paperdownfile

محصولات دانشجویی

پرسش نامه بررسی تطبیقی روش‌های موجود تجزیه و تحلیل مالی +doc

پرسش نامه بررسی تطبیقی روش‌های موجود تجزیه و تحلیل مالی

دسته بندی : مدیریت مالی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 11 کیلو بایت

تعداد صفحات : 5

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسش نامه تجزیه و تحلیل مالی ( برگرفته شده از تحقیق کارشناسی ارشد مدیریت مالی با عنوان بررسی تطبیقی روش‌های موجود تجزیه و تحلیل مالی )

فایل اصلی پرسش نامه : DOC

حجم فایل : 290KB

تعداد کل صفحات : 5 صفحه

این پرسش نامه از سه بخش تشکیل شده است .

بخش اول ، مشخصات كلی شامل میزان تحصیلات ، رشته تحصیلی ، سابقه اشتغال و سابقه مدیریت درامورمالی می باشد .

بخش دوم شامل تعریف عملیاتی برخی از واژه های مورد استفاده می باشد .

بخش سوم شامل 9 سوال تخصصی در زمینه تجزیه و تحلیل مالی می باشد که جواب سوالات تستی و در طیف لیکرت به شرح زیر می باشد :

1-خیلی زیاد£ 2-زیاد £ 3-تا حدودی£ 4-کم£ 5-خیلی‌کم£

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 20 اسفند 1396 ] [ 14:33 ] [ بابک ]
[ ]

پرسشنامه ارزیابی میزان ارتباط زیرمعیارها ی مدل تعالی EFQM ومناظر کارت امتیازی متوازن BSC +xls

پرسشنامه ارزیابی میزان ارتباط زیرمعیارها ی مدل تعالی EFQM ومناظر کارت امتیازی متوازن BSC

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : xls

حجم فایل : 29 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه ارزیابی میزان ارتباط زیرمعیارها ی مدل تعالی EFQM ومناظر کارت امتیازی متوازن BSC (برگرفته شده از تحقیق کارشناسی ارشد مدیریت : تحلیل ارتباط مدل تعالی EFQM و کارت امتیازی متوازن BSC )

فایل اصلی پرسش نامه : Excel

حجم فایل : 30KB

تعداد کل صفحات : 4 صفحه

این پرسش نامه به نحوی تنظیم شده که ارتباط بین تمامی 32 زیر معیار مدل تعالی EFQM (ورژن 2003 و ورژن 2010 ، زیر معیارها درورژن 2003 به رنگ آبی و ورژن 2010 به رنگ سبز می باشد . )ومناظر کارت امتیازی متوازن BSC بررسی شوند .

پرسش نامه به نحوی تهیه شده که، ارتباط بین زیر معیارهای و مناظر بصورت پیشنهاد با علامت ® مشخص شده است ، و درخواست شده که در صورتی که با نظر پاسخ دهنده یکسان می باشد علامت® را به رنگ قرمز تبدیل نمایند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 20 اسفند 1396 ] [ 14:32 ] [ بابک ]
[ ]

پرسش نامه بررسی تاثیر آموزش در كارآیی كاركنان +doc

پرسش نامه بررسی تاثیر آموزش در كارآیی كاركنان

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 11 کیلو بایت

تعداد صفحات : 2

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه تاثیر بررسی تاثیر آموزش در كارآیی كاركنان

فایل اصلی پرسش نامه : DOC

حجم فایل : 290KB

تعداد کل صفحات : 2 صفحه

تعداد سوالات : 22

این پرسش نامه حاوی 22 سوال تخصصی در زمینه تاثیر آموزش در كارآیی كاركنان می باشد که جواب سوالات تستی و در طیف لیکرت به شرح زیر می باشد :

1-خیلی خوب £ 2-خوب £ 3-متوسط£ 4-ضعیف£ 5-خیلی‌ ضعیف £

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:10 ] [ بابک ]
[ ]

پرسشنامه تاثیر اتوماسیون بر نگهداری تعمیرات +doc

پرسشنامه تاثیر اتوماسیون بر نگهداری تعمیرات

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 10 کیلو بایت

تعداد صفحات : 7

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه تاثیر اتوماسیون بر نگهداری تعمیرات ( برگرفته شده از تحقیق کارشناسی ارشد مدیریت : بررسی تاثیر سیستمهای انفورماتیک درعملکرد شرکت تعمیرات )

فایل اصلی پرسش نامه : DOC

حجم فایل : 290KB

تعداد کل صفحات : 7 صفحه

این پرسش نامه ازدو بخش تشکیل شده است .

بخش اول حاوی 6 سوال عمومی برای تعیین وضعیت پاسخ دهندگان از جنبه های مانند : سن ، سابقه ، تحصیلات ، تعداد فرزندان ، موقعیت شغلی و نوع قرارداد تشکیل شده است

بخش دوم حاوی 26 سوال تخصصی در زمینه اتوماسیون و نقش آن بر نگهداری وتعمیرات می باشد که جواب سوالات تستی و در طیف لیکرت به شرح زیر می باشد :

1-خیلی زیاد£ 2-زیاد £ 3-تا حدودی£ 4-کم£ 5-خیلی‌کم£

چکیده تحقیق کارشناسی ارشد مدیریت : بررسی تاثیر سیستمهای انفورماتیک درعملکرد شرکت تعمیرات

«سیستم‌های انفورماتیک» و «سیستم‌های نگهداری و تعمیرات» هر دو مفاهیمی هستند مهم و اساسی که تحقیق بر روی هر یک و استفاده از ثمرات آن در پیاده سازی و تحقق کامل ان دو در مراکز صنعتی، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند بسیار راهگشا و مفید باشد.

اگر چه هر یک از سیستم‌های فوق به تنهایی دارای اهمیت بسیار و از سوی دیگر پیچیدگی‌های خاصی نیز می‌باشند ولیکن مهم آن است که بتوان با شناخت و احاطه کامل بر روی هر کدام بصورت جداگانه دست به ترکیب و درآمیختن این دو با هم زد. بکارگیری هماهنگ و توامان سیستمهای فو‌ق‌الذکر افزایش در کارآیی و بهره‌وری فراوانی را برای مجموعه بدنبال خواهد داشت.

در تحقیق انجام گرفته تمامی تلاش محقق بر آن است تا مفاهیم درست و کاملی از «سیستم‌های انفورماتیک» و «سیستم‌های نگهداری و تعمیرات» ارائه نموده و بدنبال آن تاثیر این دو را بر یکدیگر بیان نماید.

برای دستیابی به این هدف «شرکت تعمیرات انتقال» که وظیفه نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال نیروی منطقه مرکزی ایران را عهده‌دار می‌باشد و «سیستم نگهداری و تعمیرات» را بعنوان مبنای اصلی کارکرد خود انتخاب نموده و سالها است که از این سیستم استفاده می‌کند. بعنوان «جامعه مورد مطالعه» این تحقیق برگزیده شده است. در ضمن با بکارگیری توامان «سیستم‌های انفورماتیک» در این شرکت فضای مناسبی برای رسیدن به هدف پژوهش بدست آمده است.

در ادامه با استفاده از روش «توصیفی ـ پیمایش» و پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق به آزمون سئوالات تحقیق پرداخته و نتایج حاصل از آزمون‌ها را بدست آوردیم.

