان معرفی كرد كه در آن رابطه­­ی والد- فرزندی به شیوه­ای قانونی، عاطفی و اجتماعی بین افرادی برقرار می شود كه هیچ رابطه ای به واسطه تولد با یكدیگر ندارند. در این فرایند اجزاء سه گانه­ی فرزندپذیری (فرزند خوانده، والدین فرزندپذیر و والدین بیولوژیك یا زیستی كودك) هر کدام اهدافی را دنبال می­کنند (به نقل از رزاقی، 1392).

این اهداف می­تواند متنوع و گسترده با شند اما مهترین هدف برای كودك مراقبت و رفع نیازهای اساسی است كه این می­تواند همراه با شناخت و آگاهی كودك یا غیر آن باشد. برای والدین فرزندپذیر این هدف، همان فرزند پذیری، تجربة والدینی و پاسخ به فقدان­هایی است كه تجربه كرده اند. برای والدین زیستی رهایی از یك فشار روانی بزرگ كه معمولا بارداری ناخواسته به آن­ها تحمیل می­كند از مهمترین هدف­هایی است كه آن­ها دنبال می­كنند. در كشور ما ممكن است، والدین اصلی مستقیماً در فرایند فرزندپذیری حضوری نداشته باشند. با این حال فرزندپذیری با روش­های مختلفی اتفاق می­افتد كه برخی مشخصه­ها منجر به تفكیك و تقسیم­بندی آن می­شود. اینكه چه كودكی و با چه مشخصاتی به فرزندی سپرده می­شود یا اینكه این كودك از چه مسیری و به چه نحو به فرزندی سپرده می­شود، تعیین كننده­ی نوع فرزندپذیری است (به نقل از رزاقی، 1392).

انواع فرزندخواندگی

امروزه در دنیا گزینه­های مختلفی برای پذیرش فرزند وجود دارد كه والدین فرزند پذیر می­توانند بهترین گزینه را بر اساس اینكه كدام گزینه نیازها و ارزش­های خانوادگی آن­ها را پاسخ می­دهد، انتخاب نمایند. به هر حال هر كدام از این گزینه­ها مزایا و معایبی نیز دارند.

فرزندپذیری موسسه­ ای

در ایالات متحده­ی آمریكا موسساتی وجود دارند كه والدین زیستی كودك ر ا به این مؤسسات سپرده و این مؤسسات طبق فهرستی كه از متقاضیان فرزندپذیری دارند، والدین فرزند پذیر را انتخاب می­كنند. در بیشتر موارد، والدین زیستی و والدین فرزند پذیر ارتباط برقرار كرده تا بین آن­ها اطلاعات لازم مبادله شود .بیشتر موارد فرزند­پذیری در ایران به شیوه موسسه­ای و از طریق سازمان بهزیستی كشور انجام می­گیرد؛ با این تفاوت كه والدین زیستی به طور مستقیم كودك خود را به سازمان بهزیستی واگذار نمی­كنند، بلكه این واگذاری از طریق مراجع قضایی عملی می­شود. با این توضیح به استثنای مواردی كه به طور غیر رسمی اتفاق می­افتند و معمولا فرزندپذیری شفاف و مستقل را شامل می­شود، كلیه­ی موارد فرزندپذیری از طریق سازمان بهزیستی اتفاق می­افتد(به نقل از رزاقی، 1392).

 

فرزندپذیری موسسه­ای، كودكان با نیازهای خاص

 این شیوه فرزندپذیری كودكانی را در برمی گیرد كه دارای نیازهای ویژه هستند مانند كودكان دارای اختلالات عاطفی، كودكان عقب مانده­ی ذهنی یا كودكان معلول (به نقل از رزاقی، 1392).



 Oedipus

 Freud

 Cole & Donley

 Saduk

 Adoption Triad

 Adoptee

 Adoptive Parents

 Biologic Parents

 Institutional Adoption

 Open Adoption & Independent Adoption


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:07 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناباروری (نازایی)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناباروری (نازایی)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناباروری (نازایی) در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات24
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناباروری (نازایی) در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب


  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc



قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

مقدمه

وضعیت باروری و عوامل وابسته به آن با ایجاد استرس روانی اجتماعی، کاهش رضایت از زندگی، افزایش مشکلات زناشویی و کاهش اعتماد به نفس جنسی و همچنین کاهش رضایت جنسی و زناشویی بر کیفیت زندگی مؤثر بوده و در نهایت باعث تغییر در کیفیت زندگی می شوند. ناباروری یک جنبه روان شناختی مهم در زندگی فرد و یکی از مهم ترین کارکردهای خانواده به شمار می رود، خواسته ایدئال افراد آن است که بارور باشند، ولی مانع بارداری شوند (نورانی و همکاران، 2012).

