paperdownfile

محصولات دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک خود یا خود آگاهی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک خود یا خود آگاهی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک خود یا خود آگاهی در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات32
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک خود یا خود آگاهی در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف

در طول زمان، تاریخچه موفقیت و شکست و اسنادهای مربوط به آن، تأثیر پایداری بر عزت نفس، مفهوم خود و انتظارات فرد درباره‌ی نتایج اعمال او در آینده بر جای می‌گذارند. افرادی که دارای سابقه مستمر موفقیت باشند دارای انتظارات موفقیت مکرر هستند. افرادی که سابقه نسبتاً ثابتی از شکست دارند دارای عزت نفس پایینی هستند. مفهوم درماندگی آموخته شده که ابتدا توسط سلیگمن (1975) مورد پژوهش قرار گرفت، معرف منفی‌ترین حالت مفهوم خود است. وی مفهوم درماندگی آموخته شده را به عنوان حالت ویژه‌ای که اغلب در نتیجه اعتقاد فرد مبنی بر اینکه رویدادها در کنترل او نیستند، تعریف کرد. در نوجوانی دیدگاه فرد نسبت به خود انتزاعی‌تر و متفاوت‌تر می‌گردد که این به دلیل پیچیده‌تر شدن درک فرد از هویت است (تد و کنت، 2013).

در این دوره رابطه خانوادگی، رابطه صمیمی با دیگران و پذیرش اجتماعی از جمله عواملی هستند که نقش مهمی در شکل گیری «خود» نوجوان دارند و فرد نیز برای هر یک اهمیت خاصی قائل است. تا جایی که روزنبرگ (1979) معتقد است که مذهب، نژاد و حتی محل سکونت ارتباط نزدیکی با شکل‌گیری خود در نوجوان دارد (به نقل از تد و کنت، 2013).

تفاوت تجربی بارزی بین حواس پنج­گانه (حس های عادی) و احساس خود وجود دارد، بدینگونه که به نظر می­رسد که حواس پنجگانه نشان نمی دهند که عمل خاص منجر به احساس خاصی می شود، در حالی که ادراک خود پیش بینی می کند که عملی منجر به احساس می شود. در واقع، اگر اعمال منجر به احساس های مربوط به خود نشوند در این صورت نظریه خود کارامدی یک نظریه غلط محسوب خواهد شد. همانطور که نظریه ادراک خود پیش بینی می کند، افرادی که با تاثر از احساس خود عملی را انجام می دهند، حتی اگر از چگونگی عمل خود نا آگاه باشند یا چگونگی تحریک احساس خود را ندانند، دقیقا همان احساس را گزارش می کنند. این اثر بر روی حواس گوناگون نشان داده شده است (لیرد و برسلر، 2011).

افراد بر آنند تا نظر شخصی خود و دیگر حالات درونی خود را بر اساس مشاهده رفتار آشکار و چرخه ای که در حال وقوع هست استنباط کنند. ولی با توجه به اشتباه افراد در استنباط رفتار خود و سوگیری­هایی که در این زمینه وجود دارد و همچنین وجود برخی رفتارهای غیر قابل تفسیر، گاهی نیاز به یک بیننده خارجی است، بیننده خارجی­ای که ضرورتا باید از رفتار آشکار افراد دست به استنباط حالات درونی افراد بزند


-  Seligman

-  Todd & Kent

-  Rosenberg

- Laird

- Bresler



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:10 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش امید و امیدواری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش امید و امیدواری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش امید و امیدواری در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات19
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش امید و امیدواری در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

اشنایدر، امید و امیدواری را اینگونه تعریف می کند: امید توانایی درک شده برای تولید راههایی به سمت اهداف خوشایند، همراه با انگیزه ی درک شده برای استفاده از آن راه ها، تا فرد به هدف مورد نظر برسد. امید به نحو روشن در دوره نوزادی، کودکی و نوجوانی رشد می کند. در پایان نخستین سال زندگی، پایداری شئی و طرحواره های علت و معلولی به نوزادان امکان می دهد که در مورد گذرگاه های معطوف به هدف تفکرات پیش بنیانه داشته باشد (دبیری، 1393). به طور کلی برای امید میتوان هفت مفهوم را در نظر گرفت که شامل انتظارات مثبت، جهت بینی آینده، هدفمندی، فعالیت، واقع گرایی، تنظیم اهداف و ارتباط درونی و به معنای وسیع کلمه بهزیستی روان شناختی نمود (یگانه، 1392).

امید و امیدواری یکی از ویژگیهای زندگی است که ما را به جستجوی فردای بهتر وا می دارد. امید یعنی موفقیت و آینده بهتر دلیلی برای زیستن. وقتی امید وجود داشته باشد، شادی و سرور در زندگی حضور خواهد داشت. در مقابل، ناامیدی فرد را در وضعیت غیر فعالی قرار میدهد که نمی­تواند موقعیت های مختلف خود را بسنجد و در مورد آنها تصمیم بگیرد. ناامیدی، شخص در برابر عوامل تنش زا، بی دفاع و گرفتار می کند. و شخص با گذشت زمان، تمامی امید خود را از دست میدهد. نا امیدی سبب میشود که فرد به طور دائم تجربه های خود را به شکل منفی و نادرست ارزیابی کرده و پیامدهای نگران کننده ای را برای مشکلات خود در نظر بگیرد و هم چنین طرز فکر وی حالت انعطاف ناپذیر همه یا هیچ دارد که مانع حل مساله در فرد می شود (طاهری، پورمحمدرضای تجریشی، سلطانی، 1391).