سپس بررسی تاثیر ایجاد شده بصورت تفصیل بیان شده است و وجوه مختلف این تاثیر نیز در آزمونهای مختلف اندازه‌گیری شده است.

در پایان ملاحظه می‌شود که حاصل این سنجش نشانگر تاثیر مطلوب و بسزای «سیستم‌های انفورماتیک» بر روی عملکرد شرکت می‌باشد.

تاثیرگذاری بیشتر «سیستم‌های انفورماتیک» بر روی عملیات «نگهداری» نسبت به «تعمیرات» و رتبه‌بندی تاثیرات در هر بخش و بالاخره جمع‌بندی نهایی که بیانگر حاصل این پژوهش می‌باشد، در طول تحقیق به تفصیل ارائه می‌گردد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:10 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان +docx

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 71 کیلو بایت

تعداد صفحات : 26

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

ملاحظات فلسفی درباره هیجان وشناخت درفرهنگ غرب،سابقه ای دوهزارساله دارد (مایر[1]،2001). ازلحاظ تاریخی،هیجان همیشه از جایگاهی درپس شناخت برخوداربوده است. بسیاری از فلاسفه و روان شناسان،هیجان وشناخت را دارای اهداف متضادی تلقی می کردند (برای مثال،شافر[2]،گیل مر[3]،شوئن [4]،1940؛ به نقل از سالووی [5]و همکاران،2000) و به اعتقادآنها هیجان ذهن ما را با اطلاعات غلط تیره می سازد، در صورتی که شناخت اطلاعات صحیح را برای ما به ارمغان می اورد، در نتیجه آنها به شناخت مباهات می کردند و به هیجان به عنوان یک عنصر مخرب طبیعت انسان می نگریستند.این دیدگاه سنتی که احساس دشمن خرد است علت بی توجهی به هیجان ها در روان شناسی بود. برای مثال به اعتقاد افلاطون، عاطفه ساختار ابتدایی و جنبه حیوانی طبیعت انسان است و با استدلال درتعارض قرار می گیرد (سیاروچی[6]،فورگاس[7] و مایر،2001). درعصر رواقیون نیز این اعتقاد وجود داشت که هیجان بیماری روح است. روان شناسی معاصر ازاین دیدگاه که استدلال بر هیجان برتری دارد دوری جست و بر نقش کارکردی هیجان ها تاکید ورزید. این تعییر دیدگاه از فلسفه هیوم [8] (1739) و مشاهدات کردار شناسی[9] داروین[10] نشات گرفت. هیوم معتقد بود که تکانهای هیجانی کلیه اعمال انسان را برمی انگیزاند. فروید[11] (1923) نیز بر تقدم نهاد[12]، جایگاه هیجانی خود و انرژی روانی تاکید واعتقاد داشت که سایرجنبه های خود از مشقات آن هستند. فروید، استدلال رادر خدمت هیجان می دانست. داروین نسبت به ماهیت انطباقی هیجان وتظاهر هیجانی چشم انداز تازه ای گشود و اهداف کارکردی هیجان را مورد توجه قرار دارد (سالووی و همکاران،2000). از سال های 1980 به بعد که محققان به کارکردهای هیجان و پیوند بین هوش وهیجان پرداختند (جردن[13] و همکاران ،2002). اخیرا بر کارکردهای انطباقی هیجان ها تاکید بسیار شده است. در واقع هیجان ها نوعی سازگاری با مسایل محیط کنونی انسان هستند (کلتنر وگراس[14]،1999 ). هیجان ها، فرد را برای ایجاد پاسخ های سریع حرکتی آماده می سازند و به وی کمک میکنند تا با یک رویکرد شناختی مناسب، سازگاری سودمندی را از خود بروز دهد و نیز به طور انعطاف پذیر، رفتارهای اجتماعی پیچیده را نمایان سازد. اگر چه هیجان ها ممکن است در رفتار انطباقی دخیل باشند ولی پاسخ دهی هیجانی بهینه، وقتی حاصل می شود که افراد بدانند هیجاناتشانن را چگونه تنظیم، تجربه و ابراز نمایند ، ونیز یاد بگیرد چگونه و چه وقت برای شکل دهی هیجان مورد نیاز اقدام کنند(سالووی،2002). آدولفر و داماسیو[15] (2001) بر این اعتقادند که پردازش عاطفی ، شکل پیچیده تر و عالی ترپردازش اطلاعات شناختی می باشد و کسب شناختهای عالی تر، مستلزم راهنمایی فراهم شده از طریق پردازش عاطفی می باشد(امام زاده ،1384).

به طور خلاصه می توان تاریخچه مطالعات روان شناختی در حوزه رابط هوش و هیجان را از سال 1900به بعد به 5 دوره زمانی تقسیم کرد:

1) از 1900 تا1969،در این زمان مطالعه روان شناختی هوش و هیجان نسبتا مجزا صورت گرفت

2) از 1970تا1989،دوره تاکید روان شناسان بر نحوه تاثیر هیجان وتفکر بر یکدیگر

3)از 1990تا1993، ظهور مفهوم هوش هیجانی

4) از1994تا1997،دوره عمومیت یافتن مفهوم هوش هیجانی

5) از1998تاکنون،که تحقیقات همچنان ادامه دارد(مایر،2001).

به طور کلی، امروزه با ظهورو رشد دیدگاههای جدید در حوزه هیجان و شناخت و به خصوص ظهور مفهوم هوش هیجانی، اکثرمحققان پذیرفته اند که هیجان ها نه تنها تداخلی با سایر ظرفیت های شناختی ندارد، بلکه حتی آنها را افزایش هم می دهند. در هوش عاطفی مغز و قلب یا هوش و عاطفه به صورتی یگانه و منحصر به فرد با یکدیگر ترکیب گردیده اند (سیاروچی ، فورگاس و مایر، ی امام زاده،2005).بنا به گفته ی تامکینز(1962) : استدلال بدون عاطفه، ناتوان؛ وعاطفه بدون استدلال، نابینا خواهد بود (سالووی و همکاران،2000).

2-2-1) تاریخچه ی هوش هیجانی

مفهوم هوش، تارخچی طولانی دارد، شاید به اندازه ی خود انسان قدمت داشته باشد. حتی قدیمی ترین داستان های مکتوب در تاریخ بشری، مثل حماسی ی گیلگمس[16]، بعضی قهرمانان داستان را "عاقل" و بعضی دیگر را برای اینکه مودب باشیم، کمتر عاقل توصیف کرده اند (گنجی ،1387).