یك زوج زمانی از نظر بالینی نابارور تلقی می شوند كه طی یك سال مقاربت بدون پیشگیری، باروری حاصل نگردد ناباروری گرچه یك بیماری نیست ولی می تواند باعث اختلالات مهم عاطفی گردد. ناباروری عوارض و عواقب روانی و اجتماعی متعددی بجا می­گذارد. ناباروری یكی از مشكلات فردی و اجتماعی است كه صرف هزینه های گزافی را جهت درمان طلب كرده و می تواند باعث از هم گسیختگی ثبات خانواده گردد (برک و همکاران، 2012).

 

از نظر پزشكی ناباروری عبارت است از ناتوانی در بارداری پس از یك سال مشاركت و آمیزش جنسی بدون جلوگیری از بارداری. میزان ناباروری اولیه به سرعت در میان زنان جوان افزایش پیدا كرده است . عوامل مختلفی در افزایش ناباروری ذكر شده اند از جمله به تعویق انداختن باروری تا اوایل30 یا اوایل 40 سالگی، افزایش بیماری های مقاربتی، استفاده از روش های ضد بارداری خاص مثل IUD (ماركوین، 1998؛ به نقل از پوتینگر و همکاران، 2006)). میزان ناباروری در میان كشورها متفاوت است. در ایران شیوع ناباروری 9/24 درصد گزارش شده است. تقریبا 3/1 از موارد ناباروری با علت زنانه و 3/1 آن به مرد نسبت داده می شود و 3/1 آن در تعامل بین این دو است و 20درصد­ باقیمانده با علت ناشناخته مشخص می شود. با این حال، به نظر می­رسد كه زن بطور مداوم مسئول ناباروری یك زوج، شناخته می­شود و اوست كه اغلب در معرض مجازات های اجتماعی و اقتصادی قرار می­گیرد. باروری در كشورهای اسلامی بسیار مطلوب در نظر گرفته می­شود و آن ممكن است باعث شود كه شوهران این زنان، همسر خود را طلاق دهند یا اینكه اقدام به گرفتن همسر دوم نمایند، بدون رها كردن همسر اول. زندگی به عنوان زن نابارور می تواند بسیار استرس زا باشد. غالبا ترس این زنان از این است كه همسر آنها در حال از دست دادن علاقه­ی خود نسبت به آنهاست (اردبیلی، مقدم، سلسالی، رمضان زاده و ندجات، 2011). ناباروری می­تواند زیان­های اجتماعی و روانی بر روی فرد داشته باشد. عواقب آشكار مثل طرد یا طلاق و شكل­های ظریفتری از ننگ اجتماعی كه می­تواند منجر به انزوا و پریشانی روانی شود ( كوسینیو و دومار، 2007).

شاید یكی از سخت ترین عوارض هیجانی ناشی از ناباروری، از دست دادن احساس كنترل بر زندگی باشد. برای بسیاری از چنین زوج هایی، ناباروری نقطه­ی كانونی گفتمان­ها و وظایف روزانه می شود و اغلب به طرد از دیگر جنبه های مهم زندگی می­انجامد( رونتا و ریتان، 2010). بخش مهمی از هویت بزرگسالی با تولید مثل تحقق پیدا می­كند، هنگامی كه این مسئله به راحتی رخ نمی­دهد، در زوج ها سردرگمی و عصبانیت ایجاد می­شود. در یك بررسی به عنوان ارزیابی روانی پی آمدهای ناباروری، بیشتر بیماران نابارور، بویژه زنان، ارزیابی و درمان ناباروری را ناراحت­كننده ترین تجربه ی زندگی­خود قلمداد می­كنند


-Marroquín

 .Pottinger

 . Cousineau&Domar

 .Revonta & Raitanen

  


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:07 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نگرش شغلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نگرش شغلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نگرش شغلی در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات23
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نگرش شغلی در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مدیریت، برای نگرش­های کارکنان اهمیت زیادی قائل است. نگرش­های کارکنان با رفتارهایی که برای سازمان حساسیت دارد، ارتباط دارد. به‌طورکلی، کارکنان، مجموعه­ای از نگرش­های باثبات و شناختنی نسبت به محیط کار خوددارند که بعضی از آن‌ها عبارت­اند از: پرداخت­ها، شرایط محیط کار، شرح وظایف شغل و ...(نافی، 2014). تقسیم­بندی­های متعددی درباره نگرش شغلی و سازمانی صورت گرفته و مدل­هایی متناسب با این تقسیم­بندی­ها عرضه‌شده است؛ مثلاً تقسیم­بندی سه‌گانه، نگرش شغلی و سازمانی کارکنان را متأثر از 3 عامل اصلی می­داند:

الف) عوامل مادی: افزایش حقوق، افزایش مزایای جانبی و افزایش امکانات رفاهی؛

ب) عوامل فرهنگی: کسب اطلاعات درباره شرح وظایف خود، امکان افزایش معلومات و ارتقای تحصیلی؛

ج) عوامل مربوط به محیط کار: امنیت شغلی، نداشتن دلهره، مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها و همکاری با دیگر کارکنان (به نقل از عظیمی، گودرزی، پیرایش و عبدی زرین ، 1390).