به نظر اشنایدر امید عبارت است از توانایی درک شده برای تولید راههای به سمت اهداف خوشایند، همراه با انگیزه ی درک شده برای استفاده از آن راهها تا فرد به هدف مورد نظر برسد. امید نیروی هیجانی است که تحلیل را به سمت موارد مثبت هدف هدایت کرده و به انسانها انرژی می دهد (دبیری، 1393).

 

 

تعاریف امید

فرهنگ لغت وِبستر امید را «تمایل به تکمیل چیز با ارزشی با احتمال واقعی تحقق همراه با تداوم انتظار وقوع آن» تعریف می­کند. در فرهنگنامه­ی رندم هاوس نیز امید به صورت «انتظار مثبت فعال و مداوم برای تعقیب در جهت یک شایستگی مطلوب معقول» تعریف شده است. در طول دهه­ی 1950 تا 1960 روان پزشکان و روان شناسان، امید را تحت عنوان کلی «انتظار مثبت برای دست یافتن به هدف» مطالعه می­کردند (منینجر، 1959). این دیدگاه امید را به عنوان یک سازه­ی تک بعدی، شامل این انتظار که اهداف می­توانند محقق شوند، توضیح می­دهد. نظریه­پردازان در کل تعاریف عملیاتی از امید ارائه کرده­اند (اسنایدر، 2012؛ اسنایدر و همکاران، 2005). جنبه­های بی­نظیر تعریف عملیاتی از امید به مبانی نظری بر می­گردند. به طور کلی پژوهشگران به دو دسته­ی مدافعان امید به عنوان شناخت و مدافعان امید به عنوان عاطفه تقسیم می­شوند.

در سراسر ادبیات پژوهشی، امید به ویژه به صورت میل و گرایش قوی نسبت به پیامدهای هدف مطلوب تشریح شده است. امید برخی پیامدهای غیرقطعی را در بر می­گیرد که به ویژه با مسئله­ی «اهمیت» مرتبط است و نیازمند حرکت در جهت نتایج مطلوب است که باید برای زمان مدیدی حفظ شوند و در یک چارچوب زمانی رو به آینده قرار گیرند.

به نظر می­رسد که بحث اصلی درباره­ی امید این است که آیا امید چیزی واقعی است؟ بسیاری از انسان­ها امید را آفت و مایه­ی عذاب می­دانند و آن را نوعی وهم و خیال تصور می­کنند و به طور کلی مبنای واقعی برای آن قائل نیستند. از نظر آن­ها امید ساختاری است که در بهترین شکل آن، «بنیاد غیرمنطقی دارد» و در بدترین حالت آن «وجود ندارد».

فرانسیس بیکن هشدار می­دهد که امید صبحانه خوب و شام بدی است. پاتریک هنری در یک سخنرانی در کنوانسیون ویرجینیا گفت که برای انسان­ها طبیعی است که در وهم و خیال امید زیاده­روی کنند. بنیامین فرانکلین روزولت می­گوید که کسی که با امید زندگی می­کند، از امساک خواهد مرد. یا ادگار واتسون اظهار می­دارد که امید بین مردگان وجود دارد اما بسیاری آن را باور دارند (اسنایدر، 2012).



  Menninger

 Francis Bacon

 Patrick Henry

 Benjamin Franklin Roosevelt

 Edgar Watson


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:10 ] [ بابک ]
[ ]

پرسشنامه بهبود تیم

پرسشنامه بهبود تیم

پرسشنامه بهبود تیم در 5 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات5
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیپرسشنامه

توضیحات کامل

پرسشنامه بهبود تیم در 5 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

پرسشنامه بهبود تیم

هدف:

 

ادارک اعضا تیم نسبت به تیم و چگونگی بهبود و توسعه تیم.

نحوه تکمیل: همان گونه که یک تیم زندگی اش را شروع می کند و در طول زمان رشد و توسعه می یابد، رهبر و اعضا تیم ممکن است سوالات ذیل را از خود بپرسند و سپس زمانی را صرف پاسخ به آنها نمایند. پاسخ به این سوالات ادراک اعضا درباره تیم و چگونگی بهبودی آن را نشان می دهد. شما به عنوان عضو تیم نظر خود را راجع به عبارات ذیل با کشیدن دایره دور عددی که منعکس کننده نظر شماست، مشخص کنید .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:10 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات40
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 


قسمتی از مبانی نظری متغیر:

انگیزه یا  انگیزش

انگیزه حالتی است که موجود زنده را به فعالیت وادار می‌کند، و فعالیت او را در جهتی سوق می‌دهد، حالتی که انگیزه در موجود زنده به وجود می‌آورد، انگیزش می‌نامند (گنجی، 1392). انگیزه نیروی هشیار یا ناهشیاری است که فرد را به عمل کردن و گاهی عمل نکردن تحریک می‌کند، بدین ترتیب انگیزه‌ها، علت ها هستند، طبق فرهنگ لغات، علت‌ها، نیروهایی هستند که تأثیر یا عملی را بوجود می‌آورند، بنابراین انگیزش، بررسی نیروهایی است که موجب رفتار می‌شود یا همان دلایل رفتار را شامل می‌شود (زیمرمن و شانک، 2011).

انگیزش نیروی محرکه فعالیت‌های انسانی و عامل جهت دهنده رفتار فرد است. انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشدید کرده‌اند (شلنبرگ، 2012).