هوشبهر[17]، نمره ای است که از یکی از چندین تست متفاوت که برای اندازه گیری هوش وجود دارد حاصل می شود-زمانی که روان شناسان فکرکردن در مورد هوش را آغاز کردند، توجه آنها روی جنبه های شناختی هوش مثل حافظه وحل مسئله متمرکز بود- در حالیکه مفهوم هوش شناختی بسیار محدوداست، چرا که بعضی از مردم ازنظر تحصیلات دانشگاهی با استعداد هستند اما درعین حال ازنظر اجتماعی و روابط بین فردی فاقد مهارت های لازم هستند (سرات[18]،2009). آلفرد بینه روان شناس فرانسوی، پیشروی جنبش اندازه گیری هوش بود. قبل از 1920، رابرت ثرندایک[19]، اصطلاح "هوش اجتماعی " را برای توصیف توانایی درک و مدیریت دیگران به کار برد. ریشه های هوش هیجانی در همین مفهوم هوش اجتماعی ثرندایک قرار می گیرد. در سال1940، دیدوید وکسلر[20]، هوش را به عنوان ظرفیت کلی فرد برای عمل هدفمندانه ، تفکر منطقی و برخورد موثر با محیط خود تعریف کرد (سرات،2009 ). و کسلر مبتکر تست هوش بزرگسالان وکسلر( WAIS) به دو نوع هوش کلامی و غیر کلامی اشاره کرده است، عناصر غیر کلامی شامل عوامل اجتماعی، شخصی و انفعالی می شود، او بعد ها این فرضیه را مطرح کرد که آن برای پیش بینی توانایی شخص برای موفقیت در زندگی شرط اساسی است (وکسلر[21]،1940،به نقل از استیز وبراون،2004).


[1] Mayer

[2]Schaffer,D.R

[3]Gilmer,N

[4]Schocn,M

[5] Salovey

[6]Ciarrochi.j

[7]Forgas.j.p

[8]Hume.D

[9]Ethological

[10]Darwin,C

[11]Freud,Z

[12]Id

[13] Jordan

[14]Gross

[15]Adolphs&Damasi

[16]Gilgamesh

[17]Intellingcnce quotient

[18]Serrat

[19]Thorndikc

[20]Wechsler

[21]Wechsler

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی ( فصل دوم پایان نامه ) +docx

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی ( فصل دوم پایان نامه )

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 117 کیلو بایت

تعداد صفحات : 37

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

هیجان، یکی از اجزای زندگی روانی انسان است. این واژه از ریشه لاتین EMover به معنای حرکت، تحریک ، نقش یا تهییج مشتق شده است. هیجان‌ها، می‌توانند وضعیت ما را در محیط تثبیت کرده و به پاسخ‌های ویژه و کارآمد و متناسب با بقای جسمانی و اجتماعی منجر شوند. همین موضوع که هیجان باعث کنارآیی فرد شده و رفتار او را به عنوان موجودی اجتماعی سازمان می‌دهد، گستره‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و نظریه‌ها را فراهم می‌آورد که ماحصل آنها موضوعی به نام " هوش هیجانی" است (3). اولین بار در سال 1990، روانشناسی به نام سالووی، اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برد. در حقیقت این هوش، مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هوش هیجانی بدون هوش شناختی یا هوش شناختی بدون هوش هیجانی، فقط بخشی از راه‌حل است. عقل همیشه باید با دل همراه باشد تا کاربردی موثر داشته باشد. امروزه در آثار مکتوب دو مدل کلی از هوش هیجانی وجود دارد: مهارت محور (الگوی توانائی) که از سوی مایر و سالووی مطرح شد و مدل رویکردهای ترکیبی (21).

در رویکرد اول، که الگوی توانایی نام دارد و مایر و سالووی در سال 1990، آن را مطرح کردند، هوش هیجانی به عنوان مجموعه‌ای از توانایی‌های ذهنی عمده در قلمرو پردازش فعال اطلاعات هیجانی تعریف شده است (23) . براساس این رویکرد، شناخت و عواطف در تعامل با یکدیگر بوده و هوش عاطفی به منزله نوعی استدلال انتزاعی درباره عواطف و احساسات است (45). به همین دلیل هم از منظر این دیدگاه، چهار سطح توانایی عاطفی اساس هوش هیجانی را تشکیل می‌دهند که عبارت است از : ادراک حسی عواطف، تسهیل عاطفی تفکر، درک عواطف و مدیریت عواطف. ترتیب قرار گرفتن این چهار توانایی عاطفی به نحوی است که فرایندهای روانشناختی اساسی‌تر مانند ادارک حسی عواطف در پایین الگو و فرایندهای عالی‌تر روانشناختی مانند تنظیم فکورانه عواطف در بالای الگو قرار دارند(20). توانایی‌های درون هر یک از سطوح هوش عاطفی نیز با افزایش سن و تجربه افراد فزونی می‌یابد(46) .

در رویکرد دوم، که الگوی ترکیبی نام دارد هوش عاطفی به طور کلی به صورت مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های غیرشناختی تعریف می‌شوند که روانشناسانی همچون گلمن و بار – آن از نظریه‌پردازان معروف آن هستند.

طرفداران این رویکرد ترکیبی، هوش عاطفی را عموما به صورت آمیزه‌ای از سازه‌های مختلف انگیزشی و هیجانی تعریف می‌کنند و اساس تعریف آنها از هوش عاطفی بر رواج و گسترش مفهوه هوش عاطفی قرار دارد. مطابق با نظر گلمن 1995 ، هوش عاطفی به معنای خودآگاهی، شناخت عواطف، ابراز و مدیریت عواطف، کنترل تکانه و به تعویق انداختن ارضای نیازها و کنترل استرس و اضطراب است. از نظر او به طور کلی هوش عاطفی به معنای مهارت افراد در حیطه‌های کلی خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزش، همدلی و مهارت‌های اجتماعی و زیرمجموعه‌های تشکیل‌دهنده آنها است .

از نظر بار- آن 1997، هوش عاطفی به صورت مجموعه‌ای از توانش‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های غیرشناختی تعریف می‌شود که بر سازگاری موفقیت‌آمیز فرد با شرایط استرس‌زا، مقتضیات و خواسته‌های محیطی تأثیر می‌گذارند. این توانایی‌های غیر‌شناختی مشتمل بر عناصری همچون خوش‌بینی، شادکامی، شایستگی اجتماعی، خودشکوفایی و عزت نفس است (47).

از آنجا که الگوی توانایی مایر و سالووی یک مدل اساسی و و اولیه و بنیادی از هوش هیجانی است و تعریفی واضح‌تر و شفاف‌تر و جزئی‌تر از سایر الگوها دارد، به عنوان الگوی انتخابی جهت آموزش به دانش‌آموزان انتخاب گردید. علاوه براین، این الگو هوش عاطفی را به عنوان یک توانایی هیجان‌محور می‌داند و نیز به نظر می‌رسد که کمتر مبتنی بر فرضیات است. اما مهمترین دلیل این است که این مدل مبتنی بر عملکرد است و این درحالی است که سایر الگوها هوش عاطفی را توانایی خودگزارش‌دهی می‌دانند (48). چرا که تحقیقات نیز نشان می‌دهد که باور شخص از هوش هیجانی هنگامی که با مقیاس‌های خوداقراری در برابر مقیاس‌های مهارت محور ارزیابی شوند، در اکثر موارد با توانایی بالفعل مرتبط با هیجان، همبستگی ندارد و رفتار را پیش‌بینی نمی‌کند (49) لذا در ادامه به شرح این الگو می‌پردازیم:

به اعتقاد مایر و سالووی هوش هیجانی با ظرفیت تعقل فرد درباره هیجان‌ها و پردازش اطلاعات هیجانی به منظور بهبود فرایندهای شناختی و تنظیم رفتار ارتباط دارد. برای نمونه مایر و دیگران توانایی مدیریت هیجان‌های شخصی فرد را به عنوان عنصری از هوش هیجانی مورد بحث قرار می‌دهند. از سوی دیگر مدل‌های ترکیبی هوش هیجانی را در قالب مجموعه‌ای از توانایی، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصی ادارک شده تعریف و اندازه‌گیری می‌کنند. برای مثال مدل هوش هیجانی بار- ان شامل ادارک فرد از توانایی خویش مثلا در تحمل فشار عصبی و ویژگی‌های اصلی شخصیتی از قبیل خوش‌بینی است. از آنجا که توانایی‌ها و ویژگی‌های ادراک شده در چارچوب ذهنی قرار دارند هواداران رویکرد مدل ترکیبی معمولا برای ارزیابی

هوش هیجانی مقیاس خوداقراری را در مقابل مقیاس عملکرد مورد استفاده قرار داده‌اند. برنامه‌های ما مبتنی بر مدل مهارت محور هوش هیجانی است. تحقیقات نشان می‌دهد که باور شخص از هوش هیجانی هنگامی که با مقیاس‌های خوداقراری در برابر مقیاس‌های مهارت محور ارزیابی شوند در اکثر موارد با توانایی بالفعل مرتبط با هیجان همبستگی ندارد و رفتار را پیش‌بینی نمی‌کند. به نظر ما مقید نگاه داشتن هوش هیجانی به مجموعه‌ای از مهارت‌های مرتبط با هیجان (یعنی تشخیص، استفاده، درک و مدیریت هیجان) ارزیابی مقدار سهمی را که مهارت‌های هوش هیجانی به طور مشخص در رفتار فرد دارند امکان پذیر نموده و نیز شالوده‌ای محکم برای تدوین برنامه‌هایی به منظور ارتقاء این مهارت‌ها فراهم می‌آورد (3و 49).

مایر و سالووی 1990، هوش هیجانی را توانایی فرد در

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه کیفیت خدمات مجتمع های آموزشی +docx

مبانی نظری و پیشینه کیفیت خدمات مجتمع های آموزشی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 425 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

کیفیت خدمات مجتمع های آموزشی

کیفیت ومولفه های آن

تعاریف كیفیت:

- مونتگمری[1] كیفیت را این گونه تعریف می كند: كیفیت عبارت است ازمیزان تطبیق محصولات با خواستهای استفاده كنندگان از آنها. (نقل از صلح نژاد87)

- دمنیگ « كیفیت را با میزان یكنواختی و یكسانی كالا یا خدمت مربوط تعریف می كند. »(كزازی، 1378)

- جوران معتقد است « كیفیت عیارتست از مطابقت كالا یا خدمت با كاربرد آن، معنای دیگر این عبارت این است كه « استفاده كننده از كالا یا خدمت باید بتواند نیاز یا خواست خود را از آن كالا یا خدمت بر آورده سازد».(نقل از صلح نژاد87)

از تعاریف فوق چنین استنباط می شود كه آنچه كیفیت كالا یا خدمات را تعبین می كند، میزان انطباق آن با نیازها، استانداردها و انتظارات مشتری است.

اخیرا[SP]ً سازمانها و شركت های راهبر تنها به رضایت مشتری بسنده نمی. كنند، بلكه معتقدند باید مشتری خود را مشعوف، خوشحال و شاد كنند.

- استاندار صنعتی ژاپن 1981-8101 JISZ كیفیت را مجموع مشخصه ها یا عملكردهایی می داند كه روشن می سازد تولید یا خدمت، كاربرد معین خود را دارد یا نه. (نقل از صلح نژاد87)

- فلیپ كرازبی[2] معتقد است «كیفیت عبارتست از كاربی نقص یا خرابی صفر، از نظر او كیفیت رایگان است و با تغییر مدیریت ارشد، كیفیت بهبود می یابد».(نقل از صلح نژاد87)

كزاربی « كیفیت را مطابقت یك محصول یا خدمت با الزامات از پیش تعیین شده تعریف كرد».

- بیل كانوی[3] تعریف ویژه ای از كیفیت ندارد ولی در توضیح مدیریت كیفیت آن را بكار می برد: «توسعه، ساخت، اداره و یا توزیع محصولات یا خدمات كم هزینه كه مشتری آن را می خواهد یا به آن نیاز دارد. » با بررسی این تعارف می توان دریافت كه دو موضوع «انطباق با مورد مصرف و رضایت مشتری» عوامل اصلی اشاره شده در این تعاریف می باشند. (نقل از صلح نژاد87)

بنابر این كیفیت را می توان به قرار زیر تعریف نمود:

- مطابقت با خواسته ها و انتظارات مشتریان

- مطابقت با مشخصه های ارائه شده توسط مشتری

- مطابقت با اهداف كاربردی، محصول یا خدمت تولیدی (ریاحی، 1384)

از نظر دمینگ، كیفیت، مسئولیت مدیران ارشد است و بایستی مدیران سطوح بالای سازمان در این راستا كوشا باشند و برای بهبود كیفیت تصمیم گیری نمایند و همچنین لازم است مباحث كیفیت را به آنها آموزش داد (كزازی، 1378، ص 9) و به نظر دمنیگ 94 درصد از تمامی مشكلات كیفیت به مدیریت مربوط است (شریف زاده، 1379، ص 40). ژوران بر كانون های بهبود كیفیت توجه دارد و تاكیدش بر مشتری می. باشد (حاجی شریف، 1374، ص 31) و معتقد است كه مدیریت وظیفه ای بنیادین در راستای كیفیت عهده دار است و باید موضوع كیفیت را در اولویت كاری خود قرار دهد وسه اصل برنامه ریزی، كنترل و بهبود كیفیت را در تمامی ابعاد سازمان به اجرا در آورد. (كزازی،1378، ص 13). كرازبی پایه گذار تئوری ضایعات صفر[4] است و به فعالیت بدون ضایعات اعتقاد دارد (یوسفی، 1381، ص 14) و از نظر او كیفیت عبارت است از همسازی با نیازهایی كه نظیر اجرایی آن پیشگیری و استاندار آن اجرای كار بدون نقص و معیارآن هزینه كیفیت می باشد (كزازی، 1378، ص16). کیفیت مفهومی پیچیده و بغرنج و یا ابعاد متعدد است (شیلدز[5]، 1999، ص 166). تعریف کیفیت با توجه به انتقاد های ضمنی، مشکل و پیچیده است و به دلیل معانی گوناگون آن، تعریف مربوط به مشتری محور بودن محصول و خدمات از بین تعاریف و دیدگه های مختلف بیشتر مفید است (سحنی و همکاران، 2004، ص 145) از نظر سحنی و همکاران (2006، ص 267) کیفیت در آموزش به طریق مختلفی از قبیل، برتری در آموزش، ارزش افزوده در آموزش، مطلوبیت تجربه و نتیجه آموزش برای استفاده، مطابقت محصول آموزشی با هدفها، ویژگی ها ونیازهای برنامه مشخص شده، دوری از عیب و نقص در فرآیند آموزش ونهایتاً مطابق با انتظارات مشتریان از آموزش تعریف شده است. از نظر دمینگ و فیگنیام، کیفیت مفهوم وسیعی است که تمام بخش های سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزایش کارایی کل مجموعهاست به طوری که مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت می شود و هدف نهایی آن مطابق کامل با مشخصات مورد نیاز مشتری با حداقل هزینه برای سازمان است که منجر به افزایش رضایت می شود (سید جوادین و کیماسی، 1384، ص 36). سحنی و همکارن (2004، صص 149-148) اظهار کرده اند که وینچ در بررسی مفهوم، دیدگاه ها و نگرش های مرتبط با کیفیت به چهار نگرش و رویکرد، فراگیر مدار، مشتری مدار، محصول مدار، و قیمت (ارزش) مدار اشاره می کند. و در نهایت تأکید دارد که تغییر و گرایش از سه نگرش به نگرش کیفیت مشتری مدار در حال افزایش است.