تقسیم­بندی چهارگانه دیگری نیز، نگرش شغلی و سازمانی کارکنان را متأثر از 4 عامل اصلی می­داند:

الف-  عوامل سازمانی؛

ب -  عوامل محیطی؛

ج-  ماهیت کار؛

د -  عوامل فردی.

برخی دیگر از تقسیم­ بندی­ ها، با کنار گذاشتن تقسیم­ بندی­ های کلی، دامنه گسترده­ای را در نظر گرفته و همانند ترز تقسیم­ بندی بیست و دوگانه را عرضه کرده است. ترز از دیدگاه روان­شناختی، عواملی را که می­تواند به محیط­های کاری و سازمانی معنا ببخشد و آن­ها را مطلوب کند، شناخته و راه­های عملی ساختن این عوامل را در نظریه­ای با عنوان جست‌وجوی معنا در محیط کار تبیین کرده است (نافی، 2014). مدل نگرش شغلی عظیمی و همکاران (1390) با تلفیق تقسیم­بندی چهارگانه و تقسیم­بندی بیست و دوگانه، تقسیم­بندی چهارگانه را متناسب با نوع سازمان­های دولتی ایران در 11 عامل اساسی و تحت مدل فراگیری عرضه کرده است. بر اساس این مدل، عوامل مؤثر بر نگرش شغلی و سازمانی در سازما­ن­های دولتی، متأثر از 4 عامل اساسی (الف- نیروی انسانی پیرامون، ب- ماهیت شغل و سازمان، ج- عوامل سازمانی و محیطی، و د- عوامل فردی) است. که سه مورد اول به‌مثابه متغیرهای مستقل و عوامل فردی به‌مثابه متغیرهای تعدیل‌کننده در نگرش شغلی و سازمانی تأثیر می­گذارند. البته هرکدام از عوامل فوق در زیرمجموعه خود از چندین عامل تشکیل می­شود.

 2-2-1 ویژگى­هاى نگرش

      ویژگى­هاى نگرش عبارت‌اند از:

1) موضوع: هر آنچه در میدان پدیدار شناختی فرد قرار داشته باشد موضوع نگرش را تشکیل مى­دهد؛ مانند: نگرش نسبت به اشیا، افراد، گروه­ها، سازمان­ها، وقایع سیاسى، مسائل اقتصادى، موضوعات هنرى، امور فلسفى، خدا، جهان دیگر و مانند آن­ها. نگرش­هاى ما به افراد دیگر، احتمالاً مهم­ترین نگرش­هاى ما هستند.

2) جهت­گیرى: نظر موافق یا مخالف فرد با موضوع نگرش است.

3) شدت (والانس): منظور از والانس، درجه موافقت یا مخالفت نسبت به موضوع نگرش است. جزءِ شناختى نگرش ممکن است با موضوع کاملاً موافق باشد و آن را خیر مطلق بداند یا کاملاً مخالف باشد و آن را شرّ مطلق بداند. جزءِ احساسى یا هیجانى نگرش نیز ممکن است به‌صورت محبت نامشروط یا تنفّر محض (عقده) در برخورد با موضوع ظاهر شود؛ جزءِ آمادگى نگرش هم ممکن است در برخورد با موضوع به‌صورت حمایتى کامل و یا مخالفت جدی نشان داده شود.

4) نوع ترکیب: اجزاى سازنده نظام سه‌بخشی نگرش ممکن است سطحى، ساده و یا عمقى و پیچیده باشند. کودکان در بُعد ادراکى، محدود و درنتیجه، زودباورند، ولى شناخت بزرگ‌سالان گسترده و خودشان دیر­باورند. شرکت در انتخابات براى یک فرد، ممکن است تنها به دادن رأى خلاصه شود، ولى در فرد دیگر با تبلیغات گسترده براى پیروزى کاندیداى موردنظر همراه باشد.

5) هماهنگى: نگرش­ها گاهى هماهنگ و زمانى ناهماهنگ­اند؛ ممکن است کسى اعمال قدرت دولت را براى سرکوب مخالفان سیاسى تأیید کند، ولى با قاطعیت دولت در عرصه اقتصادى موافق نباشد. همین فرد ممکن است نگرش­هاى هماهنگى نسبت به چند موضوع دیگر داشته باشد (جوادی پور و پارساجو، 1393).



 -Trez

 -Conception Research in Working Environment


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:06 ] [ بابک ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 صفحه بعد