انگیزش عامل فعال ساز رفتار انسان است، انگیزش به عواملی اشاره دارد که به رفتار نیرو می‌بخشد و به آن جهت می‌دهد. به همین جهت ادعا می‌شود که از لحاظ پرورشی، انگیزش هم هدف است و هم وسیله.

انگیزه عاملی است درونی که رفتار شخص را برمی‌انگیزاند، جهت می‌دهد و آن را هماهنگ می‌سازد، انگیزه را به طور مستقیم نمی‌توان مشاهده کرد، ولی وجود آن را از روی رفتار می‌توان استنباط کرد. هر انگیزه‌ای معمولاً دو عنصر اساسی دارد:

1. سائق، فرایندهای درونی بخصوصی است که شخص را به عمل برمی‌انگیزاند

2. هدف یا پاداش ، به محض رسیدن به آن حالت انگیزش پایان می‌یابد، پس از رسیدن به هدف یا کسب پاداش، رفتار لااقل برای مدتی از سلطه انگیزه خارج می‌شود، انگیزش یک فرایند درونی است که رفتار را جهت دهی می‌کند، و دارای شدت و جهات مختلف می‌باشد، انگیزش، برای انجام دادن کاری، می‌تواند به چند طریق روی دهد، انگیزش می‌تواند یک ویژگی شخصیت باشد، انگیزش می‌تواند از ویژگی‌های درونی تکلیف حاصل شود، انگیزش می‌تواند از منابع بیرونی تکلیف نیز حاصل شود، انگیزش را می‌توان به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرد. انگیزه و انگیزش غالباً به صورت مترادف به کار می‌روند، با این حال، می‌توان انگیزه را دقیق‌تر از انگیزش دانست، به این صورت که انگیزش را عامل کلی رفتار، اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد، انگیزه‌ها، سازه‌های فرضی هستند، آن‌ها را نظریه‌پردازان ساخته‌اند، تا رفتار را قابل فهم تر و پیش‌بینی پذیرتر کنند (حسن زاده، 1393).

به علت تأثیر انگیزش بر تمامی ابعاد رشد، یادگیری و آموزش، توانمندی علمی و عملی دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت و انجام پژوهش‌های بنیادی کیفی دراین‌باره، ضرورتی گریزناپذیر است.



1-Motivetion

..............

.....................

.................................

 

 

طبقه‌بندی انگیزه

دو نوع انگیزه داریم، فیزیولوژیکی و اجتماعی، فیزیولوژیکی، آن‌هایی هستند که در درون ارکانیسم برانگیخته می‌شوند و رفتاری به وجود می‌آورند، مثل گرسنگی، تشنگی، تمایل جنسی... . چون انگیزه‌های فیزیولوژیکی آموختنی نیستند آن‌ها را انگیزه‌های اولیه یا سائق های اولیه می‌نامند (سایق، یعنی سوق دهنده). انسان و حیوان در این انگیزه‌ها مشترک هستند، انگیزه‌های اجتماعی، آن‌هایی هستند که کاملاً آموخته می‌شوند مثل انگیزش پیشرفت، انگیزه پیوندجویی، انگیزه کسب قدرت و اکتسابی هستند. (گنجی، 1392).



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:10 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات33
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بی اشتهایی عصبی و پر اشتهایی عصبی در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

اختلالات خوردن یکی از اختلالات شایع روانی روان  تنی به شمار می روند که مشکلات فراوانی در سلامت جسمانی و عملکرد روانی را باعث می شوند و همچنین، کیفیت زندگی فرد مبتلا را مختل و باعث مرگ و میر می شوند. اختلالات خوردن می توانند با تغییر الگوی غذایی و دریافت نامطلوب مواد مغذی باعث ایجاد اختلالات مرتبط با تغذیه شوند و سلامتی فرد را تهدید کنند (مارتینسن و همکاران، 2010).

اختلالات خوردن، با رفتارهایی از جمله کاهش خوردن، روزه داری، زیاد خوردن و خوردن همراه با استفراغ و استفاده از داروهای ضد یبوست و ادرار آور مشخص می شود این اختلالات همچنین، می توانند منجر به سوء تغذیه، پوکی استخوان، آمنوره، بیماری های قلبی-عروقی و افسردگی شوند. اشکال بالینی این اختلالات بی اشتهایی روانی و پرخوری روانی است (فاوارو و همکاران، 2013).

 

 

بی اشتهایی عصبی

اصطلاح بی اشتهایی به از دست دادن اشتها اشاره دارد و اصطلاح عصبی نشان می­دهد که نداشتن اشتها نتیجه علل هیجانی است. اغلب افراد مبتلا به این اختلال در همان حال که به خودشان گرسنگی می­دهند، با غذا اشتغال ذهنی پیدا می­کنند.

گارنر و بامیس (2012) در تحقیقی نشان داده­اند که تقریباً نیمی از افراد مبتلا به بی­اشتهایی روانی، اندازه­های بدن خود را بیش برآورد می­کنند.

در متن بازبینی شده­ی ویرایش چهارم کتابچه­ی تشخیصی وآماری اختلالات روانی  (DSM-IV-TR) (کاپلان و سادوک، 2007) معیارهای  بی­­ا­شتهایی روانی عبارتند از:

الف) امتناع از حفظ حداقل وزن طبیعی متناسب با قد و وزن.

ب) ترس شدید از افزایش وزن.

پ) درک اشتباه از وزن یا شکل بدن.