هریس در بررسی کیفیت آموزشی به سه رویکرد، تمرکز بر مشتری و نظر دانشجویان در خصوص خدمات، تمرکز بر کارمند و افزایش بهبود شرایط وموقعیت کاری برای همه اعضاء و در نهایت به هماهنگی فرایند های آموزشی با معیارهای مشخص شده اشاره میکند. هاروی و نایت ضمن اشاره به وجود تفاوت وگوناگونی زیاد در بین مفاهیم کیفیت در آموزش عالی، آنها را در پنج دیدگاه، استثنایی، تداوم، هدف تولید / خدمات، ارزش پولی از طریق کارآیی و اثر بخشی و تحول آفرینی، دسته بندی کرده است (سحنی و همکاران، 2004، صص 147-146). . از نظر تاکر[6] کیفیت یک مفهوم چند شکلی و چند بعدی است. تصورات، ارزش ها، مقاصد کلی و اهداف خاص هر فرد و یا گروه ذینفع، پایه های تعریف کیفیت را تشکیل می دهد. (یار محمدیان، 1383، ص 711). پیترز[7] اشاره می کند که کیفیت در چشم مشاهده کننده و یا در ذهن مصرف کننده قرار دارد و بر اساس ذهنیت، طرز تلقی، اهداف و تجارب افراد، برداشت های متنوعی به خود می گیرد (محمدی و همکاران، 1384، ص 39). کیفیت را می توان به عنوان عاملی که به بهترین نحومشتری را راضی نموده و فراتر از خواسته ها و نیازهای مشتریان می باشد، معرفی نمود. گاهی اوقات آن را « کیفیت در ادراک » نیز می نامند میتوان گفت که کیفیت در چشمان بیننده وجود دارد (سالیس، 1997، ص30). کیفیت به طور مکرر مطابق با انتظارات مشتری تعریف شده است و همچنین رضایت مشتری با کیفیت بکار رفته است (سیروانسی، 2004،ص 383)، (تان وکک، 2004، ص 17 )، (سحنی و همکاران، 2004، صص 153-145).

2-3- خدمات

از نظر هاروی[8] خدمات نتیجه ای است که مشتریان خواستار آن هستند. کتلر آرمسترانگ[9] خدمات را فعالیت یا منفعتی می دانند که یک طرف به طرف دیگر عرضه می کند که اساساً نامحسوس بوده و مالکیت چیزی را در بر ندارد، نتیجه ممکن است محصول فیزیکی یا غیر مادی باشد. گرونروز[10] خدمات را فرایندی می داند که مشتمل است بر یک سری از فعالیت های کم و بیش نامحسوس که به طور طبیعی در تعاملات بین مشتریان وکارکنان و یا منافع فیزیکی یا کالاها و یا سیستم های ارائه کننده خدمات، روی داده تا راه حلی برای مسائل مشتریان باشد.

خدمات دارای ویژگی هایی هستند که آنها را از کالاها متمایز می سازد. این ویژگی ها اغلب به عنوان، ناملموس بودن، تفکیک ناپذیری، تغییر پذیری، فناپذیری و عدم انتقال مالیکت مطرح می شوند (سید جوادین و کیماسی، 1384، ص 19) - خدمت، كاری است كه فردی برای دیگری انجام می دهد.

2- خدمت فرایندی است مشتمل بر مجموعه ای از فعالیت های كم و بیش ناملوس كه به طور طبیعی اما نه لزوما[SP]ً همیشگی در تعاملات بین مشتریان و كاركنان فیزیكی یا كالاها و یا سیستم های ارایه كننده خدمت روی می دهد تا راه حلی برای مسائل و مشكلات مشتریان باشد. (گرونروس، 2000).

3- خدمت، عبارت است از تولید منفعت اساسا[SP]ً، ناملموس یا به خودی خود به عنوان یك محصول منفرد یا عنصری مهم از محصول ملموس است كه بوسیله شكلی از مبادله، نیاز شناخته شده مشتری را بر آورده می سازد. (پالمر و كلی، 1995).

4- مفهوم خدمت، ستانده های ناهمگنی هسنتدكه تولید آنها بر اساس سفارش انجام می گیرد خدمات دارای موجودیت مستقلی نیستند كه امكان ایجاد حق مالكیت بر آنها وجود داشته باشد.

خرید و فروش خدمات از تولید آنها جدا نیست و این دو فرایند همزمان صورت می گیرد.

عرضه و ارائه خدمات به لحاظ ویژگی های آن همواره دشوارتر از عرضه محصولات و كالاهای فیزیكی بوده است. (ضیائی پور، 1383).


[1] . Montgontery

[2] . flip crasby

[3] . Bill canoy

[4] . Zero Defect

[5] . Shields

[6] . Tucher

[7] . Peters

[8] . Harvay

[9] . Armstrong

[10] . Gronroos


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه ی لکنت زبان +docx

مبانی نظری و پیشینه ی لکنت زبان

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 34 کیلو بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری و پیشینه ی لکنت زبان توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

درمانگران و پژوهشگران، لكنت را یكی از بیماریهای چالش برانگیز در حوزه روانی گفتار می دانند وآن را ناظر بر ویژگی های قابل مشاهده شامل تكرار صدا، هجا، كلمه و یا عبارت، كشیده گویی صداها، تنش عضلانی، قفل هایی كه ممكن است با سایر حركات بدنی در حین تقلای تولید گفتار روی دهد، می دانند(8).

2-2) علت شناسی لكنت

با توجه به تاریخچه و قدمت این اختلال شایع، درمانگران و پژوهشگران حوزه اختلالات روانی گفتار، لكنت را از جنبه های مختلف عضوی(ارگانیسم و فیزیولوژیكال)، روانشناختی و زبانشناختی بررسی كردند. گرچه شواهدی دال بر عوامل ژنتیكی، سابقه خانوادگی، نارسایی های زبانی و روانی و تاخیر بازخورد شنیداری وجود دارد، اما تاكنون علت واحد و اصلی بر ایجاد آن نیافتند. به چند نمونه جدید و مهم آن اشاره می شود.

2-2-1 ) لكنت به عنوان یك اختلال سازماندهی مغزی

بسیاری از مطالعات در هر دو گروه گویندگان با گفتار طبیعی و بیماران آسیب دیده مغزی نشان می دهد كه نیمكره چپ در بسیاری از افراد، نیمكره غالب برای گفتار است. یكی از اولین تئوری هایی كه لكنت را به عنوان فقدان برتری نیمكره ای در نظر می گیرد، تئوری اورتون(1927)[1] و تراویس(1931)[2] است. تئوری آنها اولین تئوری رسمی در زمینه لكنت بود كه دارای یك نظریه علت شناسی بر پایه دستگاه عصبی مركزی افراد لكنتی بود. این تئوری براساس فقدان برتری طرفی در گفتار بود. طبق این نظریه، برتری طرفی طبیعی نیمكره چپ در گفتار و زبان در افراد لكنتی وجود ندارد. در افراد دارای گفتار روان، برتری طرفی نیمكره چپ موجب می شود كه مناطق حركتی نیمكره راست از دستورات نیمكره چپ در زمینه سرعت، دقت، دامنه، قدرت حركات پیروی كنند. هنگامیكه هر دو نیمكره در ارسال دستورات یكسان به نیمكره های هم جهت خود، همكاری دارند، روانی گفتار رخ می دهد. اما هنگامی كه این هماهنگی از بین می رود، هیچكدام از نیمكره ها در كنترل گفتار برتری نخواهد داشت و در این حالت هر دوی آنها قادر به ارسال پیام به دستگاه گفتاری هستند. نتایج این عدم هماهنگی منجر به اختلال در عملكرد هر دو سمت عضلات در گفتار می شود. این اختلال همان علائم آشكار در گفتار است. این تئوری برای سال های متمادی كنار گذاشته شد، زیرا درمان تجویز شده بر اساس این تئوری موثر نبود. این درمان شامل، ایجاد برتری نیمكره چپ بوسیله به كاربردن دست و پای راست به تنهایی بود. گشویند[3](1985) نمونه جدیدی از تئوری برتری مغزی بیان نمود. وی بیان نمود كه بسیاری از اختلالات گفتاری از جمله لكنت در نتیجه تأخیر ها در رشد نیمكره چپ در دوره جنینی است كه متعاقبا منجر به برتری نیمكره راست برای گفتار و زبان می شود. دیدگاه دیگر از تئوری عدم سازمان دهی مغزی توسط ویلیام وبستر[4](1993) مطرح شد. وبستر تاثیر مداخله كنترل حركتی غیر گفتاری( توالی ضربه زدن با انگشت) با تكلیف دیگر ( چرخاندن سر در پاسخ به سیگنال شنیداری)كه به طور همزمان توسط دست دیگر انجام می شد، بررسی نمود و نتیجه گرفت كه در افراد لكنتی برتری طرفی در نیمكره چپ برای گفتار و زبان طبیعی است اما ساختار نیمكره چپ برای توالی و طرح ریزی منطقه حركتی مكمل (SMA)[5]، مستعد از هم گسیختگی توسط فعالیت های سایر مناطق مغزی است. SMA در شروع، طرح ریزی و توالی حركات و فعالیت های حركتی درگیر است. SMA چپ در كنار كوپوس كالوزوم[6] است و درون داد ها را از پل نیمكره راست دریافت می دارد و به همان میزان از نیمكره چپ نیز دریافت می دارد. این درونداد ها ممكن است در معرض از هم گسیختگی توسط افزایش فعالیت در هر كدام از نیمكره ها باشد. وبستر فرض می نماید كه در افراد لكنتی بیش فعالی نیمكره راست، جریانی از فعالیت نیمكره راست، به خصوص عواطف نیمكره راست، می توانند عملكرد های SMA را در طرح ریزی، شروع و توالی برون داد حركتی را مختل نمایند.

2-2-2) لكنت به عنوان نقص تولید زبانی

در نظریه لكنت به عنوان نقص تولید زبانی، به بررسی تأثیر عوامل زبانشناختی بر لكنت پرداخته می شود. از جمله مدارك تایید كننده این نظریه آن است كه لكنت وقتی شروع می شود كه كودك وارد رشد فشرده زبانی می شود. همچنین لكنت وقتی كه بار عملكردهای زبانی سنگین تر است ( مثل جملات طولانی تر، جملات آغازین، كلمات طولانی تر و ناآشنا) بیشتر رخ می دهد. این عوامل محققان را بر آن داشت كه بیان كنند؛لكنت بازتاب نقص در برخی جنبه های زبان بیانی است. در این قسمت صرفا به دو نظریه كه مشكلات پردازش زبانی را در لكنت مطرح می نمایند، می پردازیم.

الف)فرضیه اصلاح پنهان(CRH)[7]: كولك و پستما[8](1997) این فرضیه را برای توضیح لكنت از نقطه نظر تولید زبان بیان نمودند. آن ها معتقد بودند كه لكنت و ناروانی طبیعی در نتیجه پردازش باز بینی داخلی [9] است كه ما به كار می بریم برای اینكه بدانیم آن چه كه تولید می كنیم دقیقا همان چیزی است كه می خواهیم بگوییم. اگر تولید زبان را به یك كارخانه تولید دوچرخه تشبیه كنیم. كارخانه باید كیفیت دوچرخه هایش را كنترل كند. برخی از این مراحل كنترل كیفیت در بیرون كارخانه اتفاق می افتد، برخی كنترل كیفیت ها نیز در داخل كارخانه انجام می شود، مانند وقتی كه كارگران خود كارخانه سوار دوچرخه می شوند و نقایص دوچرخه را می گویند. در گفتار نیز بازخورد شنیداری همین وظیفه كنترل را انجام می دهد. در زمان تولید گفتار وقتی بازبینی داخلی خطایی را شناسایی می كند، تولید از هم گسیخته می شود و قبل از اینكه این فرایند ادامه یابد به اصلاح نیاز دارد. كولك و پستما معتقد هستند كه توقف در تولید و فرایند اصلاح، موجب ناروانی در گویندگان دارای لكنت و طبیعی می شود.


[1] .Orton

[2] .Travis

[3] . Geschwind

[4] . William Webster

[5] . Supplementory motor area

[6] . Corpus callosum

[7]. Covert Repair Hypothesis

[8] .Kolk& Postma

[9] .Internal Monitoring Process


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه ی مکاتب اخلاقی +docx

مبانی نظری و پیشینه ی مکاتب اخلاقی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 43 کیلو بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری و پیشینه ی مکاتب اخلاقی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

واژه اخلاق جمع خُلق و خَلق است و در لغت به معنی "مفاهیم خوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی، طبع، مروت، خوشرفتاری" (دهخدا، 1357)

ابوعلی ابن مسکویه که از عالمان پیشین است در تعریف علم اخلاق چنین می گوید: "خُلق همان حالتی است که برای نفس انسانی حاصل می گردد که نفس را به جانب افعال آن و بدون تفکر و تامل به سوی کارهایی تحریک و فرا می خواند" (ابن مسکویه، 51:1415) "در آن هیئت نفسانی و حالت راسخه ای که خُلق نامیده می شود، اگر کانون افعال نیکو باشد، آن را خُلق حَسَن و اگر مصدر اعمال زشت باشد، آن را خُلق قبیح می نامند" (همان؛ 25)

خواجه نصیرالدین طوسی نیز در کتاب اخلاق ناصری بیان کرده است:

"خلق ملکه ای نفسانی است که باعث صدور افعال بدون فکر و تامل است و در حکمت نظری روشن شده است که از کیفیات، آنچه به سرعت از بین می رود، آن را حال خوانند و آنچه زوال آن به کندی باشد، آن را ملکه گویند. پس ملکه کیفیتی بوَد از کیفیات نفسانی و این ماهیت خُلق است". (طوسی؛1364؛101)