ت) قطع شدن حداقل سه دوره­ی پیاپی عادت ماهیانه.

ویژگی­های تشخیصی بی­اشتهایی روانی خودداری از حفظ کمترین وزن بهنجار، ترس شدید از افزایش وزن و اختلال قابل ملاحظه در درک تصویر یا اندازه بدن را شامل می­شود (كاپلان و سادوك، 2007). شاخص توده­ی بدنی مبتلایان به این اختلال باید ≥5/17 باشد. اغلب از دست دادن وزن از طریق کاهش در میزان غذای مصرفی صورت می­گیرد، اما برخی افراد با کنار گذاشتن غذاهای پر کالری از رژیم غذایی خود وزنشان را کاهش می­دهند. افراد مبتلا به بی­اشتهایی روانی از روش­هایی مانند استفراغ عمدی، سوءمصرف ملین­ها و مدرها و ورزش بیش از اندازه برای از بین بردن کالری­های مصرفی استفاده می­کنند. برخی تحقیقات نشان داده­اند که بین نمرات نگرش­های خوردن، تمایل به لاغری و نارضایتی از بدن با ورزش کردن شدید رابطه­ی معناداری وجود دارد. همچنین، شدت ورزش کردن با مدت بستری شدن در بیمارستان ارتباط وجود دارد. مبتلایان به این اختلال به شدت از افزایش وزن و چاق شدن می­ترسند. این افراد از اندام و وزن خود ادراك تحریف شده­ای دارند. عزت نفس این افراد به شدت تحت تأثیر اندام و وزنشان قرار دارد. اگر فردی در جریان رشد (اوایل نوجوانی) دچار بی­اشتهایی روانی شود، به جای از دست دادن وزن، ممکن است به وزن مورد انتظار نرسد (كاپلان و سادوك، 2007).



- Garner & Bemis

 

 

پراشتهایی عصبی

پراشتهایی عصبی شایعتراز بیاشتهایی است، ولی در حالت کلی اختلالات خوردن بسیار نادرند. علامت اصلیپراشتهایی میل غیرقابل کنترل مکرر برای خوردن مقدار زیادی غذا در مدت کوتاه می­باشد. بعضی از مبتلایان به پراشتهایی عصبی، بعد از پرخوری اقدام به پاکسازی می­کنند (نوع پاکسازی)، درحالیکه بعضی دیگر از رژیم هایی سفت و سخت در فواصل پرخوری هایشان بهره می­جویند

..........

...................

................................


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات21
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحول اخلاقی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

داروین (1809-1882) از جمله کسانی است که تکامل زیستی و مرحله به مرحله اخلاق را وارد مباحث روان شناسی کرد. او سنگ بنای اخلاق در انسان را همدردی دانست. او همچنین غریزه اجتماعی را در حیوانات نیز پیدا کرد. در نتیجه، استنباط کرد که همدردی، از اخلاق درون گروهی (گروه انتخاب شده) رشد و نمو می یابد. بنابراین به نظر وی اخلاق و تحول اخلاقی هر فرد را گروهی تعیین می کند که فرد در آن تکامل یافته است. از زمان داروین تا کنون تعاریف فراوانی از اخلاق و عوامل موثر بر شکل گیری آن صورت گرفته است (دیسیولی و کورزبان، 2014). 

به طور کلی، مفهوم اخلاق در روانشناسی به سلسله ارزش ها و باورهای درونی شده­ای اطلاق می شود که به عنوان یکی از عوامل مهارکننده عمل می کند. به نظر بعضی از روان شناسان با رشد اخلاق در انسان، شخص به هنگام تخطی از آن احساس گناه می کند . اخلاق حتی پیش بینی احساس گناه را به هنگام مسامحه در پیروی از ارزش های درونی شده برای انسان به وجود  می آورد . اخلاق، مقاومت در مقابل سرپیچی از ارزش ها و معیار های انسانی را حتی زمانی که هیچ کس از آنها آگاهی ندارد برای انسان فراهم می کند. به این ترتیب وجدان از یک قضاوت ساده نسبت به درست یا نادرست فراتر می رود و فرد به مقام تشخیص و به کار بستن اصول،  تکالیف و قوانین اخلاقی می­رسد.

قریب به سه دهه بعد از انتشار آراء پیاژه در زمینه تحول اخلاقی، لارنس کلبرگ تحقیقات خود را در این زمینه به سنت پیاژه دنبال کرد و به گسترش نظریه او پرداخت (1963 -1958). کلبرگ مرحله­ای بودن تحول اخلاقی را قبول کرد و تعیین مراحل تحول اخلاقی در هر فرد را بر اساس توانایی های شناختی و ذهنی او پذیرفت. ولی معتقد است که تحول اخلاقی بعد از 12 سالگی نیز ادامه می یابد. گلبرک اخلاق را با مفهوم عدالت تببین می کند و معتقد است که قضاوتهای اخلاقی کودکان و نوجوانان متضمن برداشتهای متفاوتی از عدالت است و بالاترین سطح آن دست یافتن به حقوق مساوی و جهانی برای همه مردم است. (مک لود، 2013).



 -Darwin

 - DeScioli

 - Kurzban

 - Lawrence Kohlberg


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات14
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خانواده و عملکرد خانوادگی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف خانواده

خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر میبرند.خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگیهای خاص خود را دارد.این نظام اجتماعی مجموعه از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقشهای متنوعی تعیین میکند.ارزش اصلی خانواده حاصل شبکه روابطی است که توسط اعضای آن به وجود آمده است.در چنین نظامی افراد به وسیله علایق و دلبستگیهای عاطفی نیرومند،دیرپا و متقابل به یکدیگر متصل شده اند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، 2008).