فیض کاشانی در کتاب المحجه البیضاء نیز علم اخلاق را علمی می دانند که :"به کمک آن از حالات مختلف قلب اطلاع حاصل می شود که برخی از آنها پسندیده است، مانند صبر، شکر، اخلاص و شماری دیگر مذموم و قبیح است مانند حد و خیانت". (فیض کاشانی؛ بی تا: 31)

3.2. دیدگاه ها و مکاتب موجود در مورد اخلاق :

امروزه علم اخلاق دارای شاخه های متعددی است که هر بخش با رویکرد خاص به توضیح و تبیین علم اخلاق می پردازد که عمدتاً در سه شاخه اصلی طبقه بندی می شوند:

3.2. 1. اخلاق توصیفی [1]

3.2. 2. اخلاق هنجاری [2]

3.2. 3. فرا اخلاق [3]

3.2. 1.اخلاق توصیفى

اخلاق توصیفى چیزى است که جامعه شناسان، روانشناسان، مورخان و انسان شناسان به آن مى‏پردازند، در اینجا تنها به گزارش، توصیف وتبیین پرداخته مى‏شود و از هر گونه توصیه یا امر و نهى پرهیز مى‏گردد. در اخلاق توصیفى به اخلاق ملت‏ها و اقوام مختلف و حتى اخلاق نحل توجه مى‏شود و مسایل و نظام‏هاى پذیرفته شده از سوى آنها توصیف و تبیین مى‏گردد. مثلاً مسائل اخلاقی را از دیدگاه اسلام یا مسیحیت بررسی می کند؛ گزاره هایی مانند «عدالت خواهی خوب است»، «دروغگویی بد است»، «کمک به مستمندان وظیفه ماست» و «سقط جنین ناصواب است» بیانگر این توصیف است. اگر چه ممکن است از سوی بعضی از دیدگاه های فرهنگ غرب، نظری متناقض با این گزاره ها ابراز گردد. هر گزاره اخلاقی را که در صدد توصیف اخلاقی یک فعل انسانی، از نظر یک شخص خاص، یک قوم خاص و یا به طور کلی، از یک دیدگاه خاص است، اخلاق توصیفی می نامند.( پالمر، 1995: ص 11)

3.2. 2.اخلاق هنجارى یا دستورى

اخلاق دستوری یا اخلاق هنجاری از موضوعاتی است که در حوزه فلسفه اخلاق مورد بحث قرار می گیرد در این شاخه از اخلاق، ما به طریق عقلانی می‏کوشیم، معیارها و قواعدی را عرضه کنیم که به کمک آن‌ها، اعمال خوب و درست را از اعمال بد و نادرست تشخیص دهیم یا به تعبیر دیگر، به طریق عقلانی می‏کوشیم‏ اصولی را کشف کنیم که به ما کمک می‏کند چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم یا چه کارهایی خوب، و چه کارهایی بد است بنابراین، آن‌چه در این حوزه برای فیلسوف اخلاق اهمّیت دارد، کشف این نکته است که چرا انسان‏ها بعضی از اعمال را خوب و بعضی دیگر را بد می‏دانند و چه اعمالی را باید و چه اعمالی را نباید انجام‏ دهند. بحث در باب صحّت و سقم و اتقان این معیارها و قواعد، وظیفة فیلسوف اخلاق است. این شاخه از اخلاق‏که به آن فلسفة اخلاق نیز گفته می‏شود، سنّت اصلی و رایج در حوزة فلسفة اخلاق است که مباحث دوران پیش از سقراط و زمان او و زمان افلاطون و ارسطو و... تا زمان کنونی را دربرمی‏گیرد.(همان،ص 20)

دیدگاه‏های مربوط به اخلاق دستوری به طور معمول به دو گروه عمده تقسیم می‏شود:

دیدگاه‏ها و نظریات غایت‏گرایانه [4]

دیدگاه‏ها و نظریات وظیفه‏گرایانه[5]

3.2. 2. 1.دیدگاه و نظریات غایت گرایانه

این دیدگاه‌ها به هدف و غایت رفتار نظر دارد و ارزش اخلاقی کار را براساس غایت و نتیجه‌ی خارجی آن تعیین می‌کنند. لذت، سود، قدرت، رفاه و کمال، هر یک ممکن است غایت و نتیجه اخلاقی کارها و معیار ارزش‌های اخلاقی به حساب آیند.

در این دیدگاه‌ها، ملاک درستی یا نادرستی و بایستگی و نبایستگی یک رفتار همان ارزش‌های بیرونی و خارج از حوزه‌ی اخلاق است که به وجود می‌آورد.

نظریات غایت‌گرا، درستی یک عمل را صرفاً به وسیله تعیین میزان فایده‌ی حاصل از آن قابل تشخیص می‌دانند. یک عمل در صورتی از لحاظ اخلاقی درست است که نتایج آن بیشتر مطلوب باشد تا نامطلوب. نظریات غایت‌گرا، در ابتدا نتایج خوب و بد عمل را محاسبه می‌کنند، سپس تعیین می‌کنند که آیا مجموع نتایج خوب بر نتایج بد غلبه دارد یا نه. اگر نتایج بد بیشتر بود در این صورت عمل مورد نظر از لحاظ اخلاقی نادرست و اگر نتایج خوب بیشتر بود، در این صورت، این عمل از لحاظ اخلاقی درست است. (ویلیامز،1383:ص18-17)


[1]- Deseviptive Ethics

[2]- Normative Ethics

[3]-Meta Ethics

[4]-Teleological Theories

[5]- Deontological Theories

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:09 ] [ بابک ]
[ ]

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرسودگی شغلی +docx

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرسودگی شغلی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 48 کیلو بایت

تعداد صفحات : 19

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرسودگی شغلی

در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه


چهار چوب پژوهش

چهارچوب این پژوهش پنداشتی بوده و برمبنای مفاهیم فرسودگی وحمایت شغلی پرستاران استوار شده است كه درراستای آن مفاهیم استرس شغلی، فرسودگی شغلی، عوامل موثر بر فرسودگی شغلی پرستاران ، پیامدهای ناشی از فرسودگی شغلی، حمایت شغلی و ارتباط فرسودگی و حمایت شغلی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

كلمه استرس از واژه لاتین "استرینجر"[1] به معنی كشش محكم مشتق شده است . استرس زا ها در واقع به معنی نیروی خارجی هستند كه بر یك فرد وارد شده و باعث كشیدگی یا تنش می شوند (22). حدود80-50 درصد از بیماریها توسط استرس یا با كمك استرس ایجاد می شوند منابع ایجاد كننده استرس گوناگون هستند كه یكی ازمهمترین این منابع شغل می باشد(2).

به طور كلی عوامل بالقوه استرس شغلی سه دسته اند: عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل سازمانی.

عوامل محیطی : این عوامل عبارتند از تغییرات اجتماعی، تكنولوژیكی، سیاسی و اقتصادی. مانند تغییر در اقتصاد كشور و اثر آن بر سازمانها و كاهش حقوق كاركنان ، اختراعات جدید و تكنولوژی كه می تواند مهارتها و تجربه ی فرد را برای یك دوره كوتاه منسوخ نماید.