خانواده یکی از مهمترین نهادهای جامعه و  شکل دهنده شخصیت آدمی است. مطلوبیت، رضایت، خشنودی، کیفیت و کارکرد بهینه خانواده عوامل بسیار موثری درشکوفایی،رشد و پیشرفت اعضای خانواده هستند. خانواده اولین بافتی است که فرزندان در آن فکر،احساس و رفتار میکنند،یادمیگیرند وتحول می یابند (زاپوسنی و همکاران، 2013).

خانواده واحد زیستی، اجتماعی و بنیادی در جامعه است که از افراد بزرگسال تشکیل شده است که باهم زندگی میکنندودر زمینه مراقبت وتربیت فرزندان (چه فرزندان زیستی، چه فرزندخوانده ها) باهم همکاری دارند (تامپسون و هندرسون، 2014).

گلدنبرگ و گلدنبرگ (2008) در تعریف خانواده میگویند،که خانواده نظام عاطفی پیچیده ای است که چند نسل را در بر میگیرد  و وجه تمایز آن باسایر نهادهای اجتماعی در وفاداری، عاطفه و دائمی بودن عضویت در آن است.وجه تمایز آن باسایر سیستمهای اجتماعی به این صورت است که ورود به سیستم خانوادگی از لحظه تولد یا فرزندخواندگی، یا ازدواج آغاز میشود و جدایی تمامی ارتباطات خانوادگی غیرممکن است (کار، 2012).



-Goldenberg & Goldenberg

-Family Optimal Performance

  -Szapocznik

-Thompson & Henderson

-Loyalty

-Carr



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی در 56 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات56
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی در 56 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

اسچوماچر (2010)، مهمترین عامل رضایت زناشویی را انطباق بین زوج ها توصیف می كند و معتقد است این عامل سطح رضایت زناشویی را افزایش  می دهد .رضایت زناشویی، میزان علاقه مندی زوج ها به یكدیگر و نگرش مثبت به متأهل بودن است كه با عواملی از جمله تحریف آرمانی، مسائل شخصیتی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت، رابطة جنسی، فرزندان، دوستان و جهت گیری مذهبی وابسته است. کرادوک (2009)، بر روی مقوله های مؤثر در رضایت زناشویی تحقیق كرده و به این نتیجه رسیده است كه زوج هایی كه انعطاف پذیری، سازگاری و همبستگی بیشتری داشته اند از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار بوده اند و همچنین همبستگی مثبت را بین رضایت زناشویی با مؤلفه های همسویی در اوقات فراغت، همگرایی در مسائل مربوط به فرزندان، ازدواج و دوستان به دست آورده اند. شرونیک و پلاکوا (2014)، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند كه شباهت زوج ها از نظر ویژگی های شخصیتی، باورها و اعتقادات بر رضایت زناشویی و سبك زندگی آنها تأثیر مثبت دارد. ورود به دنیای زناشویی و به تبع آن رضایت از زندگی، نیازمند نوعی داشتن مهارتهای پایه زندگی نسبت به زندگی مشترک است(یارمحمدیان، بنکدار هاشمی و عسگری، 1390)، که نبود  مهارتهای زندگی و نداشتن این توانمندها می تواند پیامدها و مشکلاتی برای زندگی فرد و زوجین در بر داشته باشد که می توان به افسردگی، ناسازگاری، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن و الکلیسم. این مشکلات می‏تواند سطح رضایت از زندگی را کاهش و اختلافات زناشویی را افزایش دهد


. Schumacher

. Craddoc

. Chronic & Plahakova


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات37
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سوء مصرف و وابستگی به مواد به مواد در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

اعتیاد

اعتیاد یک مشکل پزشکی، روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی پیچیده است. مشخصه ی اعتیاد به مواد، میل شدید غیر قابل کنترل و وسواسی به مصرف مواد است که در آن آثار مخرب مصرف مواد همچنان ادامه می یابد (اختیاری و همکاران، 1390). اعتیاد از نظر لغوی، اسم مصدر عربی از ریشه «عاد» است که در فرهنگ لغت معین، به مفهوم عادت کردن و خو گرفتن می باشد. در فرهنگ نامۀ دهخدا، اعتیاد به مفهوم در پیاپی خواستن چیزی» آمده است. عادت و اعتیاد دو اصطلاح و عنوانی هستند که در افکار عمومی به غلط مشابه و معادل هم در نظر گرفته می شوند. در صورتیکه اختلاف کلی و اساسی باهم دارند. عادت عبارت است از تطابق موجود زنده با محیط زیست و شرایط جدید و بی سابقه. در انسان انواع مختلف عادت وجود دارد که عبارتند از: عادت حیاتی (بیولوژیکی)، عادت روحی، عادت غریزی و عادت عضوی. اعتیاد عبارتست از تطابق بدن با هر دارو یا ماده شیمیایی خارجی غیر لازم به مدت طولانی که یکی از انواع عادات حیاتی یا عادات بیولوژیکی محسوب می گردد. استعمال مداوم و طولانی مواد مخدر منجر به ایجاد سخت ترین انواع عادات حیاتی در بدن می شود که همان اعتیاد به مواد مخدر می باشد. معتاد کسی است که بر اثر مصرف مکرر و مداوم مواد مخدر یا دارو به آن متکی شده باشد. به عبارت دیگر، قربانی هر نوع وابستگی جسمی یا روانی به مواد مخدر، معتاد شناخته می شود. از نظر جامعه شناسی، معتاد کسی است که به مواد ایجاد کننده تغییرات غیر قابل قبول اجتماعی و فردی وابستگی دارد و در صورتی که دارو به بدن وی نرسد، اختلالات روانی و فیزیکی موسوم به سندرم محرومیت در او ایجاد می شود. (پیروی، بخش پور، نوکنی و استوار 1387: نقل از راهب و همکاران، 1388).

در سال 1950: سازمان ملل متحد در مورد اعتیاد به مواد مخدر تعریف زیر را ارائه کرد: اعتیاد به مواد مخدر عبارت است از مسمومیت تدریجی یا حادی که به علت مصرف مداوم یک دارو، اعم از طبیعی یا ترکیبی، ایجاد می شود و به حال شخص و اجتماع زیان آور می باشد.

به عبارت ساده تر، وابستگی به موادی که مصرف مکرر آن با کمیت مشخص و در زمانهای معین، از نظر مصرف کننده ضروری بوده و دارای ویژگیهای زیر است:

-           وابستگی جسمی ایجاد می کند.

-           وابستگی روانی ایجاد می کند.

-           پدیده تحمل در بدن نسبت به مواد مخدر ایجاد می شود.

-           ماده مورد نیاز به هر شکل و از هر طریق باید به دست بیاید.

-           ماده مصرفی بر مصرف کننده، خانواده و جامعه تأثیر مخرب دارد (هوارد ابادنیسکی، 1384)

در چند دهه اول قرن بیستم واژه اعتیاد به مواد شیمیایی، به حالت خاص اطلاق می شد که در اثر مصرف مداوم آن مواد ایجاد می گشت. این اعتقاد نیز وجود داشت که افراد مصرف کنندۀ این مواد به نحوی، وجدانی غیر طبیعی دارند. اما این اعتقاد در سال 1931 میلادی با مطرح شدن واژه های عادت دارویی و اعتیاد دارویی از سوی « تاتوم وسیوند » افول کرد. طبق تعریف این دو محقق، معتاد فردی است که ماده شیمیایی خاص را استفاده و بدان وابستگی پیدا کرده است. به این معنی که با قطع آن ماده و نرسیدن آن به بدن واکنشهای جسمی و روانی غیر ارادی پیدا می کند که همان اعتیاد داروئی است. در صورتیکه خصوصیات مذکور بروز نکند و تنها اختلال عاطفی دیده می شود، واژه عادت داروئی مطرح می شود. در سال 1964 میلادی سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسید که واژه اعتیاد و معتاد علمی نیست و از دقت و وضوح کافی برخوردار نیست و به جای استفاده از واژه های اعتیاد دارویی و عادت دارویی، واژه وابستگی دارویی معرفی شد. برای توضیح وجوه وابستگی در مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد.

1-       وابستگی رفتاری که در آن به فعالیت های فرد برای کسب دارو و الگوی مصرف بیمار گونه تأکید می شود.

2-       وابستگی جسمی که عمدتاً بر علائم ترک و تحمل تأکید دارد. «ترک» یک وضعیت فیزیولوژیک (جسمانی-رفتاری) است که به دنبال قطع یا کاهش مقدار ماده مصرفی ایجاد می گردد و « تحمل » یعنی کاهش تدریجی اثر یک ماده که برای دستیابی به همان میزان اثر، نیاز به مصرف مقدار بیشتری از آن ماده احساس می شود.

v      سازمان بهداشت در سال 1964 میلادی واژه وابستگی به مواد یا سوء مصرف داروئی را جایگزین واژه اعتیاد کرد. بهر حال کاربرد واژه تغییری در ماهیت قضیه نمی دهد. بدین معنی که شخص گرفتار استفاده از موادی می شود که رهایی از آن دشوار و گاهی ناممکن است (شاملو، 1382) وابستگی داروئی به طور کلی توسط سازمان بهداشت جهانی سندرمی تعریف شده است که استفاده از یک دارو یا طبقه ای از داروها، الویتی بالاتر از آنچه پیش تر برای فرد ارزش داشته است پیدا می کند (کاپلان و سادوک، 2007، ترجمه رضاعی، 1390)

DSM_IV برای اختلالات مرتبط با مواد دو طبقه مجزا ارائه داده است. سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد. سوئ مصرف اینگونه تعریف می شود: استفاده از یک ماده علی رغم عواقب قبلی نا مطلوب آن سوء مصرف کننده مواد کسی است که به علت استفاده زیاد از مواد، به طور مکرر، امّا متناوب (با فاصله زمانی نامنظم) به مشکلات مختلفی دچار می شود. وابستگی به مواد مخدر اینگونه تعریف می شود: ادامه مصرف دارو به رغم پیامدهای منفی آن. کسی که به مواد وابسته است به طور پیوسته و اجباری به مصرف آنها می پردازد (گنجی، 1392).

در حالیکه DSM_IV در طبقه مجزا و مستقل برای مصرف مواد در نظر گرفته بود DSM_5 در طبقه بندی خود یک تغییر بسیار عالی یا رادیکال داده است. بدین صورت که دو طبقه مستقل (سوء مصرف مواد) و (وابستگی به مواد) را حذف کرده است و یک طبقه واحد به نام اختلالات اعتیادی و مرتبط با مواد را جایگزین آنها کرده است. منطق پشت پرده ادغام این دو طبقه این است که گروه تبلیغاتی DSM_5 به این نتیجه رسید که بین سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد هیچ مرز مشخص وجود ندارد و هر دو روی یک بعد قرار دارند. اختلالات این طبقه در یک دسته کلی اختلالات مصرف مواد، مسمومیت مواد و ترک مواد جای گرفته اند.