عوامل فردی : تحقیقات نشان داده اند كه افراد به روابط شخصی و خانوادگی اهمیت زیادی می دهند.این مسائل می تواند باعث استرس شود و آنها را وادار كند كه به چیز های دیگر توجه كنند و همچنین برخی مسائل اقتصادی افراد نیز همین اثر را دارد.

عوامل سازمانی : عوامل متعددی در محیط كار وجود دارند كه در ایجاد استرس موثرند.عمده ترین آنها عبارتند از: تفاوتهای حرفه ای، ابهام نقش شغلی، تعارض نقش، اضافه كاری یا كم باری نقش، مسئولیت برای

افراد و عدم مشاركت (24 ).

فشار عصبی در سطح پایین می تواند موجب تحرك و تلاش بیشتر و همچنین عملكرد بهتر گردد، اما فشار عصبی در سطح بالا باید كنترل شود، زیرا در كار تاثیر منفی می گذارد و نابود كننده زندگی انسان است ( 12).

در پرستاران عوامل تنش زای شایع شامل: فشاركاری بیش از حد، مدیریت زمان، تحت نظارت مدیر بودن، بازتاب مددجویان وخویشاوندان، مراقبت ازبیماران بدحال، عدم امنیت شغلی، تضاد نقشی، شیفت كاری وتغییرات سازمانی می باشند(25). ). نگرانی رو به افزایش این است كه سطوح بالای این استرس ممكن است سبب كاهش اخلاقیات وبروز فرسودگی شغلی شود و بنابراین تهدید كننده كیفیت وثبات خدمات گردد(26).

استرس شغلی بخشی از زندگی كاركنان سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی از قبیل پرستاران، پزشكان و مدیران اجرایی بیمارستانها است (25). همچنین عامل موثری بر بی كفایتی سازمانها، تغییر شغل كاركنان، غیبت به خاطر بیماری وكاهش كیفیت و كمیت مراقبت میباشد كه هزینه های درمان را افزایش و رضایت شغلی را كاهش می دهد(15).

فشار ناشی از حجم كار، ارتباط نزدیك بابیماران، مسئولیت دربرابر مرگ وزندگی آنها، پیشرفتهای تكنولوژی وافزایش ابعاد مراقبت با استرس شغلی پرستاران ارتباط مستقیم دارد (27 ).

فرسودگی شغلی یك تجربه شخصی استرس است كه دریك زمینه پیچیده روابط اجتماعی بروز می كند و تصور شخص را از خودش ودیگران در بر می گیرد ( 28) . زمانی كه استرس شغلی به نحو مطلوب شناسایی نشود وبه طور مناسب با آن برخورد نشود ممكن است به بروز فرسودگی شغلی منتهی شود(3) . سلیه در سال 1976 نشان داد كه پرستاری یكی از پر استرس ترین حرفه هاست. او خاطر نشان كرد كه لازم است به استرس شغلی درپرستاری توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد(15).

فرسودگی شغلی یك نوع خاص از واكنش به استرس شغلی است كه درمیان افرادی كه خدمات حرفه ای انسانی ارائه می دهند بروز میكند مثل پرستاری، معلمی، مشاوران و كاركنان امور اجتماعی.

پرستاری به طور ذاتی حرفه ی استرس زا است و محققین دریافته اند كه جمعیت پرستاران در سطح بالایی از فرسودگی شغلی قرار دارند. فرسودگی بیشتر در افرادی محتمل است كه احساس می كنند بیش از حد كار می كنند و مورد قدردانی قرار نمی گیرند (5).

واژه فرسودگی شغلی اولین بار توسط فرویدنبرگ درسال1974 مطرح شد . هنگامی كه او وضعیتی از خستگی و یأس فزاینده را درافرادی كه خدمات مراقبتی ارائه می دادند شناسایی نمود. فرویدنبرگ نشان داد كه شخص تلاش برای به دست آوردن انتظارات غیر واقعی كه توسط جامعه یا خود افراد تحمیل می شود انجام می دهد كه ممكن است باعث خستگی جسمی وروحی شود ؛ درهمان زمان مسلاچ درحال مطالعه روی افرادی بود كه با افزایش عواطف برانگیخته شده درشغلشان سازگار می شوند. مسلاچ وهمكاران برای اولین بار فرسودگی را به عنوان مجموعه ای از علایم خستگی جسمی، عاطفی تعریف كردند كه پیشرفت عقاید منفی نسبت به خود و موقعیت شغلی را ایجاد می كند وفقدان نگرانی و نگرش مثبت را به نسبت به مددجویان در بر دارد(4).

در بعضی از كتب به جای واژه ی فرسودگی، واژه ی "تحلیل رفتگی" به كار رفته است.

گیریدین[2] و همكاران او تحلیل رفتگی را به عنوان فرسودگی جسمی و ذهنی بسیار زیاد ناشی از دو عامل جو بوروكراسی و كار بیش از حد و بی نتیجه تعریف كرده اند. مسلاچ و همكاران او آن را پاسخ به عوامل فشارزای دائمی ناشی از كار و محیط حاكم بر شغل دانسته اند. سعادت(1375) بیان داشته كه تحلیل رفتگی عبارت است از : فشار عصبی شدید ناشی از ماهیت كار و وضعیت نامناسب كار.پس از ایجاد حالت فوق،كاراهمیت و معنای خود را از دست می دهد و فردی كه دچار تحلیل رفتگی شده ،دائم خسته، پرخاشگر ، بدگمان، منفی باف و عصبی است. علاوه بر آن حساس و زودرنج بوده و با كوچك ترین ناراحتی از حالت طبیعی خارج می شود .این وضعیت سرایت پذیری بسیاری دارد و فرد تحلیل رفته به زودی گروهی از همكاران خود را نیز مبتلا می كند. بنابراین تشخیص فوری علائم تحلیل رفتگی و جلوگیری از شیوع آن اهمیت زیادی دارد (12) .

فرسودگی یك نشانه استرس شغلی نمی باشد بلكه نتیجه پایانی استرس شغلی "مدیریت نشده" است كه به صورت احساس واماندگی عاطفی، مسخ شخصیت و كاهش كسب دستاوردهای فردی شغلی(عدم موفقیت فردی در شغل ) بروز می كند. احساس واماندگی عاطفی، احساس هیجانی بودن بیش از حد و درماندگی توسط شخصی است كه كار می كند. مسخ شخصیت به گسترش فقدان شخصیت، حالت بی احساسی نسبت به دریافت كنندگان مراقبت درمانی یا آموزشی اطلاق می گردد. كاهش كسب دستاوردهای فردی شغلی زمانی رخ می دهد كه احساس رقابت وبه دست آوردن موفقیت دركاركردن با افراد كاهش می یابد. پرستاران به طور ویژه مستعد فرسودگی شغلی هستند چرا كه با بیماری، درد، عذاب،كاهش ظرفیت مددجویان و مرگ آنها مواجه هستند وبرای آنها راحتی، حمایت و كمك ایجاد می كنند (5).


stringere-[1]

Girdin-[2]

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ شنبه 19 اسفند 1396 ] [ 19:08 ] [ بابک ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 صفحه بعد