تاریخچه مواد مخدر

تحقیقات تاریخی و مردم شناختی نشان داده است که استفاده از مواد مخدر در گذشته صرفاً به بزرگسالان محدود بود و نوجوانان به آن روی نمی آورند. مصرف مواد به طور پراکنده در مراسم اعتقادی و مذهبی منحصراً توسط گروههای خاص در شرایط معینی صورت می گرفت. امّا بعدها هنگامی که مورفین، هروئین و کاکوئین به بازار آمد. مواردی از اعتیاد جوانان نیز مشاهده شد. در دهه 1960 تعداد معتادان به این پدیده آنقدر اندک بود که توجه اجتماعی را در مقایسه وسیع به خود جلب نمی کرد؛ امّا در اوایل 1970 استفاده از مواد مخدر ناگهانی در میان جوانان و نوجوانان شایع شد و به صورت مسئله ای جهانی درآمد و ابعاد همه گیر آن بصورت یک موج از قاره ای به قارۀ دیگر گسترش یافت (ستوده، 1392).



 Tolerance

 Withdrowal

 Kaplan & Sadock

شیوع مواد مخدر

بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل متحد (2005) تعداد مصرف کنندگان مواد موجود در بین جمعیت 15-44 ساله ی سراسر دنیا، 200 میلیون نفر یا به عبارتی 5 درصد کل جمعیت می باشد که از این تعداد حدود 16 میلیون نفر یا به عبارتی 4 درصد جمعیت مصرف کننده ی مواد افیونی هستند (دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد، 2005)، مواد افیونی در ایران بیشترین مواد مصرفی می باشد (مکری، 2002).

در سال 2009 در آمریکا 5/22 میلیون نوجوان و بزرگسال (یعنی 9/8 درصد جمعیت) معیارهای یکی از اختلالات مصرف مواد در یک دورۀ 12 ماهه را داشته اند. از بین آنها، 2/3 میلیون نفر سوء مصرف الکل و مواد مخدر داشتند، 5/3 میلیون نفر مواد مخدر مصرف می کردند ولی الکل مصرف نمی کردند. و 4/15 میلیون نفر فقط سوء مصرف الکل داشتند،7% درصد افراد بزرگسال در مرحله ای از زندگی خود سوء مصرف مواد خانوادۀ تریاک داشته یا به آن معتاد بوده اند. شیوع اعتیاد با افزایش سن کاهش می یابد، و به گزارش DSM-5 نسبت مردان به زنان، برای هروئین 3 به 1، و برای سایر مواد، 5/1 به 1 است در کل اختلالات مصرف اوپیوئید در مردان 4/0% و در زنان 26/0% است. (سازمان وابستگی به مواد و شبکه بهداشت، 2010؛ به نقل از گنجی، 1392). نتایج بررسی سریع وضعیت سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد مخدر در 128 استان کشور در سال 1383 نشان داده است که می توان رقم معتادان در ایران را بین -/200/1 تا -/800/1 نفر اعلام کرد. لازم به یادآوری است که این تخمین مربوط به معتادانی است که نیازمند دریافت خدمات درمانی و بازتوانانی هستند و این محاسبه شامل افراد مصرف کننده تفننی (سوء مصرف و مصرف نابجا) نمی شود


 The Substance Abuse And Health Service (Samhsa)


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:08 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات31
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی و صمیمیت جنسی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

ازدواج پیمان مقدسی است که از طریق آن خانواده تشکیل می شود و تقریباً از ابتدای زندگی انسان در تمام زمان ها و مکان ها در میان اقوام و ملل و جوامع وجود داشته و مورد تأکید بیشتر ادیان بوده است. آن را پیوند مطلوب انسانی دانسته اند که به زندگی افراد معنا می بخشد (ایزدی، 1392). ازدواج در جامعه متغیر امروزی یک پدیده پیچیده است. انسان ها به دلایل مختلفی ازدواج می کنند. در کنار تمایلات جنسی که از مسائل اولیه هستند، عشق، امنیت اقتصادی، محافظت، امنیت عاطفی، احساس آرامش و فرار از تنهایی نیز بعضی از عواملی هستند که باعث گرایش به ازدواج می شوند (برانن، 2012). در واقع، ازدواج موفق و شروع رابطه زناشویی قادر است بسیاری از نیازهای روانی و جسمی را در یک محیط امن برآورده سازد و تأثیر بسزایی بر سلامت و بهداشت روانی افراد داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت نیز خانواده را به عنوان عامل اجتماعی اولیه در افزایش سلامت و بهزیستی معرفی کرده است. پژوهش های مختلف بر این امر اشاره کرده اند که ازدواج موفق موجب می شود افراد شادتر، با نشاط تر و سالم تر زندگی کنند (دانلی، 1993؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1392).

غریزه جنسی از نیازهای ذاتی انسان است، به طوری که مزلو (1976) این نیاز را در رده نیازهای جسمانی یا نیازهای حیاتی اولیه قرار داده است. در زمینه رابطه جنسی نیز می توان گفت که اگرچه زندگی زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه ای مربوط به رابطه جنسی است ولی این رابطه ممکن است از مهم ترین علل خوشبختی یا عدم خوشبختی در زندگی زناشویی باشد. زیرا اگر این رابطه قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی (به خطر افتادن سلامت روان) و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده می شود ( شاملو، 1380؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1392).

 تحقیقات بسیاری نشان داده است که مشکل در روابط جنسی علت ناسازگاری های زوجین است وناسازگاری های زوجین علت مشکل در روابط جنسی است. الیس می نویسد طرق مختلفی برای تعریف رضایتمندی زناشویی وجود دارد که یکی از بهترین تعریف ها  توسط هاکینز (1968) ارائه شده است. وی رضایت زناشویی را احساسات عینی از خشنودی و رضایت، لذت تجربه شده توسط زن و شوهر زمانی که همه جنبه های ازدواجشان را در نظر می گیرند، تعریف می کند رضایت جنسی احساس خوشایندی است که فرد از درآمیختن روانی و فیزیکی با لذت حاصل از آمیزش جنسی به دست می آورد (مرادی، 1392).

 تحقیقات نشان داده اند که عدم رضایت جنسی زوجین با افزایش مشکلات اجتماعی از قبیل جرائم، تجاوزات جنسی، خیانت به همسر و بیماری های روانی و احساس پوچی و ناسازگاری ارتباطی تنگاتنگ دارد. رضایت جنسی می تواند به طور چشمگیری از تنش ها بکاهد و متقابلاً عدم رضایت، تنش را افزوده و باعث تشدید فشار های روانی و بزرگنمایی دیگر مشکلات زندگی مشترک می شود


 Brannon

 - Dannelly

آسیب شناسی صمیمیت و رضایت جنسی در بین زوجین

- تعاریف صمیمیت جنسی

صمیمیت در ازدواج با ارزش است زیرا تعهد زوجین به ثبات رابطه را محکم می کند و به طور مثبتی با سازگاری رضایت زناشویی همراه است. صمیمیت اغلب به عنوان یک فرایند پویا توصیف می شود. به نظر هات فیلد (1988) صمیمیت شامل فرایندی است که در آن افراد تلاش می کنند به یکدیگر نزدیک شوند و شباهت ها و تفاوت هایشان در احساسات، افکار و رفتارها را کشف کنند. به نظر استرنبرگ (1987) صمیمیت احساسی است که نزدیکی، تعلق و تماس را ایجاد می کند. اسکنارچ (1991) صمیمیت را فرایند در تماس بودن، درک خود و افشای خود در حضور همسر مفهوم سازی می کند. اسچافر و اولسون (1981) صمیمیت را فرایند و تجربه ای می دانند که نتیجه افشای مسائل صمیمانه و در میان گذاشتن تجارب صمیمانه است(به نقل از هلر و وود، 1998).

صمیمیت یک نزدیکی، تشابه و روابط شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است که مستلزم شناخت و درک عمیق از فرد دیگر و همین طور بیان افکار و احساساتی است که نشانه تشابه با یکدیگر می باشد. صمیمیت یک فرایند تعاملی است. محور این فرایند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر، قدردانی یا پذیرش دیدگاه منحصر بفرد فرد دیگر از دنیاست. صمیمیت یک نیاز اساسی و واقعی انسان است و تنها یک تعامل یا آرزو نیست(باگاروزی، 2001).

پدیده های مهم که در تعریف صمیمیت در ادبیات تعریف می شوند عمدتاً شامل تشابه، پذیرش، خودافشایی، رابطه جنسی، استقلال، تطابق، نزدیکی هیجانی- بدنی و عقلی هستند. بینر و مورنن (1988) معتقدند که تشابه یک مسأله مهم در حفظ روابط صمیمانه است.

اسچنایدر (1989) معتقد است که تشابه زوجین به آنها کمک می کند احساس کنند به وسیله همسرشان درک و فهمیده می شوند. تشابه بین همسران هم چنین مربوط به بافت روابط صمیمانه است. وقتی همسران در نیازهایشان به میزان صمیمیت و نوع خاصی از صمیمیت مشابه باشند، احساسات صمیمانه ایجاد می شود. تالماج و دابز (1990) خاطر نشان می کند که میزانی که همسران ادراکشان درباره خود و فرایند رابط را با یکدیگر در میان می گذارند، میزانی که می توانند صمیمانه عمل کنند را منعکس می کند. وین (1986) صمیمیت را به عنوان یک تجربه و ارتباط ذهنی تعریف می کند که پدیده اصلی آن خود افشایی، پاسخ امن و همدلی است. وین گارتن (1992)هم چنین اشاره می کند که تعامل صمیمانه شامل مشارکت و تجربه درک احساسات است. این تجربه ارتباطی به درک متقابل و اطمینان بستگی دارد. خود افشایی نیز برای صمیمیت زناشویی ضروری است، زیرا افراد را به طور ذاتی در درک متقابل و همدلی درگیر می کند. کیر کاپاتریک (1975) خاطر نشان می کند که ساختار خود افشایی متقابل در یک رابطه مداوم است که صمیمیت عمیق دو جانبه ایجاد می کند.



  -Hotfild

  -Strenberg

  -Schnarch

  -Schaefer&ohlson

  -Heller&Wood

  -Bagarozzi

  -Bynre&Murnen

  -Schneider

  -Talmadgz&Dabbs

  -Wynne

  -Weingarten

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ پنجشنبه 17 اسفند 1396 ] [ 0:07 ] [ بابک ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 صفحه بعد